چگونه یك معتاد اینترنت را بشناسیم؟
مطالعات جدید در آمریكا نشان میدهد علایم اعتیاد به اینترنت و الكل به هم شبیه است.
به گزارش خبرگزاری سلام، طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد در یك هشتم از دو هزار و 513 بزرگسال مورد آزمایش، حداقل یكی از علایم استفاده نادرست اینترنت مشاهده شده است.
الیاس ابوجاده (ELIAS ABOUJAOUDE) بانی این مطالعات و مدیر كلینیك كنترل اختلالات ناگهانی استنفورد اظهار داشت: تاكید بسیاری بر فواید اینترنت شده اما در مورد مشكلاتی كه ممكن است برای دستهای از استفادهكنندگان به وجود آورد، كمتر صحبتی به میان آمده است.
آنچه او را بیشتر نگران كرده است، شباهت رفتاری معتادان به اینترنت و الكلیهاست. زیرا آنان از اینترنت همانند الكل در مواقع غیرضروری و برای فرار از افسردگی استفاده میكنند.
وی میگوید: در مواردی نیز اینترنت برای خوددرمانی استفاده میشود. طبق این مطالعات برای 7/13 درصد آزمایششوندگان چند روز دور ماندن از اینترنت سخت بود. 7/8 درصد استفاده غیرضروری از اینترنت را كتمان كردند، 9/5 درصد احساس میكردند استفاده افراطی از اینترنت روابطشان را دچار مشكل كرده است و 2/8 درصد از اینترنت برای فراموش كردن مشكلات یا وضعیت بد روحی استفاده میكردند. البته با تمامی این اوصاف، ابوجاده اعتیاد به اینترنت را اختلالی بالینی نمیداند.
وی در این زمینه تصریح كرد: این مساله نوعی بیماری نیست و هنوز تحقیقات ما كامل نشده، اما این مطالعات ما را به تشخیصهای بالینی موثری خواهد رساند. NETALERT تشكلی وابسته به دولت استرالیاست كه افراد را در زمینه سلامت اینترنتی راهنمایی میكند .
این انجمن، گفتوگوها (چت) و بازیهای اینترنتی را اعتیادآور میداند. بازیهای آنلاین خشم مخالفان را برانگیخته است، مخصوصا پس از مرگ نوجوان 13 ساله چینی در ماه مه كه والدینش اظهار داشتند وی پس از 36 ساعت بازی مداوم آنلاین WARCRAFT خود را از بالای یك ساختمان بلند پایین انداخت.
دنیای بازی WARCRAFT یكی از عوامل اصلی اعتیاد اینترنتی محسوب میشود. یكی از معتادان بهبود یافته بازی WORLD OF WARCRAFT اعتراف كرد كه در دنیای بازی، زندگی و دوستان جدیدی پیدا كرد كه زندگی طبیعیاش را تحت تاثیر قرار داده بود.
وی در یك وبلاگ نوشته «این بازیها دنیایی مجازی به وجود میآورند كه میتوانی در آن خودت نباشی. این موضوع بسیاری از خانوادهها و دوستیها را از بین برده است و اثر مخرب آن از كلیه مواد مخدری كه هماكنون در بازار وجود دارد، بیشتر است.
وی مینویسد: "زمانی كه بازی كردن را شروع كردم، هدفم ایجاد شرایط بهتر زندگی بود. حال پس از گذشت یك سال وزنم 30 پوند بیشتر شده است. پیش از این اوقات فراغت خود را با نوشتن و نواختن موسیقی میگذراندم اما حالا بیشتر از یك سال است كه دستم به گیتار نخورده است". وی همچنین از ساختار بیپایان برخی بازیها ابراز نگرانی میكند و میگوید: "اكثر بازیها به گونهای طراحی شدهاند كه به سادگی در آن موفق نخواهید شد و تنها راه بهتر بازی كردن بیشتر بازی كردن است".