تبیان، دستیار زندگی
من پرهام فاطمی هستم کلاس دوم ریاضی از دبیرستان سلام ایران زمین و امسال با ساخت ربات نقاش ساختمان در جشنواره تبیان شرکت کرده ام.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات نقاش

ربات نقاش

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به هشتمین دوره از جشنواره دانش آموزی تبیان. لطف کنید خودتان را به طور کامل معرفی کنید. همین طور کاری که با آن در این دوره از جشنواره شرکت کرده اید:
به نام خدا و با سلام. من پرهام فاطمی هستم کلاس دوم ریاضی از دبیرستان سلام ایران زمین و امسال با ساخت ربات نقاش ساختمان در جشنواره تبیان شرکت کرده ام.


تبیان: کمی درباره پروژه خود توضیح دهید:
این ربات قادر است دیوار ساختمانی صاف را نقاشی کند. چهار سنسور تعبیه شده در این ربات برای جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد به دیوار و برخورد با دیوار است. هم چنین نسبت به برخورد با وسایل دیگر مثلاً وسایل منزل هم ایمن سازی شده است.


در این پروژه برنامه ما تولید انبوه این ربات است و برای این کار می خواهیم در دو سایز این ربات را تولید کنیم یکی برای مصرف خانگی و دیگری برای مصارف صنعتی و مکان های بزرگ مثل نمای ساختمان.
تفاوت دیگر این دو نوع مدل از این ربات اندازه سطل رنگ ها و همین طور میزان ایجاد بوی رنگ است که درمدل خانگی این ربات، سطل ها کوچکت ر و تولید رنگ کمتر است.


تبیان: نمونه های ایرانی یا خارجی دیگر از این ربات وجود دارد؟
تا آن جایی که من تحقیق کرده ام هیچ نمونه دیگری وجود ندارد و برای همین من می خواهم حتماً بعد از بهینه سازی این ربات را به تولید انبوه برسانم.
در حال حاضر هزینه ساخت این ربات نیز، باید کم شود.


تبیان: برای ساخت این ربات نیاز به کسب دانش در کدام زمینه های علمی داشتید؟
 بله، مکانیک و الکترونیک و برنامه نویسی کامپیوتر. همه این برای ساخت و تکمیل این ربات لازم بودند.


تبیان: انجام کار پژوهشی چه تاثیری بر دروس مدرسه ای شما گذاشت؟
با برنامه ریزی می شود به کار های پژوهشی هم رسید ولی یکی از دلایلی که من نتوانستم کارم را تکمیل کنم این بود که می خواستم درسم را به حد مطلوبی برسانم و به همین دلیل دیر شروع کردم و کارم را نتوانستم تکمیل کنم.

تبیان: دوست دارید در آینده در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل بدهید؟
رشته مورد علاقه من رشته برق الکترونیک و یا رشته کامپیوتر است که تلاش می کنم در یکی از این دو رشته ادامه تحصیل دهم. طراحی صنعتی را نیز دوست دارم.


تبیان: نظرتان راجع به جشنواره تبیان چیست؟
این دومین سالی است که من در این جشنواره شرکت کرده ام. نسبت به سال گذشته سطح جشنواره در همه جنبه ها بالا رفته است. داوری و برخورد داور ها خیلی خوب شده است. فضای برگزاری جشنواره خیلی بهتر شده است و در کل نسبت به پارسال پیشرفت کرده است.


تبیان: نظری درباره سایت موسسه تبیان هم دارید؟
سایت خوب و کاملی است ولی تنها نکته اش این است که بسیار شلوغ است. یافتن مطلب مورد نظر گاهی آن قدر سخت می شود که مراجعه کننده از ادامه کار منصرف می شود. برای دسترسی آسان تر کاری بکنند خیلی بهتر می شود.


تبیان: بسیار متشکریم که در گفتگوی ما شرکت کردید. برای شما دانش آموز کوشا و فعال ارزوی موفقیت می کنیم.  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی