تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید چگونگی تشکیل باران را بررسی کنید، در آشپزخانه ی تان باران بسازید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران بسازیم!

آلودگی هوا - جلسه سوم

ببار ای نم نم باران!.... ولی باران از کجا می بارد؟

اگر می خواهید چگونگی تشکیل باران را بررسی کنید، در آشپزخانه ی تان باران بسازید!

این کار خیلی ساده است:

در یک کتری مقداری آب بریزید، و آن را روی اجاق به جوش بیاورید. خواهید دید که بعد از مدتی ذرات کوچک آب به صورت بخار از لوله ی کتری خارج می شوند، که در اطراف لوله به علت گرم بودن محیط قابل رویت نیستند، ولی کمی بالاتر از آن به صورت مه در می آیند، و دیده می شوند. در این وضعیت آن را ابر می نامند.


ابر واقعی هم به همین روش تشکیل می شود. در اثر گرمای حاصل از آفتاب، آب اقیانوس ها و دریاها و رودخانه ها و ... به صورت بخار در می آیند، و در هوای محیط پراکنده می شوند. و به کمک باد از زمین بلند می شوند، و وقتی به هوای سرد بالا رسیدند، ابرها را تشکیل می دهند.

اگر هوا کمی هم سرد شود، ذرات موجود در ابر به صورت قطرات آب در می آیند، و به زمین بازگشت می کنند، که ما آن ها را باران می نامیم.

آب حاصل از باران نیز به وسیله ی رودخانه ها دوباره به اقیانوس ها و دریاها سرازیر می شود، تا مجدداً در اثر گرمای آفتاب بخار گردد، و همین دوره از سر گرفته شود.

باران بسازیم


می توانید بخار آبی را، که از لوله ی کتری خارج می شود، در همانجا سرد کنید، و به سادگی تبدیل به باران نمایید. برای این کار یک ملاقه ی فلزی را مدتی در یخچال نگه دارید، تا کاملاً سرد شود. این ملاقه ی سرد را در محلی که بخار آب از لوله ی کتری خارج شده، و تشکیل ابر داده است، به طور وارونه نگه دارید. پس از چند ثانیه بخارت آب در اثر برورد با ملاقه ی سرد غلیظ می شوند، و به صورت قطرات آب در می آیند. و از لبه ی ملاقه پایین می ریزند.

اکنون شما می دانید باران چیست، و چگونه تشکیل می شود؟

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: علی سرمدی