تبیان، دستیار زندگی
کند .  نام "موسیقی و ترانه" به مقصود نزدیکتر بود خبرگزاری مهر : تغییر نام "دفتر امور موسیقی" و افزودن واژه "شعر" به نام این مرکز واکنش‌های متفاوتی را از سوی برخی اهالی موسیقی در پی داشت؛ بسیاری معتقدند این تغییر نام باعث ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ‌کس از تغییر نام دفتر امور موسیقی دفاع نمی‌کند .

نام "موسیقی و ترانه" به مقصود نزدیکتر بود

خبرگزاری مهر : تغییر نام "دفتر امور موسیقی" و افزودن واژه "شعر" به نام این مرکز واکنش‌های متفاوتی را از سوی برخی اهالی موسیقی در پی داشت؛ بسیاری معتقدند این تغییر نام باعث ایجاد محدودیت در حوزه فعالیت‌های موسیقی می‌شود و برخی نیز با تردید از تبعات منفی آن صحبت می‌کنند. اما تاکنون هیچ‌کس از این تغییر نام دفاع نکرده است.

بر این اساس گروه موسیقی خبرگزاری مهر برآن شد تا با طرح این موضوع با برخی موسیقیدانان و صاحبنظران این هنر،به بررسی کارشناسانه این تغییر نام - که بدون مشورت و رایزنی با اهالی هنر (شعر و موسیقی) انجام یافته است - بپردازد.


موسیقی هنر مستقلی است

"حسین دهلوی"، آهنگساز و موسیقیدان پیشکسوت در این باره گفت: موسیقی هنر مستقلی است و باید جایگاه آن را حفظ کرد و نیازی به افزودن واژه شعر به واحد موسیقی نیست .وی درباره تغییر نام و افزودن واژه شعر به "دفتر موسیقی" گفت : موسیقی را نباید به واسطه و یا مرتبط با هنر دیگری مورد ارزیابی قرارداد چرا که موسیقی از دیرباز هنر مستقلی بوده است همین طور که شعر نیز هنر مستقلی محسوب می شود.

دهلوی در پاسخ به دلایل افزودن واژه شعر به نام دفتر امور موسیقی آن را مرتبط با ترانه های سروده شده دانست وگفت : این که برخی از آثار موسیقایی با کلام تولید و ترانه و تصنیف هایی ساخته می شود شاید اصلی ترین دلیل این تغییر نام باشد درحالی که می شد کلام و ترانه ها مورد ارزیابی و نظارت قرار بگیرد ولی احتیاجی به افزودن آن بر نام واحد موسیقی نباشد.


پیامدهای مثبت و منفی تغییر نام دفتر موسیقی در آینده مشخص می شود

تغییر نام "دفتر موسیقی" به "دفتر موسیقی و شعر"اگر منوط به ایجاد محدودیت ها در سیاست گذاری های کلان امور موسیقی نشود مشکلی را ایجاد نمی کند"هوشنگ کامکار"آهنگساز و مدیر گروه موسیقی" کامکارها" همچنین به ارتباط میان شعر وموسیقی اشاره کرد وگفت:هنر در حوزه های مختلف جزء جدا نشدنی از یکدیگر هستند وقطعا ادبیات ریشه و شاکله اصلی تمام هنرها را تشکیل می دهد که به نوعی روح هنر وهنرمند را تازه می کند که در این میان شعر نیزجایگاه ویژه ای دارد بنابراین نمی توان منکر حضور مثبت ادبیات وشعر در هنر شد ؛ ولی در نهایت نباید فراموش کرد که شعر همواره یار ساز و آواز در موسیقی بوده است- البته موسیقی بدون کلام به ویژه در موسیقی های نواحی و بومی جایگاه ارزنده ای دارد -به این ترتیب باید حضور شعر در کنار موسیقی را به شرط اینکه ایجاد محدودیت نکند پذیرفت.


نباید سرنوشت شعر و موسیقی را به هم گره بزنیم

مهدی آذرسینا ،آهنگساز و نوازنده کمانچه ضمن بیان این مطلب در خصوص اضافه شدن واژه شعر به دفتر امور موسیقی گفت : هر کدام از این دو مقوله هنری برای خود عظمتی هستند و هرکدام در فضایی شکل می گیرند و تکوین پیدا می کنند که مرکزها و دفترها و نام ها چنان نقشی درماهیت و نمود نهایی آنها ندارند با تمام رابطه ای که این دو هنر (شعر و موسیقی) با هم دارند ولی این ارتباط بر خلاف آنچه تلقین می شود به هیچ عنوان به معنی نیاز موسیقی به شعر نیست و هر کدام توان عرض اندام توام با استقلال را دارند و نباید سرنوشت این دو هنر را به هم گره زد.خالق اثر خنیاگر در ادامه اظهارداشت: همواره سعی کرده ام حق موسیقی با کلام را بی سیطره کلام نشان دهم و در این راه کلام و خواننده را که صاحب و راوی کلام است ، صرفا در خدمت ارایه موسیقی مورد نظر شکل داده ام و نه این که شعر و خواننده را اصل و مبنا قراردهم و هر چیزرا در خدمت او؛کلام وشعر هم می تواند ابزاری باشد در دست موسیقیدانان همچنان که این کلام می تواند در دست خوشنویس وسیله نمایش هنری او باشد همانطوری که موسیقی و خوشنویسی و...به دست کارگردان سینما وسیله های بیان هنری او هستند و از سوی دیگرموسیقی و شناخت وزن و متر و دور و ضرباهنگ برای شاعر وسیله ای است در زیبایی بیان شعری ، در هر صورت اگر این مسائل و مطالب در جمعی صاحب نظرمطرح شده ومورد رایزنی قرار می گرفت و در اهداف تاثیر و تشکیل مراکز سیاستگذاری بازنگری لازم صورت می گرفت ، این تغییر نام اتفاق نمی افتاد.


اهالی موسیقی نگرانند

آنچه امروز موجب نگرانی اهالی موسیقی شده است ، سیاست های نامعلوم مسئولان در افزودن واژه شعر به نام "دفتر امور موسیقی" است."کیوان ساکت" نوازنده تار درباره تغییر نام و احیانا کاربری دفتر موسیقی گفت : این دفتر در ابتدا نام "مرکز کل سرود و آهنگ های انقلابی " را داشت و پس از آن به "مرکز موسیقی" و سپس به"دفترامورموسیقی" تغییر نام داد و حالا هم واژه"شعر"به آن افزوده شده است؛مسئولان این تغییر نام ها بدون اعلام دلایل خود، دست به این تغییرات می زنند ؛ معلوم نیست که آنها در واقع چه اهدافی را دنبال می کنند ، سوال اینجا است که آیا این تغییر، زمینه ای برای اعمال محدودیت های بیشتر برموسیقی رنجور ونحیف ایرانی است یا اینکه خیر،هدف تحدید نبوده وصرفا تغییر نامی ساده است؟

این آهنگساز در ادامه به عدم مشورت با اهالی موسیقی اشاره کرد وگفت: سیاست گذاران در امور موسیقی برای اتخاذ هر تصمیمی باید این نکته را در نظرداشته باشند که برای جلوگیری ازاعمال فشار وایجاد محدودیت برموسیقی اصیل و ارزشمند ملی و ایرانی ،باید با اهالی موسیقی مشورت کنند.


دفتر امور موسیقی جوابگوی موسیقی باشد کافی است

فعالیت در عرصه موسیقی ارزشمند ایرانی تا اندازه ای است که اگر ده ها مرکز در زمینه فعالیت های موسیقی ساخته شود باز هم کم است و بهتر است این دفتر به خوبی پاسخگوی امور موسیقی باشد." شاهین فرهت " آهنگساز سمفونی حضرت پیامبر در ادامه خاطر نشان کرد:دامنه فعالیت درعرصه موسیقی آنقدر وسیع است که به جرات می گویم شبیه چای عمیق نفت استخراج نشده است؛که هر چه از آن برداشت کنیم باز هم کم است بنابراین گمان می کنم همین دفتر امور موسیقی در وزارت ارشاد تا کنون جوابگوی نیاز اهالی موسیقی نبوده است چه برسد به اینکه واژه شعر را نیز به آن اضافه کنیم.این آهنگساز در ادامه خاطر نشان کرد:موسیقی ایرانی با پشتوانه محکم فرهنگی که دارد بیش ازپیش باید مورد توجه قرار گیرد ومن تعجب می کنم از مسئولان وسیاست گذاران عرصه فرهنگی که چرا با اتخاذ تصمیم هایی از این دست موجبات دل نگرانی را برای اهالی موسیقی فراهم می کنند.


موسیقی بی نیاز از پسوند و پیشوند است

علی رضا قربانی"خواننده گفت : زمانی که مرکز موسیقی به دفتر موسیقی تغییر نام داد این سوال ایجاد شد که تغییراتی از این دست چرا وبا چه هدفی صورت گرفته است؟ و حالا هم در کمال تعجب "دفتر امور موسیقی "به "دفترموسیقی وشعر "تغییر نام داده است ؛گرچه شعر و موسیقی همواره در تعامل با یکدیگر بوده اند اما این دو ، مقوله هایی مستقل و بی نیاز از پسوند و پیشوند هستند.خواننده ارکستر ملی در ادامه به تغییر نام دفتر موسیقی اشاره کرد وگفت:تغییر نام "مرکز موسیقی " به" دفتر امور موسیقی"وبعد هم تبدیل آن به "دفتر شعر وموسیقی"درست مانند تغییر اداره کل یک سازمانی به اداره وبعد هم تبدیل آن به یک دفتر کوچک ودر نتیجه محدود کردن دایره فعالیت سازمان مربوط است؛ بنابراین نگرانی اهالی موسیقی ایجاد محدودیت و پایین آمدن سطعح کیفی آثار تولید شده در عرصه موسیقی است.


اگر هدف کلام بوده "دفتر ترانه و موسیقی" بهتر است

سرپرست گروه موسیقی "خورشید"گفت :برای تغییراتی این چنینی اهمیتی قائل نیستم چرا که معتقدم آنچه در نهایت اهمیت دارد گامهایی است که این مرکز یا دفتردرراستای پیشبرد اهداف موسیقی ارزشمند ایرانی بر می دارد."مجید درخشانی" در ادامه متذکر شد: ولی در نهایت تغییرنام مراکز دولتی اگر منجر به محدودیت امور موسیقی نشود امر غیر معمولی نیست چون این مراکز در زمینه های مختلف موسیقی، سیاستگذارانی هستند که باید همواره مسائل ومصالح موسیقی ارزشمند را در نظر داشته باشند ولی متاسفانه به کرات دیده شده که مرکز موسیقی ویا دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت های خودش را برای گروه خاصی در نظر گرفته وکمتر حمایتی را از گروه های مستقل موسیقی داشته اند بنابراین چه فرقی می کند که نام این مرکز و تغییرات احتمالی آن چه باشد .

این نوازنده تار در پایان متذکر شد :با این اوصاف در نهایت امیدوارم که تغییر نام دفتر موسیقی به دفتر شعر وموسیقی سیاستگذاری ها را در بخش کلان موسیقی تحت الشعاع قرار ندهد.


تغییر نام دفتر موسیقی به "موسیقی و ترانه" صحیح تر بود

مقوله شعر بسیار گسترده تر از آن است که خود به تنهایی نیاز به مرکزی مستقل نداشته باشد و بهتر می بود که دفتر امور موسیقی به دفتر موسیقی و ترانه تغییر می کرد .مدیرخانه ترانه بنیاد نویسندگان و هنرمندان در این باره گفت : شعر و ترانه بدون اینکه یکی به دیگری برتری داشته باشد ، دو بحث کاملا تخصصی ودر واقع دو رشته مختلف ادبی هستند .ایمان اهورا افزود : پس از انتخاب نام " شعرو موسیقی " برای این دفتر ، شاهد اعتراض برخی از موسیقیدانان کشور ، مبنی بر برتری موسیقی بر شعر بوده ایم ، به اعتقاد من ، صرف نظر از دیدگاه زیر مجموعه ای نسبت به این دو مقوله ، در صورتی که بخواهیم اهمیت تاریخی هر یک از این دو را مد نظر قرار دهیم ، هنر اصلی سرزمین ما ، شعر محسوب می شود .اهورا ایمان ادامه داد : سرزمین ما سرزمین مولانا ، حافظ ، سعدی و ...است ، نه سرزمین باخ و بتهون و موتزات .حتی در حیطه موسیقی ، در این کشور عنصر کلام حائز نقش محوری بوده و هست . آثاری در تمدن ما به عنوان آثار موسیقی ، بر جای مانده اند که بر پایه کلام بوده اند و نقش کلام در موسیقی نقش محوری و اساسی است .هنراصلی مملکت ما شعراست؛ سرزمین ما سرزمین مولانا ، حافظ ، سعدی و ...است ، نه سرزمین باخ و بتهون و موتزات ...اهورا ایمان در مورد آثار تولید شده در حیطه موسیقی ترانه ای می گوید : مدتی است در ارشاد تغییراتی در شورای شعر ایجاد شده است . اما آنچه که مسلم است ، ما تنها با ایجاد تغییرات در شوراهای شعر نمی توانیم شاهد تحولی شگرف در موسیقی ترانه ای باشیم .بلکه به کارگیری افراد متخصص در حوزه تصمیم گیری ها و شوراهای موسیقی می تواند تحول لازم را در این زمینه ایجاد کند .ایمان معتقد است ، امروز برخی از آثار موسیقی ، با وجود ارزش بالای موسیقایی و عامل خلاقیت ، موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد نمی شوند . به عکس برخی از آثار نازل ، از این مرکز مجوز دریافت می کنند . بنا براین می توان گفت امروزه بعضا سیاست یک بام و دو هوا اعمال می شود .