تبیان، دستیار زندگی
من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم: "ثلاثٌ من كنّ فیه استكمل خصال الإیمان: الذی إذا رضی، لم یُدْخِله رضاه فی باطلٍ و إذا غَضِبَ لم یخرجه الغضب من الحقّ و إذا قدر لم یتعاط ما لیس له." (تحف العقول، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می‌دانید چه خصلت‌هایی ایمان را کامل می‌کند؟


من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم: "ثلاثٌ من كنّ فیه استكمل خصال الإیمان: الذی إذا رضی، لم یُدْخِله رضاه فی باطلٍ و إذا غَضِبَ لم یخرجه الغضب من الحقّ و إذا قدر لم یتعاط ما لیس له."(تحف العقول، ص 43)

از توصیه های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:سه چیز است که هر کس آنها را داشته باشد، خصلت‌های ایمانش کامل شود:این که زمانی که راضی و خشنود بود، خشنودیش او را در باطل وارد نکند.هنگامی که خشمگین شد، خشمش او را از حق خارج نسازد.هنگامی که قدرت پیدا کرد، آنچه را که حقش نیست مرتکب نشود.


شرح حدیث در کلام مقام رهبری

معناى روایت، این نیست كه ایمان در این سه خصلت منحصر است، بلكه مراد این است كه در هر كس، این سه خصلت وجود داشته باشد، حاكى از این است كه همه خصال ایمان، در او جمع است. چون هر یك از اینها متوقّف بر مجموعه‏اى از صفات نیك و كاشف از آنها است.خشنودى و محبت كسى او را به باطل نكشاند كه موجب شود به ناحق از آن شخص دفاع كند و همچنین غضب، او را به برخوردهاى غلط و خروج از حق نكشاند، و در هنگام قدرت، كارهایى را كه حق او نیست مرتكب نشود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.