«ظهور»، آغاز تاریخ بشریّت
برخی تصور می کنند ظهور با قیامت هم زمان است، بدین معنا که وقتی امام زمان (عج) ظهور کردند، بلافاصله قیامت برپا میشود. اما آنچه مسلم و قطعی است این است که ظهور امام زمان (عج) و برپایی حکومت عدل الهی، هدف اصلی خلقت آفرینش است، و خلقت جهان از ابتدا تا کنون، مقدمه ای برای رسیدن به این هدف است. هدف نهایى آفرینش، رسیدن به عبودیت و كمال و نزدیكى هرچه بیشتر انسان به منبع تمام كمالات یعنى خداوند متعال است. براى نیل به این آرمان بزرگ باید مقدمات و وسایل آن فراهم گردد. حكومت جهانى امام عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف در پى فراهم آوردن مقدمات تقرب به سوى خداوند و برداشتن موانع از این مسیر است، آنچنان كه با تحقق حكومت عدل جهانى، اسباب رسیدن به كمال و عبودیت و قرب الى اللّه فراهم مىشود و راه براى رسیدن به هدف خلقت هموار مىگردد.
ظهور، آغاز تاریخ
مقام معظّم رهبرى حضرت آیهالله خامنهاى مدّ ظله العالی در این رابطه فرمودند:
"من، بارها اینرا گفتهام. بعضی خیال میکنند، حضرت که آمدند، آخر دنیا است! نه، تازهشروع دنیا و شروع تاریخ بشریّت، آن وقت است! این مدّتی که از عمر بشریّت گذشته، چند هزار سالی است که بشر در این سنگلاخ ها و در این بیابان ها و کویرهای وحشتناک، همینطور سینهخیز و با زحمت رفته تا خودش را به جادهِ اتوبانِ وسیعِ عریضِ آسفالته برساند و از آنجا زندگی تاریخی خود را تازه شروع کند.
آن جاده را حضرت افتتاح میکنند. حرکت تاریخی انسان، آنوقت است. آنوقت است که استعدادهای انسان ظهور خواهد کرد. هنوز این دانشی که بشر تا امروز پیدا کرده، در مقابل استعدادهایی که خدا در وجود بشر گذاشته، صفر است.
نیروی کشف نشده انسان
من، شاید یک وقتی گفتهباشم و شما شنیدهباشید. دانشمندانی که در اینرشتههای علمی متخصّصاند و با همین واقعیتهای واقعی و علمی سر و کار دارند، این نظریه را دادهاند و این واقعیّت را کشف کردهاند کهدر وجود انسان، [توانهایی است که هنوز استفاده نشده است.] اگر بشر بتواند پنجاه درصد از استعداد تمرکز را مورد استفاده قرار دهد، تمام این وسائل ارتباطی که در دنیا هست، بیکاره و بیهودهمیشود! شما، الان، مثلاً با ماهواره یا با تلفن، از این طرف دنیا با آن طرف دنیا تماس میگیرید و با یکی حرف میزنید، امّا اگر آن پنجاه درصد از نیروی تمرکزی که در شما است، بهکار بیفتد، میتوانید با آن طرف دنیا، بدون این ارتباطات، تماس بگیرید و با هر کسی که میخواهید، در آن سوی کرهِزمین حرف بزنید، فکرتان را بگویید، فکر او را تحویل بگیرید!
این، نیروی انسان است! ما، این نیروها را کشف نکردهایم! از اینقبیل نیروها در وجود بشر زیاد است (وفیکانطویالعالمالاکبر). این عالَم اکبر، آن روز باید بروز پیدا کند، و روز ظهورش، آن وقت است، و اِلاّ اگر حضرت آمدند و دنیا پُر از عدل و داد شد، ولی آن هنگام، آخر عمر بشر باشد و منتظر صور اسرافیل باشیم، این که کار نشد! بشر، چند هزار سال با این زحمت زندگی کند، بعد حضرت بیایند و دنیا را پُر از عدل و داد کنند و بعد هم دنیا تمامشود!
وقتِ ظهورِ حضرت، دنیا، تازه شروع میشود! با آمدن حضرت، اوّلِ زندگی بشر، اوّل تاریخ انسان و اوّل رشد و تعالی جوامع بشری به صورت کلان- نه به صورت تکتک که حالا داریم- تازه شروع خواهد شد.
خوب، ببینید، این آینده و چشمانداز زندگی جامعهِاسلامی و به طور مشخّص، جامعهِشیعیاست..." (فصلنامه علمی تخصصی انتظار: 8 و 9)
هدف نهایی آفرینش، پرستش خداوند
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: ظهور امام زمان عج و برپایی حکومت عدل جهانی ابتدای راه هموار برای رسیدن به هدف خلقت است هم چنانکه خداوند فرمود: وَ مٰا خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّٰ لِیَعْبُدُونِ. (ذاریات /56) پس هدف نهایى آفرینش همان پرستش خداى متعال است.
حکومت موعود، تحقق هدف نهایی خلقت
هر چند امروزه اکثر حكومتها، اهداف دنیوى و مادى؛ از جمله آزادى، امنیت، رفاه، بهداشت، آموزش، ارضاى خواستههاى مردم و هر هدفى را كه به نوعى به آسایش زندگى دنیوى آنها برگردد؛ دنبال مىكنند. و حكومتى از نظر مردم ایدهآل است كه بتواند امنیت داخلى و خارجى و خواستههاى اكثریت را برآورده سازد. اما در حكومتى كه مورد نظر انبیای الهی بوده است و همچنین دولتى كه رسول گرامى اسلام صلّى اللّه علیه و اله و سلّم آن را بنیان نهاد، هدفى فراتر از این اهداف مورد توجه است و همه این اهداف، به شکل متوسط و میانى براى رسیدن به آن هدف غایى لحاظ مىشوند. آن هدف غایى، همان هدف خلقت انسان است.
حکومت عدل الهی، تحقق وعده الهی
خداوند متعال مىفرماید: وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ اَلَّذِی اِرْتَضىٰ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لاٰ یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً؛ (نور/55)
(خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كردهاند وعده داده است كه حتما آنها را در این سرزمین جانشین خود قرار دهد، همانگونه كه كسانى را كه پیش از آنان بودند جانشین خود قرار داد و آن دینى را كه برایشان پسندیده است به سودشان مستقر كند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند تا مرا عبادت كنند و چیزى را با من شریك نگردانند.)
منظور از لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اَلْأَرْضِ، خلیفه الهى و یا جانشین و وارث گذشتگان است، یعنى مومنانى كه به وظایفشان عمل مىكنند، در زمین تمكن مىیابند، قدرت را به دست مىگیرند و وارث زمین مىشوند، بر گردنكشان و همه كسانى كه مانع امنیت و عدالت مىشوند، تسلط پیدا مىكنند و خداوند توسط آنان همه ناامنىها را به امن تبدیل مىفرماید. وقتى این اهداف یعنى رسیدن به قدرت و تسلط بر جهانیان و برقرارى امنیت و مبارزه با ظلم و فساد تحقق پیدا كرد، هدف نهایى محقق مىشود.
سخن آخر
بنابراین، طبق آموزههاى قرآن و دین مبین اسلام، هدف نهایى از زندگى اجتماعى تحقق هدف نهایى خلقت است تا آنجا كه انسانها خودشان را فقط بنده خدا ببینند و خدا را مالك همه چیز و داراى همه فضیلتها و ارزشها بدانند. وانگهى تشكیل حكومت و تعقیب اهداف دیگر مثل عدالت و رفاه و امنیت و سركوبى دشمنان و. . . همگى مقدمه و وسیلهاى براى رسیدن به آن هدف اصلى بهشمار مىروند. حال اگر تصور شود این حکومت مدت "کوتاهی" دوام دارد و قیامت برپا می شود، کاملا اشتباه است.
اجراى اهداف حكومت مهدوى به صورت تام و كامل جز در سایه رهبرى امام معصوم میسر نیست، ولى این امر نباید دولتِ زمینهسازِ ظهور را از تلاش و حركت در نزدیك شدن به آن اهداف، و گام برداشتن در آن مسیر، باز دارد.
اعظم کارگرشریف
بخس مهدویت تبیان
منابع:
فصلنامه علمی تخصصی انتظار شماره های هشتم و نهم .
گفتمان مهدویت، گفتمان ششم جلد اول.
مطالب مرتبط:
نشانههای قیام و مشخص نبودن زمان ظهور
سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین