جک نیکلسون، دی کاپریو ، مت دیمون و اسکورسیزی از departed میگویند. از یاد رفتگان : departed پلیسی به شكل مخفیانه به درون باند تبهكاران نفوذ كرده و می‌تواند اعتماد رهبر قدرتمند تبهكاران را به دست آورد اما این خلا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
<جک نیکلسون،="" دی="" کاپریو="" و="" اسکورسیزی="" از="" departed="">

جک نیکلسون، دی کاپریو ، مت دیمون و اسکورسیزی از departed میگویند.

از یاد رفتگان : departed


پلیسی به شكل مخفیانه به درون باند تبهكاران نفوذ كرده و می‌تواند اعتماد رهبر قدرتمند تبهكاران را به دست آورد

اما این خلافكار سابقه‌دار هم بیكار ننشسته و یكی از زیردستان معتمدش را به داخل نیروهای پلیس فرستاده است. هر كدام از این دو مأمور مخفی می‌دانند كه یك نفوذی در طرف مقابل وجود دارد ولی هیچ‌كدام از هویت او مطلع نیستند تا این كه در نهایت با یكدیگر روبه‌رو شوند.شنیدن این داستان مهیج می‌تواند هر علاقه‌مندی به ژانر جنایی را به سالن‌های سینما بكشاند، كاری كه ابتدا فیلم هنگ‌كنگی «روابط داخلی» انجام داد و موجب شد تا سازنده‌اش یك باره به فیلمسازی سرشناس بدل شود و حالا پس از گذشت چهار سال، این فیلم تحت عنوان «از یاد رفتگان - departed» توسط مارتین اسكورسیزی و با فیلمنامه‌ای از ویلیام موناهان بازسازی شده است تا با حضور لئوناردو دی‌كاپریو در نقش شخصیت مثبت و مت دیمون به نقش شخصیت منفی و جك نیكلسون در نقش رهبر تبهكاران، اشتیاق سینما دوستان برای تماشای فیلم بیش از پیش باشد. نسخه اصلی فیلم نامزد دریافت 16 جایزه از جشنواره بهترین‌های سینمای هنگ‌كنگ شد و استقبال از آن در گیشه‌ها به قدری بود كه در سال‌های بعد قسمت‌های دوم و سوم آن ساخته شد.

نقش‌های اصلی این فیلم برای هر هنرپیشه‌ای در جهان وسوسه كننده بود چرا كه بیش از هر فیلم دیگری می‌توانست توانایی هر هنرپیشه را محك بزند. در فیلم روابط داخلی كه از حدود دو سال قبل به روی دی‌وی‌دی، عرضه شده، سكانس فوق‌العاده 20 دقیقه‌ای معامله مواد مخدر را می دیدیم كه طی آن هر كدام از طرفین قصد دارند پیام مورد نظرشان را به فرد نفوذی‌شان برسانند بدون این كه او لو برود و هنوز مشخص نیست كه اسكورسیزی در بازسازی خود تا چه حد این سكانس را با اهمیت تشخیص داده است.

این چهارمین بازسازی اسكورسیزی پس از نیویورك نیوریورك (براساس فیلم مردی كه دوست داشتم) و عصر معصومیت و تنگه وحشت (براساس رمان‌هایی كه قبلاً فیلم شده بودند) به حساب می‌آید.

اسكورسیزی در سال 2004 در گفت‌وگویی اعلام كرد كه فیلم روابط داخلی را تماشا نكرده و قصد تماشای آن را نیز ندارد. اما آنچه در نقدهای اكران افتتاحیه فیلم به نظر می‌رسد، این است كه لئوناردو دی‌كاپریو با بازی خوب خود در این فیلم شاید اصلی‌ترین رقیب خودش برای اسكار بهترین بازیگر نقش اول در مراسم اسكار امسال باشد چرا كه بازی فوق‌العاده‌ای را در فیلم جدید ادوارد زویك به نام الماس خونین از خود به نمایش گذاشته است.

او از نقش یك پسر (گیلبرت گریپ چه می‌خورد؟) وتین ایمبر احساساتی (تایتانیك) به یك هنرپیشه كامل تبدیل شده است و با اكران سومین فیلمش با اسكورسیزی پس از فیلم دارودسته و هوانورد؛ جدا افتادگان شاید ثابت كند كه او می‌تواند دنیرو جدید اسكورسیزی باشد.

***


جك، تو مارتین را حدود سی‌سال است كه می‌شناسی چه شد كه همكاری با او را قبول كردی؟

نیكلسون:ما سالها است كه با هم در باره فیلم و سینما صحبت می‌كنیم از طرف دیگر من با سایر هنرپیشه‌های فیلم هم آشنا بودم همه می‌خواستیم فیلم مشتركی داشته باشیم.

دیمون: وقتی دیدم كه جك تا چه حد فیلمنامه‌نویس خوبی است، حسابی جا ‌خوردم [نیكلسون بخشی از دیالوگ‌هایش را نوشته است].

اسكورسیزی: شخصیت جك در پی كشف فرد نفوذی است و او از من پرسید: «فكر می‌كنی برای این سكانس چه باید بكنم؟» و من به او گفتم كه او در این زمینه كاملاً آزاد است. در هنگام فیلمبرداری پس از پایان دیالوگ‌هایی كه در فیلمنامه بود، احساس كردم كه باید فرمان كات بدهم ولی ناگهان دیدم كه جك اسلحه‌ای به سوی لئو گرفت و حتی من هم نمی‌دانستم كه او می‌خواهد از اسلحه در این صحنه استفاده كند و به این خاطر وحشت لئو در این صحنه كاملاً عادی است.

هر كدام از شما در این فیلم فرم كنترل نشده‌ای از خشم را ارایه می‌دهید. آیا ابراز خشم در فیلم ساده‌تر از سایر احساسات است؟

نیكلسون: این دیگر چه جور سوالی است؟ هنرپیشه باید بتواند هر نقشی را ایفا كند. چه این نقش یا بازی در نقش مادربزرگتان باشد یا این كه نقش مقتولی كه مورد هدف قرار می‌گیرد.


آیا در فیلمی بوده‌اید كه دوست نداشته باشید آن را تماشا كنید؟

اسكورسیزی:اكثر آنها!

نیكلسون: وقتی در فیلمی بازی می‌كنید، تحمل تماشای خودتان كمی ناراحت كننده است.


پس عدم تماشای فیلم‌ها از سوی بازیگران و كارگردان‌ها یك پدیده جدی است؟

دی كاپریو: حداقل ده سال طول می‌كشد تا شما از فیلم قبلی‌تان فاصله بگیرید.

دیمون:چون شما همه چیز ازآن فیلم را به خاطر می‌آورید و وقتی آن را تماشا می‌كنید غیرممكن است كه مثلاً به یاد نیاورید كه در سكانس شام چه اتفاقی رخ داد.


آیا فیلمی وجود دارد كه نتوانید از تماشای آن دست بكشید؟

دیمون: اگر فیلم تایتانیك پخش شود، نمی‌توانم از دیدن آن دست بكشم (همه با هم می‌خندند).

اسكورسیزی: از فیلم‌های كوبریك نمی‌توان گذشت. یكی از این شب‌ها تلویزیون فیلم «درخشش» را پخش می‌كرد و ناچار شدم تا انتها نگاه كنم.

دی‌كاپریو به نیكلسون:دوست داشتم در فیلم دیگری از كوبریك بازی می‌كردی.

نیكلسون: خودم هم از این موضوع متأسفم وقتی كه خبر مرگ او را شنیدم اولین نكته‌ای كه به ذهنم خطور كرد این بود كه دیگر نمی‌توانستم در فیلمی از او بازی كنم.


اگر امكان داشت در فیلمی از اسكورسیزی بازی كنید، كدام فیلم را انتخاب می‌كردید؟

دی كاپریو:راننده تاكسی. جالب است كه شما فیلمی را در دوران نوجوانی تماشا كنید و فیلم به شكلی در شما تأثیر بگذارد كه نتوانید آن را توصیف كنید.

تداویس بیكل یك قهرمان مجنون است ولی شما گاهی فراموش می‌كنید كه فیلمی را تماشا می‌كنید و با او همذات‌پنداری می‌كنید.

دیمون: من به سراغ جك لاموتا از فیلم گاو خشمگین می‌رفتم هر چند كه از نظر ظاهری هیچ شباهتی با او ندارم.

نیكلسون: خب پاسخ به این سوال بستگی دارد به این كه شما چه نقشی را می‌توانید بازی كنید یا این كه چه نقشی را دوست دارید بازی كنید. من نمی‌توانم نقش جك لاموتا را انتخاب كنم چون نمی‌توانم در نقش او بازی كنم. ولی آن فیلم با آن طرفدار دیوانه نامش چه بود؟

دیمون: سلطان كمدی و روبرت پاپكین

نیكلسون:آن صحنه كه جری لوئیس در خیابان قدم می‌زند فوق‌العاده است. یادم می‌آید در روزهای اولی كه به نیویورك آمده بودم دیدم كه دان جانسون این‌طور قدم می‌زد و من هم احساس پاپكین را داشتم بنابر این فكر می‌كنم در نقش پاپكین بتوانم بازی كنم.

ترجمه امیر نوری‌زاده

لینک:

آلبوم تصاویر فیلم از یادرفتگان:the departed