تبیان، دستیار زندگی
پرونده سی وپنجمین دوره رقابت های بین المللی کشتی جام تختی و اولین دوره رقابت های بین المللی کشتی پهلوانی دیروز با قهرمانی مقتدرانه ایران در کرمانشاه بسته شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتی ایران مقتدرانه قهرمان جام تختی شد


پرونده سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی و اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی پهلوانی دیروز با قهرمانی مقتدرانه ایران در کرمانشاه بسته شد.
کشتی

این رقابت‌ها در حالی پنج‌شنبه با حضور 15 کشور خارجی رسما افتتاح شد که پیش از این مسئولان فدراسیون کشتی از حضور 17 کشور خارجی در این رقابت‌ها خبر داده بودند اما درنهایت آمریکا، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، قرقیزستان، کره شمالی، چین، هند، بنگلادش، بلغارستان، مصر، اوکراین، تونس، عراق و پاکستان به ایران آمدند تا به همراه ایران برگزارکننده رقابتی باشند که با استقبال پرشور تماشاگران کرمانشاهی برگزار شد.

کرمانشاهی‌ها که برای گرفتن میزبانی این رقابت‌ها کش‌وقوس فراوانی با فدراسیون کشتی داشتند و حتی تا آستانه پس‌گیری میزبانی از شهرشان (به خاطر اختلاف نظر با فدراسیون بر سر هزینه‌های برگزاری مسابقات) پیش رفتند در نهایت موفق شدند به خوبی از پس برگزاری این رقابت‌ها بربیایند تا حالا مدعی گرفتن میزبانی رقابت‌های جام جهانی هم باشند.

جام تختی پنج‌شنبه در حالی با حضور نصرا... سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش‌وجوانان در سالن 6 هزار نفری امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد که در ابتدای این رقابت‌ها کلیپی از شهیدان ورزشکار کرمانشاه محمود شهبازی و داریوش ریزوندی به نمایش گذاشته شد و در ادامه از خانواده این عزیزان تجلیل شد. اما آنچه در مراسم افتتاحیه بیش از همه به چشم آمد عدم حضور حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران بود. قرار بود در این مراسم از سوریان دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک هم که در نظرسنجی فدراسیون کشتی از سوی مردم به عنوان بهترین فرنگی کار سال 1393 شناخته شد بود تجلیل شود اما او حضور نداشت تا از مسعود اسماعیل‌پور که به عنوان برترین آزادکار سال انتخاب شده بود با اهدای 20 سکه طلا تقدیر شود.

محمدعلی چمیانی، مربی برتر سال کشتی از جمله نفراتی بود که با اهدای 30 سکه طلا و همچنین یک سال حق سفره مورد تقدیر قرار گرفت. از حسین نقیبی هم به عنوان مربی برتر سال کشتی آزاد با اهدای 10 سکه طلا و یک سال حق سفره تقدیر شد. ناگفته نماند که در این مراسم از محمدحسن محبی، پهلوان سابق کشور و تورج لارودی پیشکسوت عرصه رسانه هم تقدیر شد.

البته مراسم افتتاحیه جام تختی مثل بسیاری از مراسم اینچنینی خالی از حاشیه نبود. تعدادی از علاقه‌مندان و تماشاگران حاضر در سالن مسابقات که عکس بزرگی از مرحوم بابک قربانی، عضو سابق تیم ملی کشتی فرنگی را در سالن نصب کرده بودند با مخالفت مسئولان برگزاری روبه‌رو شدند. تماشاگران با شعار «روحش شاد» یاد و خاطره این کشتی‌گیر کرمانشاهی را (که مدتی به اتهام قتل در زندان بسر می‌برد و درنهایت خودکشی کرد) زنده کردند.

در حالی که محمد قربانی، برادر بابک و دارنده مدال برنز کشتی آزاد قهرمانی آسیا در سالن مسابقات حضور داشت درنهایت به دستور مسئولان برگزاری مسابقات بنر جمع‌آوری شد. البته گرامی‌داشت یاد و خاطره قربانی ادامه داشت؛ چراکه بشیر باباجان‌زاده بعد از کسب عنوان قهرمانی سنگین وزن کشتی فرنگی عکس مرحوم بابک قربانی را همراه خود روی تشک آورد و بر آن بوسه زد. پرویز ‌هادی هم بعد از قهرمانی در سنگین وزن کشتی آزاد با به همراه آوردن عکس قربانی به او ادای احترام کرد که این موضوع با واکنش و تشویق تماشاگران حاضر در سالن همراه بود.

سی و‌پنجمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام جهان‌پهلوان تختی با حضور 85 کشتی‌گیر ایرانی و 150‌کشتی‌گیر خارجی از 15 کشور طی 2 روز در ورزشگاه 6 هزار نفری امام خمینی(ره) کرمانشاه برگزار شد

نصب بنر بزرگی با عبارت «من عاشق محمد(ص) هستم» به 2 زبان فارسی و انگلیسی در سالن مسابقات از دیگر اتفاقات مورد توجه جام تختی بود. ناگفته نماند در جریان برگزاری این رقابت‌ها گروه فیلمبرداری فیلم سینمایی «من ایرانی‌ام» که با کارگردانی محمدرضا آهنج با بازی علیرضا حیدری، قهرمان کشتی ایران و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی در حال ساخت است در سالن مسابقات حضور داشتند تا قسمت‌هایی از این فیلم را که به کشتی اختصاص دارد ضبط کنند. این اولین تجربه بازیگری علیرضا حیدری، قهرمان کشتی کشورمان است که در نقشی خاص مقابل دوربین رفته است.

در جریان رقابت‌های جام تختی کرم جابر، دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک‌های 2004 آتن و 2012 لندن در کشتی فرنگی از کشور مصر که به غول چراغ جادو نیز مشهور است، نیز در سالن مسابقات حاضر شد. نکته حائز اهمیت دیگر این‌که قرار بود تیم روسیه با سوسلان رامونوف قهرمان وزن 70 کیلوگرم کشتی آزاد جهان در سال 2014 و عظمت توسکایف قهرمان وزن 55 کیلوگرم کشتی آزاد جوانان جهان در سال 2014 در این رقابت‌ها حاضر شوند که گفته شد این کشتی‌گیران به علت بیماری موفق به حضور در این مسابقات نشده‌اند.
بـرش

سی و‌پنجمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام جهان‌پهلوان تختی با حضور 85 کشتی‌گیر ایرانی و 150‌کشتی‌گیر خارجی از 15 کشور طی 2 روز در ورزشگاه 6 هزار نفری امام خمینی(ره) کرمانشاه برگزار شد. به‌گزارش ایسنا، در این رقابت‌ها ایران در هر 2 رشته آزاد و فرنگی جام تختی به مقام قهرمانی دست یافت. تیم ایران توانست مقتدرانه در 2 بخش آزاد و فرنگی 11 مدال طلا کسب کند.

رده‌بندی تیمی: 1. ایران 73 امتیاز، 2. اوکراین 50 امتیاز، 3. چین 45 امتیاز، 4. گرجستان 41 امتیاز، 5. مصر 20 امتیاز، 6. آذربایجان 14 امتیاز.

بخش ورزشی تبیان