چون مشركان مكّه، كعبه را به بتخانه تبدیل كرده بودند، پیامبر اكرم و مسلمانان، سیزده سالى را كه بعد از بعثت در مكّه بودند، به سوى كعبه نماز نمیخواندند، تا مبادا گمان شود كه آنان به بتها احترام میگذارند.
سری تکان دادن برای واقعیت ها و شعر خوانی با اسلحه و قداره کشی و قمه در دست گرفتن و نظم عمومی را بر هم زدن و مردم زیر گرفتن پارادوکس عجیبی است و چهره سازی از دراویش و بعد چهره آرائی آنها خلاف مسلک گوشه نشینی است.
اهل كتاب و یهود با آنكه حقّانیّت این تغییر را مىدانستند و قبلاً در كتابهایشان خوانده بودند كه پیامبر اسلام به سوى دو قبله نماز مى گزارد، امّا این حقیقت را كتمان نموده و یا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخریبى ایفا مى كردند و خداوند با جمله ى «و ما اللّه بغافل عمّا یعملون» آنان را تهدید مى نماید.
این برخوردها، نشانهى معرفت هر كس نسبت به فلسفهى مصایب و سختىهاست. همانگونه كه كودك، از خوردن پیاز تند، بىتابى مىكند و نوجوان تحمّل مىكند، ولى بزرگسال پول مىدهد تا پیاز خریده و بخورد.
در این آیه مى خوانیم كه پیروان كفر نیز از حمایتها و عشق ورزیهاى خود نسبت به رهبرانشان به شدّت پشیمان مىشوند، ولى دیگر كار از كار گذشته و تنها حسرتى است كه در دل دارند و با زبان مى گویند: اگر ما بار دیگر برگردیم، هرگز دنباله رو آنها نخواهیم بود.
این نوشتار، ترجمه رساله ای است با عنوان: «النظرة الخاطفة فی الاجتهاد» اثر ارزشمند فقیه معاصر و یکی از مراجع تقلید مقیم نجف اشرف، حضرت آیة الله محمد اسحاق فیاض پیرامون مسئله اجتهاد.
مسئولیت حوزههای علمیه همیشه بسیار سنگین و بزرگ بوده است. از عصر غیبت کبری، بلکه از اعصار پیش از آن، وظایفی بر عهده محدثین و ناقلین اخبار و حاملان آثار اهلبیت علیهمالسلام بوده است، اینها وظایفی است که هر کدام در رشتههای مختلف نقش اساسی دارد.
پیرامون شخصیت جامع الأطراف و وسیع الأبعاد حضرت زهرا علیهاالسلام آنچه گفتهاند و نوشتهاند و باز هم گویندگان و نویسندگان بگویند و بنویسند، به پایان بیان مقامات و درجات و فضایل حضرت نمیرسند؛