تبیان، دستیار زندگی
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از اسناد جدیدی پرده بر می دارد که بر اساس آن آمریکا در نقشه ای شش مرحله ای قصد کودتا در ایران در سال ۱۳۵۷ را داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد جدید از برنامه های آمریکا برای کودتا در ایران


یک روزنامه انگلیسی در گزارشی از اسناد جدیدی پرده بر می دارد که بر اساس آن آمریکا در نقشه ای شش مرحله ای قصد کودتا در ایران در سال ۱۳۵۷ را داشته است.

ژنرال هایرز

گاردین در این گزارش در مورد نقش ژنرال هایزر، معاون وقت نیروی هوایی آمریکا، نوشته است: قرار بود وی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در جریان سفر به ایران، امکان تشکیل دولت بختیار و کودتا در ایران را بررسی کند.

ژنرال هایزر، معاون نیروی هوایی آمریکا در سفر به ایران قصد داشته است تا امکان تشکیل دولت بختیار را بررسی و در صورت لزوم طرح کودتا را اعلام نماید. وی در کتاب خاطرات خود نوشته است که قرار بود ابتدا دولتی قوی به ریاست بختیار تشکیل شود ، سپس در صورت شکست بختیار کودتا صورت گیرد.

گاردین با استناد به نامه های نوشته شده ژنرال رابرت هایزر به «هارولد براون» وزیر دفاع وقت امریکا در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی می نویسد: او در نامه های خود به وزیر دفاع وقت و همچنین ژنرال «دیوید جونز» رییس وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا از آنان خواسته تا مشخص کنند که سیاست دقیق امریکا درباره ایران چیست. ژنرال هایزر در بخشی از نامه اشاره کرده که شاپور بختیار نخست وزیر وقت ایران از جوانب مختلف احساس فشار می کند و نیازمند ایجاد اطمینان از سوی امریکا است.

ژنرال هایزر، معاون نیروی هوایی آمریکا در سفر به ایران قصد داشته است تا امکان تشکیل دولت بختیار را بررسی و در صورت لزوم طرح کودتا را اعلام نماید

او در بخشی از نامه نوشته است: «در مکالماتم با آقای براون در شب ۱۱ ژانویه سال ۱۹۷۹، به نظر می رسید که تردیدهایی در ذهن او درباره سیاستگذاری امریکا در قبال ایران و ابزارهای لازم برای استفاده در آن کشور وجود دارد.»

روزنامه گاردین در ادامه اشاره می کند که این جزئیات بخشی از اسناد دولت امریکاست که تحت عنوان «ماموریت هایزر» منتشر شده و به درک بهتر موضع گیری دولت کارتر در قبال شرایط وقت ایران کمک می کند.

 بخش سیاست تبیان


منبع : الف