تبیان، دستیار زندگی
وقتی بخواهیم غذای ما مورد علاقه همه اعضای خانواده باشد، آشپزی کار خیلی راحتی هم نخواهد بود، بنابراین در این شرایط باید چه کار کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نقش آشپزی مدرن در تداوم ‌زندگی


وقتی بخواهیم غذای ما مورد علاقه همه اعضای خانواده باشد، آشپزی کار خیلی راحتی هم نخواهد بود، بنابراین در این شرایط باید چه کار کرد؟

آشپزی

خانم‌های خانه‌دار هر روز با وظایف مختلف و متعددی همراه با مسائل و مشکلاتی خاص روبه‌رو هستند؛ کارهایی مانند نظافت خانه، خرید مایحتاج، تهیه و پخت غذا، رسیدگی به کارهای بچه‌ها، دوخت و دوز و.... اما در کنار تمام این موارد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خانم‌های خانه پخت غذاست؛ غذایی خوشمزه که همه اهل خانه آن را دوست داشته باشند و علاوه بر این، تمام مواد اولیه‌اش هم در آشپزخانه موجود باشد.
در واقع وقتی بخواهیم غذای ما مورد علاقه همه اعضای خانواده باشد، آشپزی کار خیلی راحتی هم نخواهد بود، بنابراین در این شرایط باید چه کار کرد؟ اگر کسی غذای ما را دوست نداشته باشد، چه کاری می‌توان برای او انجام داد؟ علاوه بر دوست نداشتن غذا، بعضی از بچه‌ها از یکنواختی غذاها نیز گله‌مند هستند. در این‌گونه مواقع چه کار کنیم تا غذایی که پخته می‌شود مورد علاقه همه باشد و خانم خانه هم اینقدر عذاب نکشد؟

همیشه خانم‌های خانه وقتی غذایی تهیه می‌کنند، دوست دارند با استقبال همه اعضای خانواده روبه‌رو شود و به همین دلیل وقتی می‌بینند غذایشان خیلی طرفدار ندارد، ناراحت می‌شوند و به فکر راه‌حلی برای رهایی از این وضعیت می‌افتند.

غذا خوردن نباید فقط وظیفه‌ای برای رفع گرسنگی باشد، بلکه می‌تواند برنامه‌ای باشد که در کنار دیگر اعضای خانواده از آن لذت می‌بریم، بخصوص وقتی همه اعضای خانواده دور هم جمع هستند و غذا مورد پسند همه آنهاست

غذاهای سنتی و مدرن روی یک سفره
در گذشته غذاها مشخص بود. به این معنی که در طول هفته مردم تنها چند غذای معمول و لذیذ ایرانی را تهیه و میل می‌کردند؛ آبگوشت، قورمه سبزی، قیمه، خورش بادمجان و مانند اینها. ولی امروزه غذاهای مختلفی به برنامه غذایی خانواده‌ها راه پیدا کرده و موجب سردرگمی خانم‌ها شده است. در حقیقت وقتی انواع ساندویچ‌های گرم و سرد، پیتزاها، غذاهای متنوع دیگر ملل و.. هم بخشی از سفره ایرانی شود، ممکن است مشکلاتی برای خانم خانه همراه داشته باشد. البته نباید فراموش شود که این غذاها هیچ وقت جای غذاهای اصیل و لذیذ ایرانی را نمی‌گیرند و در کمتر خانواده‌ای حضور دائمی‌ چنین موادی را می‌بینیم.

قورمه سبزی و همبرگر

تنوع در برنامه غذایی
بعضی از افراد خانواده به خصوص فرزندان از یکنواختی غذاها گله می‌کنند. اینجاست که خانم خانه نمی‌داند چطور باید پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت و تنوع‌طلب آن ها باشد. در این وضعیت بهترین کار این است که غذاهای سنتی و جدید در کنار هم استفاده شود. با این کار هم تنوع غذاها بیشتر می‌شود و هم بچه‌ها از خوردن غذاهای‌ جدید احساس رضایت می‌کنند. مثلا شاید خوب باشد گاهی در برنامه غذایی اگر ناهار قورمه سبزی بوده است، شام را همبرگر خانگی بخوریم. البته بچه‌ها معمولا این غذاهای جدید را بیشتر دوست دارند و ترجیح می‌دهند ناهار، شام و میان‌وعده را از چنین موادی مصرف کنند. ولی هیچ وقت نباید در مصرف آن ها هم زیاده‌روی کرد.

همچنین خوب است از منابع مختلف، دستور پخت غذاهای‌ جدید را بیاموزید و آن ها را برای افراد خانواده خود تهیه کنید. البته آموزشگاه‌های آشپزی هم که امروز تعدادشان کم نیست، می‌تواند در آموزش این غذاها به شما کمک کند. می‌توانید با کمک این منابع، غذاهایی جدید و خوشمزه آماده کنید و با این کار بچه‌ها را هم تشویق به خوردن کنید. البته حواستان باشد بعضی از غذاهای جدید به ذائقه ایرانی‌ها خیلی خوش نمی‌آید یا بعضی خانواده‌ها طالب این‌گونه غذاها نیستند. ولی ناامید نشوید؛ حتماً در میان این تعداد غذا می‌توان غذاهایی یافت که مورد علاقه ساکنان خانه شما باشد.همچنین خوب است غذاهای دیگر کشورها و اقوام‌ را هم امتحان کنید. بعضی از این غذاها بسیار خوشمزه هستند و به راحتی نیز تهیه می‌شوند. به هر حال هر غذای خوب و سالمی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. این فرصت را از دست ندهید.

سبزیجات را فراموش نکنید
سعی کنید در وعده‌های غذایی بیشتر از سبزیجات تازه استفاده کنید. با این کار، هم به سلامت اعضای خانواده کمک کرده‌اید و هم طعم متفاوتی به غذاها داده‌اید. شاید اضافه کردن چند برگ سبزی تازه به شام شب یا افزودن کمی میوه به دسر، کار خاصی به نظر نرسد، ولی مطمئن باشید ‌ایجاد طعمی جدید به بهتر شدن غذا و اشتهای بچه‌ها کمک می‌کند.

خورش مرغ و سیب

تاثیر میوه در آشپزی
کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند استفاده از انواع میوه چه به صورت تازه و چه خشک می‌تواند نقش مهمی بر‌ آشپزی مدرن داشته باشد . ضمن اینکه استفاده از فیبر میوه ها نقش بسزایی در سلامت افراد خانواده دارد ، بنابراین میوه ها را به خاطر بسپارید و از انواع آن غذاهای مفید و خوشمزه تهیه کنید و سر سفره خانواده بگذارید.

برنامه غذایی داشته باشیم
غذاها را طبقه‌بندی کنید و اول هر هفته با همکاری اعضای خانواده برنامه‌ای برای آن ها تهیه نمایید. با این شیوه، کار خانم خانه هم راحت‌تر می‌شود چون می‌داند برای آن روز باید چه غذایی درست کند. در نتیجه هم مواد مورد نیاز را آماده می‌کند و هم چون اعضای خانواده، خود غذاها را انتخاب کرده‌اند، مشکلی درباره طعم و نوع آن نخواهد بود. همیشه به خاطر بسپارید غذا خوردن نباید فقط وظیفه‌ای برای رفع گرسنگی باشد، بلکه می‌تواند برنامه‌ای باشد که در کنار دیگر اعضای خانواده از آن لذت می‌بریم، بخصوص وقتی همه اعضای خانواده دور هم جمع هستند و غذا مورد پسند همه آنهاست.

آشپزی هم خلاقیت می‌خواهد
در نهایت نیز به خاطر بسپارید آشپزی هم خلاقیت می‌خواهد. خانم خانه با کمی ذوق و سلیقه می‌تواند به ابتکار خود غذاهایی جدید بپزد؛ البته چون از سیلقه فرزندان و همسر خود آگاه است، به طور حتم غذاهای‌ مورد علاقه آن ها را آماده خواهد کرد. پس بدون نگرانی، پخت غذاهایی جدید را نیز امتحان‌ کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: جام جم - مرضیه عالمی

مطالب مرتبط:
مستطاب آشپزی؛ یک کتاب خوش‌مزه
10 توصیه برای آشپزی سالم
لذت آشپزی و صرف غذا در کنار خانواده
سبک آشپزی سرنوشت شما را رقم می‌زند
20 توصیه‌ی سرآشپز برای خوشمزه‌تر شدن غذاها
چگونه غذاهای‌مان را خوش‌طعم‌تر کنیم؟
فواید غذا خوردن در کنار خانواده
غذا خوردن هم آدابی دارد
بایدها و نبایدهای غذا خوردن
مادران شاغل فرزندان چاق‌تری دارند
جیب خالی، غذای عالی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.