تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام قرائتی، از محبوب ترین چهره های تلویزیونی است، دیدگاه های او به خاطر نفوذ کلامش، تأثیری آشکار بر بخشی از بینندگان تلویزیون دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرائتی، از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی

مروری بر برخی سخنان حجت‌الاسلام قرائتی


حجت‌الاسلام قرائتی، از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی است، دیدگاه‌های او به خاطر نفوذ کلامش، تأثیری آشکار بر بخشی از بینندگان تلویزیون دارد.


قرائتی

قرائتی، از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی است، چیزی فراتر از یک واعظ. دیدگاه‌های او به خاطر نفوذ کلامش، تأثیری آشکار بر بخشی از بینندگان تلویزیون دارد. او را با برنامه «درس‌هایی از قرآن» و تخته سیاه همیشه همراه معروفش می‌شناسیم. سبک تدریس او ابتکاری است و با تخته سیاه معروفش، مسائل دینی را به زبان ساده و شوخ طبعانه آموزش می‌دهد. در این مطلب، برخی از صحبت‌های حجت‌الاسلام قرائتی را مرور می‌کنیم.
* من در زندگی، 5 کار کردم که موجب جهشم شد
1- گفتم همه می‌روند برای بزرگ‌ها حرف می‌زنند، من برای بچه‌ها صحبت می‌کنم.
2- دیدیم همه، آقا را دعوت می‌کنند، گفتیم بدون دعوت می‌رویم در خانه بچه‌ها صدایشان می‌کنیم.
3- دیدیم همه، مردم را می‌گریانند، گفتیم به‌جز روز عاشورا و چند روز دیگر، مردم را می‌خندانیم.
4- دیدیم می‌نشینند، ما می‌رویم کنار تخته سیاه می‌ایستیم.
5- دیدیم محرم و صفر منبر می‌روند، گفتیم همه طول سال منبر می‌رویم.
* لباس وزنه‌بردارها را گشاد کنید
به یک مسئول ورزشی گفتیم لباس وزنه‌بردارها را کمی گشادتر کنید. برگشت گفت این لباس‌ها استاندارد است. گفتم اسرائیل 60 سال است تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، تکان نخورده، آن‌وقت تو می‌خواهی دو سانت لباس را گشاد کنی می‌گویی استاندارد است. بعضی مسئولین ما بی‌عرضه هستند.

من در 34 سال، یک شب جمعه برنامه‌ام را تعطیل نکردم. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا برنامه‌ای چنین رکوردی داشته باشد. مردم ما به خنده نیاز دارند. ما قرار نیست به ترک و کاشانی و لر و عرب و عجم گیر بدهیم تا بخندیم. من در برنامه‌های 34 ساله‌ام، 10 هزار خنده حلال دارم و آن‌ها را سروسامان داده‌ام.


* نمی‌توانم روضه بخوانم
چند سال پیش به روستایی رفتم که روضه بخوانم، نتوانستم، به‌جای روضه، همه به من خندیدند؛ چون یاد نداشتم روضه بخوانم. حتی برای فاتحه پدرم به منبر رفتم و هفت بار به من خندیدند.
* با هم بخندیم
من در 34 سال، یک شب جمعه برنامه‌ام را تعطیل نکردم. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا برنامه‌ای چنین رکوردی داشته باشد. مردم ما به خنده نیاز دارند. ما قرار نیست به ترک و کاشانی و لر و عرب و عجم گیر بدهیم تا بخندیم. من در برنامه‌های 34 ساله‌ام، 10 هزار خنده حلال دارم و آن‌ها را سروسامان داده‌ام.
* لزوم سانسور
ما برای سانسور در قرآن آیه داریم. قرآن به این موضوع اشاره می‌کند که یکسری چیزهایی را نباید مردم عادی بفهمند، چون شر می‌شود. تلویزیون هم سانسور می‌کند و هم باید این کار را انجام بدهد. شفاف‌سازی همیشگی، غلط است. مثلاً اگر دو سیلو گندم برای مملکت مانده باشد و همه بفهمند که چاقوکشی می‌شود.

بعضی از جوان‌ها تا حالا چند مورد آمدند و به من گفتند: حاج آقای قرائتی، من به خاطر شما یک سیلی خوردم. گفتم: چرا؟ گفته: من می‌خواستم آن کانال فوتبال ببینم، پدرم گفت: آن کانال قرائتی را ببینیم. من هی زدم فوتبال، او هی زد قرائتی! آخرش یک سیلی به من زد. من از همه این‌هایی که از پدرشان یا پدربزرگشان کتک خوردند، معذرت می‌خواهم. آخر این قرائتی تحمیلی، درست نیست.


* مدرک‌گرایی، آفت جامعه
مدرک‌گرایی، یکی از آفت‌های مهم در جامعه اسلامی است. چرا همه‌چیز را در جامعه با مدرک گره می‌زنیم؟ گرفتن مدرک، به ازدواج چه ارتباطی دارد؟ اگر کسی تشنه است، می‌گوید: آب می‌خواهم. می‌گویم: آب می‌خواهی؟ ان‌شاءالله بعد از لیسانس به تو آب می‌دهم! این حرف منطقی است؟ الان تشنه است؛ سن ازدواج بالا رفته و این اتفاق جدی، جامعه اسلامی را تهدید می‌کند. سن ازدواج برای دختران 14 و برای پسران 17 سالگی است. آیا درس خواندن در جامعه اسلامی باید 10 سال ازدواج و عاقبت‌به‌خیری جوانان را به عقب بیندازد؟ هر چه ازدواج‌ها در جامعه دیرتر و با سن‌های بالاتر انجام شود، گره خوردن و پیوند دختر و پسر با هم کمتر خواهد شد، در نتیجه طلاق‌ها و بی‌مهری‌ها نیز در جامعه گسترش خواهد یافت.

استاد قرائتی

* به جوان‌ها زور نکنید

بعضی از جوان‌ها تا حالا چند مورد آمدند و به من گفتند: حاج آقای قرائتی، من به خاطر شما یک سیلی خوردم. گفتم: چرا؟ گفته: من می‌خواستم آن کانال فوتبال ببینم، پدرم گفت: آن کانال قرائتی را ببینیم. من هی زدم فوتبال، او هی زد قرائتی! آخرش یک سیلی به من زد. من از همه این‌هایی که از پدرشان یا پدربزرگشان کتک خوردند، معذرت می‌خواهم. آخر این قرائتی تحمیلی، درست نیست. اسلام گفته آزادی، حتی اگر آمدی پشت سر این آقا نماز خواندی، رکعت دوم آزادی، قصد فرادا کن برو. اصلاً نماز مغرب را خواندی، نماز عشا را آزاد هستی، رها کن برو.
اسلام به ما آزادی داده است. اگر ما به حلال‌ها قناعت کنیم، همه مردم مسلمان می‌شوند. گیر اینکه بعضی‌ها اسلام به آن‌ها سنگین است، در همین نماز جمعه به ما گفتند: بین دو نماز صحبت کن. گفتم: سخنرانی بین دو نماز، گروگان‌گیری است. گفتند: مردم فرار می‌کنند. گفتم: خب فرار کنند. مگر می‌خواهی مردم را اسیر کنی؟ کم حرف بزن، خوب حرف بزن، فرار نمی‌کنند، حالا فرار هم کردند، کردند.
* ارتفاع هیمالیا به بچه‌ها ربطی ندارد
ما سه نوع علم داریم؛ علم مفید، علم مضر و علمی که نه مفید است، نه مضر. علم مفید علمی است که ارزش دارد، پیغمبری صدسال بمیرد و بعد دوباره زنده شود تا چیزی را بیاموزد. بعضی از علم‌ها مضر هستند، مثلاً خداوند در قرآن می‌گوید ندانستن بعضی چیزها برای شما بهتر است. مثلاً ما اگر در سیلوهایمان گندم نداشته باشیم و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم، همین الان توی نانوایی‌ها چاقوکشی می‌شود؛ پس بهتر است نگوییم. بعضی علم‌ها هم دانستن و ندانستنشان فایده ندارد، مثلاً دانستن تعداد اصحاب کهف، اصل آن کاری است که انجام داده‌اند، نه تعدادشان.
قرائتی در ادامه با برشمردن مثال‌هایی برای واضح شدن علم مضر گفت: «مثلاً یک نفر به مکه رفته بود و وقتی برگشت به من گفت من در این چند روز، هفت متر موز خوردم. انگار او هر موزی که می‌خورده، متر می‌کرده و در دفتر خاطراتش می‌نوشته است. خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است، لغو و بیهوده است. مثلاً به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است.
* نمی‌توانم مردم را به گریه بیندازم
بسیار دوست دارم که روضه‌خوان خوبی باشم، اما نیستم. در آینده قصد دارم سایتی برای خنده درست کنم. به‌شدت به اشک روضه‌ها هم اعتقاد دارم.
باشگاه خبرنگاران

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443
برگرفته از گروه: حجاب و عفاف