تبیان، دستیار زندگی
حال که تاریخچه ی اجاق های مختلف را با هم دنبال کردیم و آموختیم... حال بیایید برای خود یک اجاق منحصر به فرد بسازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجاق، انواع آن و ساخت آن، جلسه دوم

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

اهداف:

ساخت اجاق

وسایل مورد نیاز:

  • یک قوطی بزرگ - به قطر تقریبا 25 سانتی متر به همراه دَر آن
  • 2 قوطی یک اندازه به همراه در یکی از آنها برای الگو برداری - اندازه کنسرو لوبیا چیتی مناسب است.
  • عایق – چیزی شبیه عایق های زیر شیروانی یا هر چیز دیگری
  • قیچی آهن بر- یا هر چیزی که بتوان با آن آهن را برش داد.
  • دستکش کارهای سخت – با این دستکش از زخمی شدن انگشتانتان جلوگیری می شود.
  • ماژیک - برای علامت زدن جایی که قرار است بریده شود.
با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

حال که تاریخچه ی اجاق های مختلف را با هم دنبال کردیم و آموختیم... حال بیایید برای خود یک اجاق منحصر به فرد بسازیم. پخت و پز و گرم کردن غذا در بیرون از خانه ) وقتی به پیک نیک می رویم ( اکثر مواقع با گازهای پیک نیکی صورت می گیرد که البته فرقی هم با گازهای خانگی ندارند.

من همیشه به دنبال یک روش ارزان تر و آسان تر دیگه ای بودم که البته کثیف کاری هم نداشته باشه و لذت خوردن یک چای ذغالی را امکان پذیر سازد. به همین دلیل می خواهم این روش جالب را با شما به اشتراک بگذارم. پس با من همراه شوید. اول از هر چیز می خواهم وسیله ای که قرار است با هم بسازیم را نشانتان بدهم. مطمئنا شما بیشتر راغب به ساختن آن می شوید.
ساخت این وسیله ضمن ظاهر ساده اش، کمی سخت و خطرناک است ... به همین دلیل از بچه های عزیز خواهش می کنم در ساختن این وسیله حتما از بزرگتر های خود کمک بخواهید.

در زیر مواد لازم را کنار هم قرار داده ام تا شما راحت تر چک کنید.

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

ابتدا لازم است با دری که برای الگو کنار گذاشته بودیم، روی قوطی بزرگتر قرار دهیم و با ماژیک دورش را علامت بزنیم. همین کار را با یکی دیگر از قوطی کنسرو ها انجام دهید و سپس آن را با وسیله ای که در اختیار دارید ببرید تا سوراخ های یک اندازه ای در قوطی ها ایجاد شود. مانند شکل
به سراغ قوطی که هنوز بهش دست نزدید بروید و لبه ی بالایی آن را جدا کنید. پس از آن لبه ی آن را مانند پره ببرید و به درون سوراخی که در دو قوطی ایجاد کردید فرو ببرید و لبه هایش را به سمت قوطی باز کنید به طوری که گیر کند و بیرون نیاید. ما این کار را با لبه ی قوطی بزرگتر هم انجام می دهیم اما با دقت تر به طوریکه توازن داشته باشد و بتواند ظرف را روی خود نگه دارد. در اینجا اگر کاملاً متوجه نشدید به عکس دقت کنید.

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

حال دَر قوطی بزرگ را بیاورید و وسط آن را به اندازه ی قطر قوطی کوچک برش دهید. حال زمان عایقکاری است. مواد خود را بیاورید و مابین دو قوطی را از عایق پر کنید . دقت کنید که این مواد نباید در تماس مستقیم با آتش قرار گیرد پس تا جای ممکن این کار را تمیز و با دقت انجام دهید. و با یک وسیله مانند چکش برای صاف و فشرده کردن الیاف استفاده نمایید.

پس از اتمام کار در قوطی را که قبلا سوراخ کرده بودید را روی الیاف بگذارید و با قسمت های برش خورده ی کوچک قوطی بزرگتر آنها را به پایین نگه دارید و با چکش آنها را محکم کنید. همان طور که در شکل می بینید برش های قوطی بزرگ تر طوری است که در یک مرحله الیاف را نگه می دارد و در قسمت بعدی در قوطی را محکم می کند. پس در برش دادن بالای قوطی اصلی دقت فرمایید که 12 شاخه داشته باشید ولی 4 تای آنها بزرگ تر و 8 تای مابین آنها یک اندازه در بیاید.


تکلیف :
به نظر شما دلیل استفاده از عایق چیست؟ در مورد موارد استفاده انواع عایق ها تحقیق کنید و برای دوستان خود در کلاس توضیح دهید.

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

تقریبا اجاق ما کامل است اما یک قسمت را نباید فراموش کنیم. ما باید قسمت سوخت رسانی را بهتر بسازیم برای همین این کار هم به زیبایی کمک می کند و هم چوب های نسوخته با چوب های سوخته قاطی نمی شود.
به یک قوطی احتیاج داریم که مانند یک T کوچک برش دهیم و با چکش آن را صاف کنیم البته باید قسمت پایینش به اندازه ی قطر قوطی کوچک ما باشد تا مثل کشو درون قوطی برود. قوطی که قبلا یک سرش را پره ای کردیم حال طرف دیگرش را هم از وسط به طور افقی برش می دهیم تا سر T شکل کشویی درونش قفل شود.
این بود ساخت اجاق کوچک ما ... حال می توانید کمی چوب کوچک جمع کنید و غذای خود را گم کنید و یا چای ذغالی خود را نوش جان فرمایید. امیدوارم از این کاردستی کاربردی لذت کافی را برده باشید.

این هم غذای من در حال گرم شدن است.

با قوطی کنسرو اجاق بسازیم!

محل بازدید/ اردو/ خرید: ـــــــــــــــ
منابع مطالعه: ______________

مطالب مرتبط:
اجاق، انواع آن و ساخت آن، جلسه اول

اجاق، انواع آن و ساخت آن، جلسه دوم


بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مریم فراهانی - تنظیم: علی سرمدی