تبیان، دستیار زندگی
طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کند. سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را برخلاف تصور مردم، مختل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر طب سنتی درباره مصرف دسر و سالاد با غذا


طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کند. سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را برخلاف تصور مردم، مختل می‌کند.

غذاخوردن

علی حسینی، متخصص طب سنتی در مورد آداب صحیح غذا خوردن از دیدگاه طب سنتی گفت: بهتر است با شکم سیر غذا خورده نشود، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی داشته باشد. همچنین غذاخوردن با آب و نوشیدنی درست نیست.

وی گفت: تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا باید خودداری کرد.

حسینی افزود: افراد باید لقمه‌های خود را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند، چون لقمه بزرگ، فرآیند جویدن را کامل نخواهد کرد و در نتیجه باعث چاقی خواهد شد.

این متخصص طب سنتی افزود: بهتر است قبل از ناهار کمی سکنجبین، آب لیمو، یا انار ترش میل کرد چون این مواد در معده اثر بدی ایجاد نمی کند و برنامه روزانه هم طوری باید تنظیم شود که در ساعات مشخصی غذای اصلی و میان وعده‌ها مصرف شود.

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعیت‌ها در طب سنتی است. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود

وی ادامه داد: نحوه نشستن سر سفره غذا یا میز غذاخوری هم مهم است. نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، تشدید گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و بالطبع کاهش لذت از غذاخوردن می‌تواند باعث بلع بی اختیار و زودهنگام لقمه غذا نیز شود بنابراین بهتر است موقع غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.

حسینی گفت: بهتر است بعد از خوردن غذا، خوردن دسر، میوه و کیک 3 ساعت به تأخیر انداخته شود.

و اما مصرف سالاد با غذا
دکتر رسول چوپانی، متخصص طب سنتی و عضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دومین سمینار تخصصی طب سنتی در زمینه اصلاح سبک زندگی، تاکید کرد که تداخل‌های غذایی باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارشی و سوءهضم می‌شوند: «بر اساس مطالعه‌های انجام شده در طب سنتی یکی از بدترین عادت‌های خوراکی این است که چند غذای مختلف از نظر رنگ، طعم و کیفیت را در یک نوبت غذایی مصرف کنیم.» بر اساس این گفته، بهتر است که مصرف انواع سالاد همراه غذای اصلی تا حد ممکن محدود و مصرف سالادها به کمی قبل یا بعد از صرف غذای اصلی، موکول شود.

دکتر چوپانی به این نکته هم اشاره کرد که مصرف یکی، دو بار سالاد همراه غذا، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استمرار این عادت، می‌تواند مشکلات گوارشی مختلفی را در درازمدت برای افراد به وجود بیاورد.

تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا باید خودداری کرد

وی تاکید داشت که دو غذای سرد، گرم، لزج، نفاخ و قابض نباید همزمان با هم مصرف شوند. تداخل غذاها با یکدیگر باعث هضم ناقص، ایجاد اختلال در هضم و در نهایت اثرهای سوء بر دستگاه گوارش می‌شود. از این‌رو، باید با مدیریت در مصرف غذا، شرایط ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی و عوارض ناشی از آن را برای خودمان ایجاد نکنیم. اما طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کند. سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را برخلاف تصور مردم، مختل می‌کند.

مصرف ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعیت‌ها در طب سنتی است. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
سلامت - دکتر رسول چوپانی، متخصص طب سنتی و عضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی
فارس - علی حسینی، متخصص طب سنتی
شبکه خبر - دکتر نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامی

مطالب مرتبط:
درمان نفخ و ترش کردن معده با طب سنتی
رابطه غذا خوردن با استحمام در طب سنتی
ارتباط غذا با خواب و بیداری در طب سنتی
تدابیر غذایی در فصل زمستان
ارتباط بین غذا خوردن با محیط زندگی در طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.