تبیان، دستیار زندگی
شما به سادگی می توانید در هوا مایعی را از یک ظرف به ظرف دیگرجا به جا کنید. مثلا شیر داخل یک لیوان را به لیوان دیگر بریزید. و مسلماً بارها و بارها این کار را انجام داده اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جا به جا کردن هوا در زیر آب!

آلودگی هوا

شما به سادگی می توانید در هوا مایعی را از یک ظرف به ظرف دیگر جا به جا کنید. مثلا شیر داخل یک لیوان را به لیوان دیگر بریزید. و مسلماً بارها و بارها این کار را انجام داده اید. اما آیا عکس آن را بلدید؟


یعنی آیا می توانید در داخل آب هوای توی یک ظرف را به ظرف دیگر بریزید؟ به نظر نمی رسد؟ تا به حال همچو کاری کرده اید. پس آزمایش زیر را انجام دهید، تا ببینید چگونه این کار ممکن است! جهت این کار ابتدا دو لیوان شیشه ای یکسان فراهم سازید. علاوه بر آن شما به یک سطل، یا یک آکواریوم پر آب نیاز دارید. و اگر فصل تابستان است، این آزمایش را کنار حوض حیاط انجام دهید.

جا به جا کردن هوا در زیر آب!

چگونگی آزمایش:
یکی از لیوان ها را پر از آب کنید، و توی آب ببرید، و در آن جا، به آرامی وارونه کنید، باز هم پر آب خواهد بود. در آن جا لیوان را با دست چپ طوری نگه دارید، که ته لیوان تقریباً مماس به سطح آب قرار گیرد. با دست راست نیز لیوان دیگر را، که خالی است ( یا پر از هواست! )، به طور وارونه در یک لحظه به آب فرو برید. سعی کنید، که لیوان دوم هنگام فرو رفتن در آب به هیچ طرف تمایل پیدا نکند.

در عمل خواهید دید، که این کار خیلی هم ساده نیست. هوای داخل این لیوان نمی تواند خارج گردد، اما به وسیله ی فشار آب کمی فشرده می شود. اکنون شما یک لیوان پر آب، و یک لیوان پر از هوا در توی آب دارید. حالا شما می توانید به آسانی هوای لیوان دوم را درلیوان اول خالی کنید!


به این ترتیب که ابتدا لیوان پر ازهوا را در زیر دهانه ی لیوان پر آب نگه دارید، و به آرمی آن را خم کنید، مشاهده خواهید کرد، که حباب های هوا از لیوان دوم خارج می شوند، و به داخل لیوان اول رهسپار می گردند!

دلیلش این است، که هوا نسبت به آب وزن کمتری دارد. وقتی لیوان دوم را خم می کنید. هوای زندانی شده در آن آزاد می گردد، و به دلیل سبک بودن، به طرف بالا راه می افتد. اما در مسیر خود با لیوان دوم روبرو می گردد، و دوباره در آن زندانی می شود!


با این روش، به تدریج شما تمام هوای زندانی شده در لیوان دوم را به لیوان اول منتقل می کنید، و لیون دوم را از توی آب بیرون می آورید. پس شما نیز می توانید هوا را از یک لیوان به لیوان دیگر بریزید!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی