تبیان، دستیار زندگی
معمولا بعد از جشنواره فیلم فجر سینما از رونق می افتد و مخاطبان کم کم آماده اکران نوروز می شوند. با این حال چند فیلم تازه به پرده آمده که در این گزارش آن ها را معرفی کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه فیلمی ببینیم؟


معمولا بعد از جشنواره فیلم فجر سینما از رونق می افتد و مخاطبان کم کم آماده اکران نوروز می شوند. با این حال چند فیلم تازه به پرده آمده که در این گزارش آن ها را معرفی کرده ایم.

اگر وسط خرید نوروز و خانه تکانی خواستید یک روز هم به سینما بروید ، هستند بعضی فیلم ها که احتمالا از تماشای آن ها پشیمان نمی شوید.

فیلم

جمشید و خورشید
كارگردان: بهروز یغمائیان
نویسنده: علی فیاض منش
صدا پیشگان: پرویز پرستویی، امین حیایی، ترانه علیدوستی، رامبد جوان، حبیب رضایی، چنگیز جلیلوند و ثریا قاسمی
«جمشید و خورشید» تازه ترین تلاش سینمای ایران برای رسیدن به استاندارهای انیمشن سازی است. بهروز یغمائیان اواخر سال 81 ساخت آن را شروع كرد كه سال 84 به پایان رسید اما فرصت اكران پیدا نكرد. «جمشید و خورشید» داستان جذابش را از كهن قصه ها وام گرفته: «جمشید اتفاقی دختر پادشاه را می بیند و دلباخته او می شود. پادشاه كه فرزند ذكور ندارد،‌تصمیم می گیرد بین شاهزاده های نقاط دیگر مسابقه ای بگذارد و شاهزاده برنده، داماد پادشاه و وارث حكومت او شود. خورشید كه نمی خواهد جایزه این مسابقه شود از قصر فرار می كند و در جنگل اسیر گرگ ها می شود. جمشید، خورشید را نجات می دهد و به كلبه خود در جنگل می برد. رفته رفته خورشید هم به جمشید دل می بندد. اما منجم دربار كه عاشق خورشید است، خورشید را پیدا می كند و سربازها برای برگرداندان خورشید به كلبه جمشید می آیند.» دیگر برگ برنده فیلم به صداپیشگی بازیگران روی شخصیت ها بر می گردد كه معمولا در سینما ما سابقه زیاد ندارد.

چه فیلمی ببینیم؟

لامپ 100
كارگردان: سعید آقاخانی
نویسنده: سعید آقاخانی
بازیگران: محسن تنابنده ، ساره بیات ، مسعود کرامتی ، حمید لولایی ، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ شاهی
« لامپ 100» قرار بود پیش از جشنواره فجر اكران شود اما به درخواست سازندگان به تعویق افتاد و درست همزمان با روزهایی كه سعید آقاخانی سیمرغ بهترین بازیگری گرفت ، به نمایش عمومی درآمد. حسن تصادف جالبی است. آقاخانی بعد از ساخت سریال «خروس»، «دزد و پلیس»، «خوش‌نشین‌ها»، «نقطه سرخط» و … برای نخستین فیلم سینمایی اش سراغ سوژه اعتیاد رفت. فیلم درباره اعتیاد و حاشیه های زندگی یک فرد معتاد است که تصمیم به مبارزه با مواد مخدر می گیرد. نقش اصلی این فیلم را محسن تنبانده بر عهده دارد كه این بار هم با گریمی متفاوت جلوی دوربین رفته است. بازی او و موسیقی اش ،‌محسن چاوشی از برگ برنده های « لامپ 100» محسوب می شوند. این فیلم در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت  و در بخش تجلی اراده ملی، جایزه ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر را دریافت کرد.

چه فیلمی ببینیم؟

تمشك
كارگردان: سامان سالور
نویسنده: سامان سالور
بازیگران: نیکی کریمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، حبیب دهقان نسب و سمیرا حسن پور
سامان سالور معمولا فیلم هایش فرصت اكران پیدا نمی كنند. دلیل آن ممیزی و این جور مشكلات نیست بلكه اصلا بر مبنای قواعد گیشه ساخته نمی شوند. 1359 تنها فیلم سالور است كه نمایش عمومی داشته و البته نه بین منتقدان و نه میان مخاطبان توفیقی نیافت. «تمشك» احتمالا مسیر جدید فیلمسازی سالور است كه سعی كرده با یك فیلم قصه گو و استفاده از بازیگران مطرح ،‌گیشه اش را تضمین كند. داستان فیلم از این قرار است:  حمید و هما زوج ناباروری هستند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره‌ی رحم بچه‌دار شوند. این دو در راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان بر می خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب می شود آنها به شناخت تازه ای از خود و پیرامون شان برسند.

بهانه این گزارش معرفی فیلم هایی است که یک هفته اخیر روی پرده آمده اند اما توصیه جدی تر چند فیلمی است که پیش تر روی اکران بوده اند:«سیزده» ، «چند متر مکعب عشق»،«بیگانه» و حتی «ملبورن» و«تراژدی».
چه فیلمی ببینیم؟

همه چیز برای فروش
كارگردان: امیرحسین ثقفی
نویسنده: امیرحسین ثقفی
بازیگران: صابر ابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی، محمود نظرعلیان، ساعد سهیلی، جواد عزتی و حبیب رضایی
امیرحسین ثقفی كم كم دارد در سینما یه سبك منحصر بفرد خود می رسد. سبكی كه البته یادآور فیلم های «بلاتار» و «سوكوروف» است و خیلی ها نتوانسته اند با آن ارتباط برقرار كنند. «همه چیز برای فروش» دومین فیلم ثقفی بعد از «مرگ كسب و كار من است» بشمار می رود كه سال پیش در جشنواره فجر رونمایی شد. منتقدان و اهالی رسانه دیدگاه واحدی درباره آن ندارند ؛موافقان مقهور كارگردانی او هستند و مخالفان از تلخی آزار دهنده و كش دار بودن قصه گله می كنند. اتفاقا این نگرش درباره فیلم جدید او یعنی «مردی كه اسب شد» هم در جشنواره امسال وجود داشت اما امیرحسین ثقفی بر سبك فیلمسازی خود اصرار دارد .  «همه چیز برای فروش» داستان جوان کارگری است که سرپرستی خانواده‌اش را برعهده دارد و تلاش می‌کند تا برای برادر سرباز کوچکترش در همان کارگاهی که خودش کار می‌کند شغلی دست و پا کند. برادر سرباز او در استادیوم فوتبال دچار حادثه‌ای می‌شود که درمانش نیازمند مخارج سنگینی است.

چه فیلمی ببینیم؟

روزگاری عشق و خیانت
کارگردان: داود بیدل
نویسنده: داود بیدل، روح اله شمقدری
بازیگران: شهرزاد کمال‌زاده، میلاد کی‌مرام، همایون ارشادی،نسرین مقانلو،سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی‌پور، جمشید هاشم‌پور
این فیلم نخستین تجربه داود بیدل است و  در خلاصه اش این طور آمده:اتفاقی غیرمنتظره پروانه و دخترش آینه را غافلگیر می‌کند،گویا این اتفاق ریشه در گذشته پروانه دارد گذشته‌ای که سال‌ها از مواجه با آن هراس داشته است. «روزگاری عشق و خیانت» جایزه کمیته حمایت از فلسطین بخش تجلی اراده ملی بیست و دومین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده است.

چه فیلمی ببینیم؟

شب بیرون
كارگردان:
کاوه سجادی حسینی
نویسنده:  کاوه سجادی حسینی
بازیگران: سهیلا گلستانی، هوتن شکیبا، حسام محمودی، باران کوثری، هومن سیدی و نگار عابدی

«شب بیرون» اولین فیلم سینمایی کاوه سجادی حسینی است كه در گروه هنر و تجربه اكران شده. آن هم درست زمانی كه  فیلم دوم این كارگردان یعنی «بوفالو» بعد از نمایش در جشنواره اخیر فجر با نقدهای تندی از سوی منتقدان و اهالی مطبوعات مواجه شد. سجادی حسینی در «شب بیرون» باز هم دست به تجربه زده و ماجرای یك دختر ار شب تا صبح را راویت كرده. طبعا علاقمندان سینمای كلاسیك و قصه حوصله چنین فیلمی ندارند اما كسانی كه می خواهند در تجربه كارگردان شریك شوند پیشنهاد خوبی است. بخش عمده ای از داستان در ماشین می گذرد و خب باید حوصله این جور فیلم ها را داشت. «شب بیرون» ماجرای دختری است که پیش از مهاجرت شبی را می‌خواهد در خیابان‌های تهران با گرفتن فیلم سپری کند. در این مسیر او به همراه برادر و یکی از دوستانش با آدمهای متفاوتی آشنا می‌شود و از مکان‌های خاطره‌انگیزی هم چون تئاترشهر، حسن آباد، راه آهن و... عبور می‌کند.


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان