تبیان، دستیار زندگی
نمی توان کره را مقصر اصلی بیماری های قلبی عروقی دانست. البته این گفته به این معنا نیست که کره هیچ ضرری برای بدن ندارد و می توان به طور افراطی از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید افراط در مصرف هر ماده ی غذایی مضر خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کره آنقدرها هم مضر نیست


نمی توان کره را مقصر اصلی بیماری های قلبی عروقی دانست. البته این گفته به این معنا نیست که کره هیچ ضرری برای بدن ندارد و می توان به طور افراطی از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید افراط در مصرف هر ماده ی غذایی مضر خواهد بود.

کره

وقتی پای علم در میان است هیچ چیز قطعی به نظر نمی‌رسد. در واقع محققان هر روز به پژوهش های خود ادامه می دهند و به نتایج مختلف و گاها متضادی می رسند؛ در نتیجه نتایج پژوهشی در یک سر دنیا نشان می دهد که مصرف یک ماده ی غذایی مضر است و باید از آن پرهیز کرد. در عین حال یک گروه محقق دیگر در گوشه ی دیگری از جهان از زاویه ی دیگری به مسائل نگاه می کنند و به نتایج دیگری می رسند.

این دقیقا اتفاقی است که در خصوص کره افتاده است. تا همین چند سال پیش گفته می شد که کره بسیار مضر است اما اخیرا محققان انستیتو کلینیک دانشگاه Ecosse انگلستان به این نتیجه رسیده اند که کره ی بیچاره و همچنین ماست و پنیر حاوی چربی های اشباع شده آن قدرها هم که گفته می شود بد نبوده و به رگ‌ها آسیب نمی رسانند. از آنجایی که ما هم انتقال دهنده ی نتایج بررسی های علمی دنیا هستیم این خبر را نیز به گوش تان می رسانیم تا اگرعاشق کره هستید از این به بعد با عذاب وجدان صبحانه نخورید.

محققان انگلیسی بررسی های بالینی انجام شده در بین سال های 1970 و 1980 در ایالات متحده ی آمریکا و استرالیا را دوباره مورد بررسی قرار دادند.

البته توجه داشته باشید که کره حاوی 82 درصد اسیدهای چرب است که 60 درصد آن مربوط به اسیدهای چرب اشباع شده است. این اسیدهای چرب اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می شود. در نتیجه لازم است در مصرف آن دچار افراط نشوید

نتایج تمام این پژوهش ها نشان داده بود که کره باعث مسدود شدن رگ‌ها می شود و باید از آن پرهیزد کرد. اما یکی از محققان دانشگاه کمبریج انگلستان گفته است که این پژوهش ها صرفا بین 2467 مرد (نه زن) که از نظر سلامتی در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند انجام شده است. اکثر شرکت کننده ها مردهای 50 ساله ای بودند که اغلب سیگاری بوده و حمله قلبی داشته اند. در نتیجه به نظر می آید که نمی شود به طور کامل روی نتایج این بررسی ها اتکا کرد.

بعد از اینکه محققان مجددا نتایج این پژوهش ها را بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که رابطه ای بین مصرف چربی های حیوانی و مرگ و میر زودهنگام به دلیل بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد. اما محققان همیشه توصیه کرده اند که با توجه به شرایط زندگی مردم لازم است که مصرف چربی به 30 درصد کالری های روزانه و چربی های اشباع شده به 10 درصد کالری مورد نیاز روزانه محدود شود.

مشکل اینجاست که آمریکایی ها و انگلیسی ها و اکثر مردم در سرتاسر جهان به دلیل ترس از مضرات چربی ها و برای جبران این محدودیت ها به سمت مصرف کربوهیدرات‌ها کشیده می شوند. قند و به خصوص قندهای تصفیه شده ی موجود در نان سفید، غذاهای آماده، نوشابه ها و غیره نیز بیشترین تاثیر را روی سلامتی ما می گذارند. در نتیجه محققان معتقد هستند که نمی توان کره را مقصر اصلی بیماری های قلبی عروقی دانست. البته این گفته به این معنا نیست که کره هیچ ضرری برای بدن ندارد و می توان به طور افراطی از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید افراط در مصرف هر ماده ی غذایی مضر خواهد بود.


خواص و ارزش غذایی کره


کره حاوی ویتامین A است
کره حاوی ویتامین A است که یکی از ویتامین های باارزش و لازم برای بدن محسوب می شود. این ویتامین باعث رشد استخوانی شده و برای دندان ها مفید است. ویتامین A سلامت پوست را بالا می برد و آن را در برابر بیماری ها حفاظت می کند. نتایج پژوهشی که در برزیل انجام شده است نیز نشان می دهد که  مصرف کره به دلیل دارا بودن ویتامین A، می تواند از بروز سرطان های دهان پیشگیری کند.


کره حاوی اسید بوتیریک
کره حاوی اسیدی چرب به نام اسید بوتیریک است. این اسید نقش موثری در پیشگیری از برخی سرطان ها به ویژه سرطان کولون ایفا می کند.

کره

کره حاوی اسید واکسنیک
اسید واکسنیک چربی ترانس کره است که به واسطه ی آنزیم های بدن به اسید لینولئیک تبدیل می شود. این ترکیب باعث پیشگیری از رشد برخی از سرطان‌ها می شود. محققان مشاهده کردند که مصرف کره در موش های آزمایشگاهی باعث پیشگیری از تشکیل تومورهای پستانی می شود.
البته توجه داشته باشید که کره حاوی 82 درصد اسیدهای چرب است که 60 درصد آن مربوط به اسیدهای چرب اشباع شده است. این اسیدهای چرب اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می شود. در نتیجه لازم است در مصرف آن دچار افراط نشوید.


کره حاوی ویتامین D
کره همچنین حاوی ویتامین D است که باعث جذب و تثبیت کلسیم در استخوان ها می شود. البته باید بدانید که این ویتامین در حین پخت و پز از بین می رود. بهتر است کره را برای صبحانه میل کنید.


ترکیبات موجود در 10 گرم کره
انرژی                 72 کیلوکالری
لیپیدها               8.1 گرم
پروتئین               0.1 گرم
کربوهیدرات        0 گرم
فیبرهای غذایی  0 گرم

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
دانستنی‌هایی درباره‌ی کره پاستوریزه
انواع کره و خواص آن‌ها
مقایسه‌ی کره و خامه
مقایسه کره حیوانی و کره بادام‌زمینی
کره بخوریم یا مارگارین؟
فرق كره گیاهی و حیوانی را می دانید؟كدام بهتر است؟
بیماران قلبی، کره نخورند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.