مبلغان مرزداران اندیشه های دینی و فرهنگی جامعه هستند. آنچه در کلام و قلم و هنر این سفیران سعادت موج می زند، بیدارگری نسل های امروز و فرداهاست و تبلیغ، هنری است جاودانه که با تلاش پی گیر مبلغان بر تابلوی هستی به نمایش در می آید.
اگر خواسته شاد باشید به این کارها شاد باشید: به پیمانها وفا کن. این لذتبخش است، حقوق دیگران را مراعات کن. این خوشحالی دارد، در سختیهای دیگران برخیز و کاری انجام بده. این شادمانی دارد.
مجازات و عذاب سران شرک و منکران قرآن و رسالت پیامبر(ص) به قدری شدید است که از دایره تصور بیرون است و به فکر هیچکس نمىگنجد، همانگونه که اهمیت نعمتهاى بهشتى و عظمت آن به فکر کسى خطور نمىکند.
روش امر به معروف و نهی از منکر در کودکان نیازمند آگاهی از احساسات آنان است. خداوند برای کودکان هیچگونه تکلیفی قرار نداده است پس امر و نهی پدر و مادر نباید به صورت مستقیم باشد.
در این باره که مهدی موعود عجلاللهتعالیفرجهالشریف مردی از امت اسلامی و از عترت و اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است؛ تردید و اختلافی وجود ندارد. به اذعان برخی مهدی پژوهان، این ویژگی در بیش از چهارصد روایت که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده؛ بیان شده است .
هیچ قوم و ملتى که در شهرها و آبادىها در گذشته زندگى میکردند، به طور دسته جمعى در برابر پیامبران الهى ایمان نیاوردند مگر یکی از قومها که پیش از فرا رسیدن مجازات قطعى پروردگار اظهار ایمان کردند.
وسوسههاى شیطان هرگز اختیار و اراده را از انسان نمىگیرد، بلکه او دعوت کنندهاى بیش نیست. در قرآن داریم که شیطان میگوید: «مرا سرزنش نکنید، خود را سرزنش کنید» که چرا دعوت شیطنتآمیز مرا پذیرفتید.
سرگذشت حضرت موسى(ع) از تمام پیامبران در قرآن بیشتر آمده است، چرا که موسى(ع) علاوه بر اقوام گمراه خود، در برابر حکومت خودکامهاى همچون دستگاه جبار فرعون نیز قیام کرد.
اگر دین به درستی فهمیده نشود و عمیق دریافت نگردد، فهمی آسیب دیده در انسان شکل می گیرد و چنین فهم و دریافتی راهبر به مقاصد دین نیست، بلکه گِرد خود گشتن و راه به جایی نبردن است.
«شفاعت» در معنای صحیحش برای حفظ تعادل و وسیله ای است برای بازگشت گناهکاران و آلودگان، و در معنای نادرستش موجب تشویق و جرأت بر گناه است. کسانی که جنبه های مختلف شفاعت و مفاهیم صحیح آن را از هم تفکیک نکرده اند گاه به کلّی منکر مسأله شفاعت شده، آن را با توصیه و پارتی بازی در برابر سلاطین و حاکمان ظالم برابر می دانند.
اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین توحیدی، از نظام حقوقی روشن و منسجمی برخوردار است. نظام حقوقی اسلام، فرع بر نظام اخلاقی و کاملکننده بازوی اجرایی آن به شمار میرود. اکثر احکام حقوقی و کیفری اسلام بر مبنای ملاک برابری انسانی بنا شده است؛ اما در پارهای از احکام و حقوق، اعتقاد یا عدم اعتقاد به اسلام، زن یا مرد بودن، آزاد یا برده بودن،... فرد، صورت مسئله و حکم آن را دگرگون میکند.
«استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ»
زندگى پاكيزه هنگامى به دست خواهد آمد كه انسان دل خود را با ياد خدا زنده نگه دارد تا به كمك آن بتواند با همه جاذبههاى بدى و فساد مبارزه كند و دست شيطانهاى درونى و برونى را از سر خود كوتاه كند. توفيق اين ذكر و حضور هميشگى، فقط به بركت نماز به دست میآيد.
در کتاب مفردات الفاظ القرآن لغت «کفر» این طور معنا شده است: الکفر فی اللغةِ سترُ الشیءِ، ووُصِفَ اللیلُ بالکافِرِ لِسترِه الأشخاصَ، والزارعُ لسترِه البذرَ فی الأرض. کفر در لغت عبارت است از پنهان کردن چیزی؛ و این که به شب کافر گفته می شود برای آن است که اشخاص را در تاریکی خود می پوشاند؛ و نیز به کشاورز کافر گفته می شود بِدان جهت که دانه را در زمین پنهان می کند.
اسلام براي همه مراحل زندگي به ويژه ازدواج، برنامههاي جامعي دارد. از جمله اين برنامهها؛ وظيفهها و مسئوليتهاي دوجانبهاي است كه دين مبين اسلام براي همسران قرار داده و آنان را به انجام آن، امر كرده است.
اسلام براي همه مراحل زندگي به ويژه ازدواج، برنامههاي جامعي دارد. از جمله اين برنامهها؛ وظيفهها و مسئوليتهاي دوجانبهاي است كه دين مبين اسلام براي همسران قرار داده و آنان را به انجام آن، امر كرده است.
با نگاهی به آمار و ارقام مشارکت اجتماعی زنان، میتوان دریافت این مهم نیز همانند آمار قبولی دختران در دانشگاه، سوار بر منحنی صعودی میتازد و زنان در عرصهی اشتغال نیز همچون تحصیل، میروند تا از مردان پیشی بگیرند.