تبیان، دستیار زندگی
هیچ چیز مهم تر از سلامتی شما نیست و باید همیشه برای مراقبت از خودتان تلاش کنید. کار خیلی سختی هم نیست، فقط باید اعداد مربوط به سلامتی خودتان را کنترل کنید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۶ عددی که باید از آن‌ها مطلع باشید


هیچ‌چیز مهم‌تر از سلامتی شما نیست و باید همیشه برای مراقبت از خودتان تلاش کنید. کار خیلی سختی هم نیست، فقط باید اعداد مربوط به سلامتی خودتان را کنترل کنید!


سلامتی

درست است که در حال حاضر، مطمئن هستید که ورزش می‌کنید و درست غذا می‌خورید، اما لزوماً به این معنی نیست که شما سالم هستید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است فشارخون یا کلسترول بالا داشته باشید. اگر این اعداد را کنترل کنید، نه‌تنها وزن بیشتری از دست می‌دهید، بلکه یک گام دیگر به زندگی سالم‌تر، نزدیک‌تر می‌شوید. در اینجا ۶ عدد وجود دارد که شما باید به آن‌ها توجه کنید:
- فشارخون
داشتن فشارخون بالا می‌تواند از قلبتان، بیش‌ازحد کار بکشد و منجر به صدمه مغزی، آسیب به کلیه، نابینایی و مشکلات دیگر شود. میزان فشارخون مناسب، چیزی کمتر از ۱۳۰/۸۰ میلی‌لیتر جیوه است.
- کلسترول خون
در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد. کلسترول نمی‌تواند به‌تنهایی توسط خون شما جابجا شود، زیرا نمی‌تواند در خون حل شود، بنابراین باید توسط لیپوپروتئین‌ها حمل شود. لیپوپروتئین‌های با چگالی پایین، کلسترول بد نامیده می‌شوند و لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا، کلسترول خوب هستند. یک عدد کلسترول کل مناسب باید کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر باشد.
- وزن بدن
وزن شما هر چقدر باشد، می‌تواند روی سلامتی شما، تأثیرات مهمی بگذارد. داشتن فقط ۱۰ پوند اضافه‌وزن می‌تواند احتمال فشارخون بالا را در شما افزایش دهد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک را بالا ببرد. وقتی دور کمر شما بیشتر از ۳۵ اینچ شود، خطراتی برای سلامتی شما به وجود می‌آید. در حالت ایده‌آل، شاخص توده بدنی یا BMI شما باید بین ۲۴.۹ و ۱۸.۶ باشد. بااین‌حال، وزن ایده‌آل شما بر اساس سن، جنسیت و قدتان متغیر است. هم BMI و هم دور کمر شما، شاخص‌های خوبی هستند که به شما می‌گویند آیا در یک وزن سالم هستید یا نه (از طریق قلب).

داشتن فشارخون بالا می‌تواند از قلبتان، بیش‌ازحد کار بکشد و منجر به صدمه مغزی، آسیب به کلیه، نابینایی و مشکلات دیگر شود.


- کالری مورد نیاز روزانه
اکثر خانم‌ها، روزانه به حدود ۲۰۰۰ کالری نیاز دارند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه به چه مقدار کالری نیاز دارید، ضرب کردن وزنتان (به پوند) در عدد ۱۳ تا ۱۵ است که بستگی به مقدار ورزش و تحرکتان دارد. برای هر وعده غذایی، کالری معمولاً در حدود مقادیر زیر است:
- ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری برای صبحانه
- ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای ناهار
- ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای شام
- ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری برای یک تا دو میان وعده
اگر سعی دارید وزن کم کنید، کالری مصرفی‌تان را به میزان ۵۰۰ کالری کاهش دهید.

وزن ایده‌آل شما بر اساس سن، جنسیت و قدتان متغیر است. هم BMI و هم دور کمر شما، شاخص‌های خوبی هستند که به شما می‌گویند آیا در یک وزن سالم هستید یا نه.


- تری‌گلیسیرید
چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید، به شکلی تبدیل می‌شوند که بتوانند در سلول‌های چربی شما ذخیره شوند و بعداً در زمانی که شما بین وعده‌های غذایی به انرژی اضافی نیاز داشته باشید، آزاد می‌شوند. همیشه مقدار کمی تری‌گلیسیرید در جریان خون شما وجود دارد، اما مقادیر بالای تری‌گلیسیرید می‌تواند نشانه‌ای از بیماری عروق کرونر باشد. اگر شما تری‌گلیسیرید بالا به همراه HDL پایین دارید، خطر مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد. میزان تری گلیسیرید نرمال، چیزی کمتر از ۱. ۷ میلی‌مول در هر لیتر است.
- ضربان نبض
شما باید در حالت ایده‌آل، ماهی یک بار نبضتان را بگیرید. ضربان نبض شما تعداد دفعاتی است که قلبتان در هر دقیقه می‌زند. بررسی ضربان قلب به شما این امکان را می‌دهد تا بفهمید آیا برنامه تمرینی شما به تقویت قلبتان کمک می‌کند یا نه. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت، ۶۰ تا ۹۰ ضربان در دقیقه است. اگر به‌طور منظم ورزش می‌کنید و اگر اندام مناسبی دارید، شاید ضربان قلب کمتری داشته باشید، زیرا عضلات قلبتان از نظر فیزیکی، در وضعیت خوبی هستند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443
برگرفته از گروه: اطلاعات دارویی و پزشکی