تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرنگار فارس، در این كنسرت گروه كامكارها در بخش اول متشكل از بیژن كامكار: آواز؛ دف و رباب؛ پشنگ كامكار: سنتور؛ قشنگ كامكار: سه تار؛ ارژنگ كامكار: تنبك؛ ارسلان كامكار: عود و آواز؛ اردشیر كامكار:كمانچه؛ اردوان كامكار: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنسرت شور «كامكارها» به یاد مادر

به گزارش خبرنگار فارس، در این كنسرت گروه كامكارها در بخش اول متشكل از بیژن كامكار: آواز؛ دف و رباب؛ پشنگ كامكار: سنتور؛ قشنگ كامكار: سه تار؛ ارژنگ كامكار: تنبك؛ ارسلان كامكار: عود و آواز؛ اردشیر كامكار:كمانچه؛ اردوان كامكار: سنتور؛ نیریز كامكار: تار؛ مریم ابراهیم پور: همخوان و قیچك؛ نجمه تجدد حسینی: همخوان؛ صبا كامكار:همخوان؛ هانا كامكار:دف؛ امیر حقیری:دف و شروین مهاجر:كمانچه قطعاتی چون «ساقی» ساخته بیژن كامكار و تنظیمی از اردشیر بر روی شعری از سلمان ساوجی؛«فراق» (به یاد پدر)ساخته حسن كامكار بر اساس شعری از پیام بهتاش؛«خانه‌ام ابری است» ساخته ارسلان كامكار بر روی شعری از نیمایوشیج؛«ترانه» ساخته ارسلان بر اساس شعری از هوشنگ ابتهاج؛«سرود سرزمین» ساخته هوشنگ كامكار بر روی شعری از لنگستون هیوز(ترجمه احمد شاملو) و «بیاد مادر» ساخته ارسلان بر اساس اشعاری از خیام نیشابوری را اجرا كردند.

لنگستون هیوز از شاعران بزرگ سیاه پوست است كه به سال 1902 در ایالت میسوری امریكا به دنیا آمد و در سال 1967 در هارلم محله سیاه پوستان نیویورك به خاطره پیوست.بیشتر اشعارش در مذمت تبعیض نژادی و در جهت لزوم رعایت حقوق انسانی سیاه‌پوستان بود. یكی از مهمترین شگردهای شعری هیوز به كار گرفتن وزن و آهنگ موسیقی آفریقایی و علاقه زیاد به پیوند تاثیر گذار شعر و موسیقی است.

قبل از اجرای قطعه آخر ارسلان كامكار ضمن خوشامدگویی به حاضران در تالار گفت: این اولین كنسرتی است كه بدون حضور مادر اجرا می‌كنیم چون مادرم خیلی علاقه به شعر و خصوصا شعرهای خیام داشت چند قطعه از شعرهای خیام را گلچین كرده‌ام و در قالب مرثیه‌ای به یاد مادر ولی تقدیم به تمام رفتگان چه هنرمند و غیر هنرمند اجرا می‌كنیم.

بنا بر این گزارش در بخش دوم این برنامه كه به اجرای قطعات كردی اختصاص داشت ارژنگ سیفی زاده نوازنده تار و عدنان كریم خواننده میهمان نیز به گروه پیوستند و گروه با لباس‌های كردی برای اجرای این بخش به روی صحنه آمدند.

عدنان كریم یكی از جدی‌ترین و پرآوازه‌ترین خوانندگان محبوب در تمام مناطق كردستان است كه اكثر آوازهای وی عاشقانه و در وصف طبیعت و رنج‌های مردم خوانده شده است به طوری كه عمیقا در دل مردم می‌نشیند.او علاوه بر انتشار چندین اثر كنسرت‌های فراوانی را در كردستان عراق و نیز كشورهای سوئد؛آلمان و انگلستان اجرا كرده است. عدنان اواخر مردادماه امسال همراه با گروه كامكارها در كردستان عراق كنسرت‌هایی را اجرا كرد و این كنسرت نیز اولین همكاری او با این گروه در ایران است.

در این قسمت گروه كامكارها قطعاتی چون «بای نسیم»(باد نسیم)ساخته اردوان بر روی شعری از قانع؛«دلی من»(دل من)تنظیم هوشنگ بر روی شعری از شیخ نوری؛شیخ صالح و ملودی عدنان كریم؛ جوانه(آن زیبا روی)تنظیم اردشیر بر اساس شعری از نجمه‌الدین ملا و ملودی علی‌مردان؛«گیان گیان»(جان‌جان)ساخته و تنظیم هوشنگ بر اساس شعر و ملودی اصلی فولكلور؛«به لنجه»(با ناز)تنظیم ارسلان و شعری از سید هورامی و ملودی فولكلور و «نه كی نه كی»(نكن دست نگه دار)تنظیم هوشنگ بر اساس شعر و ملودی عارف جزیری را اجرا كردند.

با پایان یافتن آخرین قطعه از این كنسرت گروه با تشویق مداوم مخاطبان یك قطعه معروف كردی را اجرا كردند كه با استقبال شدید حاضرین مواجه شد.

كنسرت شور كامكارها با نظم خاص و بدون هیچ حاشیه‌ای در تالار یزرگ كشور نفع كودكان سرطانی محك برگزار شد.


لینک :

كنسرت گروه كامكارها در كرمانشاه

مجوز كنسرت "كامكارها" در تالار وزارت كشور صادر شد

هوشنگ كامكار : تا زمانی كه صددرصد مطمئن نشده‌ایم كه گروه ما بی عیب و نقص است به روی صحنه نخواهیم رفت