تبیان، دستیار زندگی
عملیات والفجر 5 یکی از موفقیت آمیزترین عملیات در سال 1362 بوده که استان همدان در آن شرکت داشته است که در منطقه کوهستانی «چنگوله» حدفاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسایی چنگوله


عملیات والفجر 5 یکی از موفقیت‌آمیزترین عملیات در سال 1362 بوده که استان همدان در آن شرکت داشته است که در منطقه کوهستانی «چنگوله» حدفاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد.

شهید عالی

عملیات والفجر 5 با مرکزیت استان همدان صورت گرفته که 126 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
در این عملیات استان‌های کرمانشاه، ایلام و همدان شرکت داشتند و از آنجایی که منطقه عملیات، منطقه بسیار مهمی برای دشمن بوده عملیات نیز بسیار حساس و سرنوشت‌ساز بوده که استان همدان در این عملیات با استعداد 10 گردان وارد شد.
فرمانده واحد اطلاعات لشگر ۴۱ ثارالله (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) سردار شهید «حسین عالی» در محرم ۱۳۴۶ در روستای «جهانگیر» در شهرستان «زابل» و در خانه‌ای عجین با عشق حسین (ع) متولد شد.

دشمن زیاد هوشیار نبود و در هر 15 الی 20 متر یک سنگر تیربار نگهبان بود و یک تک‌تیرانداز ساعت 1.15 دقیقه از ساحل خودی حرکت افتادیم و به مدت 15 دقیقه در ساحل خودی به‌صورت گربه‌ای حرکت کردیم


 این شیر بچه زابلستان در دست نوشته‌ای شناسایی منطقه چنگوله برای عملیات والفجر 5 را این‌گونه روایت کرده است:
دشمن زیاد هوشیار نبود و در هر 15 الی 20 متر یک سنگر تیربار نگهبان بود و یک تک‌تیرانداز ساعت 1.15 دقیقه از ساحل خودی حرکت افتادیم و به مدت 15 دقیقه در ساحل خودی به‌صورت گربه‌ای حرکت کردیم و از ساعت 1.30 دقیقه از ابتدای آب ساحل خودی به‌طور تقریباً با شیب ملایم شدید حرکت کردیم و کلیه حرکت تا ابتدای ساحل دشمن جایی که با پاهایمان به گل رسیده حدود 25 دقیقه طول کشید و بعد از مقداری مکث برای به دست آوردن وضعیت تقریبی به دشمن به‌طرف خط دشمن حرکت کردیم که فاصله ساحل دشمن تا خط اول آن حدود 60 الی 70 متر فاصله داشت و تا فاصله 20 الی 25 متری دشمن هیچ‌گونه موانع مصنوعی نداشت و چولان سطح زمین وجود داشت به‌طوری که می‌توان گفت در آن محدوده چولان نیست در ضمن ساحل دشمن دارد شیبی تند بوده و دارای گل سخت است به‌طوری که اگر نیروها در سطح آن حرکت کنند زیاد فرو نمی‌رود و فاصله تا سنگرهای آن متفاوت از 60 تا 50 متر و 30 تا 35 متر است وضعیت آب در حالت جزر بوده و دارای گرداب‌های کوچک بود به‌طوری که اگر رها می‌شدیم گرداب ما را می‌چرخاند و در برگشت به مدت 15 دقیقه طول کشید و جهت آب به پایین و با شدت بود.
والسلام حسین عالی

شهید عالی در عملیات «کربلای ۵» هنگامی که جان یاران را در خطر می‌بیند آخرین نماز خود را اقامه می‌کند و با خوابیدن بر روی سیم خاردار راه را برای رزمندگان می‌گشاید و از این طریق به دیدار معبود می‌شتابد.

شهید عالی

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان



منابع: خبرگزاری فارس، وب‌سایت: مطالبه گر/ ساجد/ احد اطلاعات و عملیات لشکر 41 ثارالله، وبلاگ: یادنامه سردار عاشورایی عشق و عرفان/آوای صحرای 63

مطالب مرتبط:

  بازخوانی عملیات والفجر 5

 رسول قبل از عملیات «والفجر 5» می‌دانست که برنمی‌گردد

 صدای چهل شهید به هم‌بسته شده