تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه همسر مناسبی انتخاب کنید نیاز به مواد اولیه ای دارید که برای تان شرح خواهیم داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد مورد نیاز برای پخت خواستگار!


برای اینکه همسر مناسبی انتخاب کنید نیاز به مواد اولیه ای دارید که برای تان شرح خواهیم داد.

خواستگار

در قسمت قبل گفتیم که ازدواج یک انتخاب مهم است. به زبان بهتر مهم ترین انتخاب زندگی هر فرد است و باید برای آن برنامه ریزی کرد تا به موفقیت رسید. این هفته چند فوت کوزه گری برای یک گفتگوی موفق در جلسه خواستگاری را برای تان می گوییم. شما با توجه به شرایط فرهنگی و خانوادگی تان، می توانیدکمی تغییرات در آن بدهید.


موارد مورد نیاز برای یک گفتگوی خواستگاری اصولی
یک دختر و یک پسر (که هر دو قصد تشکیل خانواده دارند)
انگیزه برای تشکیل خانواده (به میزان لازم)
فرصت برای گفتگو (به میزان لازم)
تفکر و طرح سوالات مناسب برای یک عمر زندگی (هرچه بیشتر، بهتر)


روش پخت یک گفتگوی اصولی
در قدم اول سعی کنید خیلی رسمی و جدی نباشید. کمی راحت بودن کمک می کند تا هم شما حرف های تان را بزنید و هم طرف مقابل تان بتواند حرف ها و نظراتش را به آسانی بیان کند. البته منظور من از راحت بودن شکستن مرزها و حدود نیست اما همین قدر فضای صحبت شما سنگین نباشد، کفایت می کند.
سعی کنید اضطراب تان را کنترل کنید. اگر صدای تان بلرزد و یا نگران باشید، سطح بالای استرس نمی گذارد تا نظرتان را خوب بیان کرده و حرف های طرف مقابل را کامل بشنوید. بهتر است از بزرگ ترها زمان کافی برای گفتگو را مطالبه کنید. می توانید چند جلسه حضوری و چند بار تلفنی هم صحبت شوید تا حرفی نگفته نماند اما چجور سوالاتی باید بپرسید:
اینکه شما قورمه سبزی دوست دارید یا خورش قیمه و کدام رنگ برای تان دلنشین تر است در خوشبختی آینده تان تاثیری نخواهد گذاشت پس بجای این حرف ها چند اصل کلی برای خود مشخص کنید و به همه آنها بپردازید.

برای آنکه گفتگوی شما در جلسه خواستگاری هدفمند باشد، اصولی را مشخص کنید و حول ان حرف بزنید. حاشیه ها وقت تان را نگیرد

اصل اول گفتگوی خواستگاری
شما باید در مورد اعتقادات مذهبی تان حرف بزنید. این یک اصل مهم در گفتگوی خواستگاری است. منظورم این نیست که حتما باید فرد مورد نظر شما مذهبی باشد بلکه باید شبیه به هم باشید. اگر شما فرد معتقدی هستید، باید کسی را انتخاب کنید که معتقد است و انجام فرایض دینی برای او مهم است. اگر برای شما اهمیت ندارد و یا دوست ندارید، اگر با فرد مذهبی ازدواج کنید، به مشکل برمی خوردید مگر اینکه قبل از ازدواج تغییر رویه دهید. پس یک اصل مهم سوالات مذهبی است که باید از هم بپرسید. البته بهتر است خیلی سوالات تان ریز نباشد. بالاخره افراد تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما مهم است که اولویت های دینی و همچنین چیزهایی که برای تان حرمت دارد، به هم شبیه باشد.
یکی از شاخه های مذهب که باید در مورد آن به تفاهم برسید، بحث پوشش و حجاب است که در فرهنگ ما بیشتر برای خانم ها مطرح است. دختری که حجاب مناسبی ندارد، اگر با پسری ازدواج کند که حجاب برای او و خانواده اش مهم است، به طور قطع دچار مشکل می شوند. ممکن است آقای دلداده فکر کند که بعد از ازدواج با زبان خوش و ناخوش او را محجبه کرده و مشکل را حل می کند اما این نوع امیدواری ها برای آینده ای نامعلوم در ازدواج کار اشتباهی است.

چون ممکن است اصلا موفق به ایجاد چنین تغییری نشود و در نتیجه همیشه بر سر نوع پوشش همسرش دچار مشکل باشد. دختری که با پسر مذهبی ازدواج می کند و به گمان خود او را به بد حجابی خود عادت می دهد باید بداند که به احتمال زیاد موفق نمی شود. حتی نمی تواند جایگاه لازم را در خانواده همسرش به دست بیاورد. برعکس این موضوع هم صادق است، پسری که حجاب برای او ارزش نبوده و انسان متشرعی نیست اما با دختر مذهبی ازدواج می کند. اینها هم در زندگی شان دچار مشکل می شوند.
بهترین حالت این است که بر سر اعتقادات مذهبی ریسک نکرده و از موضع خود کوتاه نیایید. اما بخشی از مذهب که درونی است را چگونه می توانید بررسی کنید؟
در قدم اول اعتقادات دینی اگر خود را در ظاهر افراد نشان ندهند، حکایت همان شعار تو خالیِ دلت باید پاک باشد، هستند که این روزها زیاد شده و در حقیقت نوعی سراب اعتقادی است. پس اگر به دنبال همسر دین دار هستید، رعایت ظواهر در مرحله اول کمک بزرگی است اما برای اینکه بفهمید چقدر ایمان واقعی در قلب او جاریست،می توانید کمی به گذشته او رجوع کنید، تحقیق هم می تواند مفید باشد و در نهایت برخی سوالات هم م به کمک تان می آید.
سوالاتی مانند پرسش از مرجع تقلید، لزوم پرداخت خمس و میزان اهمیت نماز و روزه. پرسش در مورد حد و حدود نامحرم و برخی از سوالات مشابه که می تواند کمک کند تا نظر او را در مورد موضوعات مذهبی که برای تان مهم است، بدانید.
اولین بحث شما در جلسات خواستگاری باید حول محورهای اعتقادی تان باشد. اگر به نقطه تفاهم نزدیک بودید، وارد مراحل بعد بشوید. هفته های بعد هم ما را همراهی کنید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

متین سیفی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

4سوالی که کسی موقع ازدواج نمی پرسد
چرا جذب یک فرد خاص می‌شویم؟
چطور شناخت کافی کسب کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.