تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ساعات آموزشی فرهنگ و هنر نباید به نفع دیگر دروس مصادره شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه ویژه درس فرهنگ و هنر در برنامه درسی ملی

جایگاه ویژه درس فرهنگ و هنر در برنامه درسی ملی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی گفت: ساعات آموزشی فرهنگ و هنر نباید به نفع دیگر دروس مصادره شود.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌ الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی اظهار داشت: حوزه یادگیری فرهنگ و هنر و تمدن در برنامه درسی ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نباید به‌ عنوان درس درجه دوم تلقی شود و ساعات آموزشی آن به نفع دروس دیگر مصادره شود.

وی افزود: تربیت هنری دانش‌آموزان به‌ منظور شناخت و درک زیباشناسانه آفرینش الهی و دست‌ ساز ها و آثار خلق شده هنری بشری و قدر شناسی از آنها، جزو اهداف کلان نظام تربیتی است.


معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم تخیل در خلق آثار هنری ادامه داد: دانش‌آموزان در صورت تربیت هنری، با درک مفاهیم فرهنگی و میان فرهنگی و بهره‌گیری از قدرت تخیل، توانمندی‌ های لازم در خلق آثار فرهنگی و هنری را به‌ دست می‌آورند و برای حفظ و تعالی میراث فرهنگی، تمدنی و هنری می‌کوشند.


حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تصریح کرد: در تعلیم و تربیت همواره باید رشد متوازن دانش‌آموزان، مدّ نظر برنامه‌‌ریزان، مدیران و معلمان باشد و از تعطیل کلاس‌های فرهنگ و هنر و اختصاص ساعات آموزشی آن به دروس دیگر که موجب بروز مشکلات، هنجاری و مزاحمت برای تعالی شخصیت همه جانبه کودکان و نوجوانان می‌شود، احتراز کنند، زیرا مداخله‌ های غیرکارشناسانه در برنامه‌های درسی و تربیتی، به تربیت کاریکاتوری منجر می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: همان‌ طور که دانش‌آموزان به ریاضی، فیزیک و شیمی نیاز دارند، به تربیت بدنی و تربیت فرهنگی و هنری نیز نیازمندند، آنها باید لذت ادبیات و هنر را بچشند، همان‌شکلی که در محیط‌های آموزشی با فرایند تفکر، پژوهش و سبک زندگی آشنا می‌شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: علی سرمدی