تبیان، دستیار زندگی
عید نوروز که یادواره رسم باستانی مردم ایران زمین است، در کنار پاسداشت سنتی قدیمی، ره آورد های متعددی هم دارد که یکی از مهم ترینشان تزریق نشاط و شادی به زندگی مردم جامعه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر عید بر سلامت روانی جامعه

عید نوروز که یادواره رسم باستانی مردم ایران زمین است، در کنار پاسداشت سنتی قدیمی، ره آورد های متعددی هم دارد که یکی از مهم ترینشان تزریق نشاط و شادی به زندگی مردم جامعه است.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
نوروز

هزاران سال است که ایرانیان فرا رسیدن بهار را به عنوان روزهای آغازین سال نو جشن می گیرند و رسوم متعددی هم برای این ایام به جای می آورند، رسومی که به خودی خود می توانند موجی از شادی را در میان اقشار و طبقات مختلف جامعه ایجاد کند.

خانه تکانی رسمی برای پاکیزگی خانه ها و ذهن ها

از هفته ها باقی مانده به آغاز بهار، مردم شهرهای مختلف به خصوص خانم های خانه دار، در امتداد رسمی قدیمی به نام خانه تکانی به استقبال سال نو می روند و با زدودن غبار و آلودگی از چهره خانه ها ، خود را برای آغاز سالی جدیدی مهیا می کنند. شاید خانه تکانی کردن یکی از نگرانی های خانم های خانه دار در هفته های پایانی زمستان باشد اما در نهایت پاکیزگی خانه ها در آغاز سال نو، انضباط و پاکی را به مهمانی خانه ایرانی ها می آورد و باعث می شود ذهن ها هم در این محیط منظم و پاکیزه، با آرامش و شادی بیشتری به کار خود ادامه دهند.

خرید رخت و لباس نو

یکی از رسوم نوروزی ایرانی ها از باستان تا به امروز، خرید رخت و لباس نو برای آغاز سال جدید بوده است و ایرانی ها همواره سعی می کردند در لحظه تحویل سال نو، جامه ای تازه به تن کنند تا با ردایی جدید به استقبال نوروز بروند.

یکی دیگر از رسوم خجسته نوروزی ایرانیان از دیرباز دید و بازدید و صله ارحام در روزهای جدید سال بوده است و مردم کشور با آغاز سال نو ابتدا به دیدار پدر و مادرها و بزرگ ترهای خانواده می رفتند و سپس با تمامی افرادی خانواده که در سایر روزهای سال مجال و فرصتی برای دیدنشان نداشتند، دیدار می کردند

اگر چه این سالها رسم خرید عید با برخی از تفریط ها روبرو شده و در این بین برخی نمی توانند از پس هزینه های تهیه لباس های عید بر بیایند که به همین بهانه با قیمت بالا و کیفیت نازل در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در نهایت هنوز هم خرید لباس نو می تواند حال و هوای کودکی را ایجاد کند و برای چند روز هم که شده شادی را به  قلب های آدم های غرق در مدرنیته این روزها بیاورد.

ذوق تعطیلی دو هفته ای

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود حتی فکر کردن به عید هم با موجی از شادی همراه باشد، ماجرای همان تعطیلی دو هفته ای معروف است که خیلی ها را از هفته ها و ماه ها پیش از عید، به رویا پردازی و برنامه ریزی وا می دارد. در این دوره و زمانه ای که مردم در ازدحام دغدغه های شغلی وقت سر خاراندن هم ندارند، تعطیلات عید فرصتی است برای اینکه مردم برای یکی دو هفته هم که شده فارغ از دغدغه های دیگر روزهای سال، تنها به استراحت بپردازند و عید بهانه ای برای شادی و سلامت روانی مردم جامعه شود.

بهانه ای برای مسافرت

یکی دیگر از دلخوشی های عید نوروز، مسافرت هایی است که به بهانه تعطیلی اتفاق می افتد. حالا شاید خیلی از مردم کشور توانایی مالی تورهای استانبول، دبی و اروپای نوروزی را نداشته باشند و نتوانند در هتل های گرانقیمت کیش و اصفهان و شیراز سکونت پیدا کنند اما عید که می شود با اتوبوس و قطار یا خودوری شخصی شان راه شهرهای مختلف را در پیش می گیرند تا بتوانند مانند همه آدم ها از مسافرت و دیدن مناطق جدید لذت ببرند.

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود حتی فکر کردن به عید هم با موجی از شادی همراه باشد، ماجرای همان تعطیلی دو هفته ای معروف است که خیلی ها را از هفته ها و ماه ها پیش از عید، به رویا پردازی و برنامه ریزی وا می دارد

شاید به همین دلیل هم هست که خانواده های ایرانی چه ثروتمند باشند و چه متعلق به اقشار متوسط، از هفته ها مانده با آغاز تعطیلات عید برای مسافرت های نوروزی شان برنامه ریزی کرده و وسیله و مقصد سفر را مشخص می کنند، مسافرتی که حتی فکر کردن به آن می تواند موجی از شادی  را در روزهای باقیمانده به عید در میان مردم ایجا کند و پس از تعطیلات هم خاطراتش تا روزها در قلب و ذهن آدم ها باقی بماند.

دید و بازدیدی به شیرینی عسل

یکی دیگر از رسوم خجسته نوروزی ایرانیان از دیرباز دید و بازدید و صله ارحام در روزهای جدید سال بوده است و مردم کشور با آغاز سال نو ابتدا به دیدار پدر و مادرها و بزرگ ترهای خانواده می رفتند و سپس با تمامی افراد خانواده که در سایر روزهای سال مجال و فرصتی برای دیدنشان نداشتند، دیدار می کردند، در این میان بسیاری از کینه ها و قهرها هم به بهانه عید نوروز کنار گذاشته می شد و مردم با استحکام روابط خویشاوندی با حسی از امنیت و آرامش مواجه می شدند. از طرف دیگر دید و بازدید های نوروزی معمولا فضاهای شادی را در خانه ها ایجاد می کند و اعضای فامیل گاه پس از یک سال دوری دور هم جمع می شوند و از خاطرات و اتفاقات خوش زندگی سخن می گویند.
عید بهانه ای برای شادی
در نهایت عید نوروز به خودی خود بهانه ای است برای اینکه آدم های شهر پس از یک سال تلاش و کوشش بی وقفه خود را برای تعطیلاتی شاد در جمع خانوادگی مهیا کنند و با آغوشی باز به استقبال شادی های بهاری بروند.