تبیان، دستیار زندگی
بازیگری در"بایكوت" تا نامزد اسكار شدن» شانزده فیلم سینمایی و كوتاه از آثار مجید مجیدی در برنامه‌ی "یك فیلم‌ساز و یك نگاه" در سینما تك، طی یك ماه مرور می‌شود. به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، این كارگردان 47 ساله‌ی سینمای ایران ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه مرور فیلمهای "مجید مجیدی" در ایران :

«از بازیگری در"بایكوت" تا نامزد اسكار شدن»


شانزده فیلم سینمایی و كوتاه از آثار مجید مجیدی در برنامه‌ی "یك فیلم‌ساز و یك نگاه" در سینما تك، طی یك ماه مرور می‌شود.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، این كارگردان 47 ساله‌ی سینمای ایران با بازی در فیلم‌های "مرگ دیگری"، "بایكوت"، "تیرباران"، "تا مرز دیدار" وارد عرصه‌ی حرفه‌ی سینما شد.البته پیش از آن بازی و حضور در سینما، سال 57 بود كه وارد دانشكده هنرهای دراماتیك شد و اولین تئاتر پس از انقلاب را در "نهضت حروفیه" در تجلیل از شهید حسین قشقایی به صحنه برد. در آن مدت مجیدی در تئاتر شهر و چند نمایش دیگر بازی كرد و چند نمایش برای كودكان به صحنه برد.سرانجام در روزی كه به دلایل مشكلاتی كه برای گروه تئاتری‌شان پیش آمده بود، مقابل مجلس شورای ملی بست نشسته بودند با محسن مخملباف آشنا شد. محسن مخملباف آمده بود گزارشی از تجمع اعتراض‌آمیز آنها بگیرد و آن روز باعث آغاز همكاری مجید مجیدی با مخملباف و ساخت فیلمهای كوتاه در حوزه هنری شد.مجیدی فیلم كوتاه 16 میلیمتری "انفجار" را با عنوان اولین محصول تصویری حوزه هنری ساخت و سالها در حوزه بود و در آن سالها در آثار مختلفی همچون "بایكوت" مخملباف بازی كرد. اما در پایان دهه 1360 بازی را كنار گذاشت و اولین فیلم سینمایی "بدوك" را در سال 70 كارگردانی كرد كه همان سال در بخش مسابقه جشنواره كن پذیرفته شد.به گزارش ایسنا، سینما تك موزه هنرهای معاصر از 20 آبان ماه تا 30 آذر ماه به ترتیب فیلمهای كوتاه و سپس شش فیلم بلند سینمایی مجید مجیدی را به نمایش می‌گذارد.فیلمهای كوتاه "انفجار"، "هودج"، "روز امتحان"، "آخرین آبادی"، "پابرهنه تا هرات"، "خدا می‌آید"، "المپیك در اردوگاه" ، "رضای رضوان" به نمایش درمی‌آید. این فیلمها تولید شده سالهای 59 تا 84 هستند.

همچنین بعد از نمایش این فیلمهای كوتاه از 11 آذر ماه تا 30 آذر ماه شش فیلم بلند سینمایی مجید مجیدی "بدوك"، "پدر"، "بچه‌های آسمان"، "رنگ خدا"، "باران"، "بید مجنون" به نمایش درخواهد آمد و فیلم "بایكوت" به كارگردانی محسن مخملباف كه در آن مجیدی بازی داشته است نیز در این برنامه اكران می‌شود.

بنا بر این گزارش، مجیدی جزو بیست و پنج كارگردانی است كه بیشترین تعداد جوایز بین‌المللی را كسب كرده است و در یك آماری كه چند سال گذشته منتشر شد، رتبه دوم را بعد از عباس كیارستمی داشت. همچنین فیلمهای "رنگ‌خدا" و "پدر" او در رتبه‌های اول و دوم در كسب بیشترین جوایز بین‌المللی قرار دارند و همچنین او، به عنوان تنها كارگردان ایرانی است كه توانست با فیلم "بچه‌های آسمان" در سال 1377 برای اولین‌بار به عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار، در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان قرار بگیرد.به گزارش ایسنا، این روزها مجید مجیدی به چین سفر كرده است تا كار ساخت فیلم مستندش را با موضوع "شهر پكن میزبان المپیك 2008 " را آغاز كند.او محور اصلی فیلم شهر پكن میزبان المپیك را " كودكان چینی " دانسته و گفته است:« كودكان مظهر پاكی و صداقت هستند و امیدواریم ساخت این فیلم بتواند به استحكام هرچه بیشتر پیوندهای دوستی و عاطفی میان دو ملت ایران و چین كمك كند.»مجیدی همچنین گفته بود: « در این فیلم تلاش خواهم كرد، سنت ، تاریخ ، فرهنگ ، مدنیت و شهر مدرن پكن را با محوریت كودكان به مخاطبان معرفی كنم.»


لینک :

مجید مجیدی: برای پوراحمد و داوودنژاد متاسفم‌

مجید مجیدی با بید مجنون

مجیدی کار گردانی از نسل آینده

نامه مجید مجیدی به دبیر جشنواره نات دانمارک

بید مجنون مجیدی60میلیونی شد

مجید مجیدی: تقسیم بندی سینما به دینی و غیردینی كاردرستی نیست