تبیان، دستیار زندگی
قاعدگی های دردناک، نامنظم یا زیاد جزو مشکلات رایج خانم هاست. بی نظمی قاعدگی الزاما نشان دهنده وجود یک بیماری در بدن نیست. گاهی برخی از کارها...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 دلیل بی نظمی قاعدگی


قاعدگی های دردناک، نامنظم یا زیاد جزو مشکلات رایج خانم هاست. بی نظمی قاعدگی الزاما نشان دهنده وجود یک بیماری در بدن نیست. گاهی برخی از کارها و عادت های روزمره نیز در این مسئله تاثیر دارند.

بی نظمی قاعدگی

حتما می دانید که بین اولین روز قاعدگی با اولین روز خونریزی بعدی 28 روز فاصله هست. البته این عدد تقریبی است و سیکل قاعدگی بین 24 و 31 روز نیز اتفاق می افتد. اما در مواردی این نظم بدون دلایل مشخصی به هم می ریزد.


در این مطلب به پنج دلیل بروز بی نظمی های قاعدگی اشاره می کنیم. لطفا با ما باشید.

زیاد ورزش می کنید
بهتر است بدانید که یکی از دلایل عقب افتادن قاعدگی، بی تحرکی بدنی و خانه نشینی است. اما در عین حال ورزش زیاد و بی رویه به اضافه ی چربی بدنی کم نیز باعث بروز نوعی استرس در بدن می شود. به این ترتیب که بدن پیام هایی به مغز فرستاده و درخواست توقف ترشح هورمون های باروری را می کند. چون به این نتیجه می رسد که شما شرایط بدنی لازم برای تغذیه ی بچه را ندارید.


البته خوشبختانه به محض اینکه فعالیت بدنی سنگین و شدید را متوقف کنید، دوباره وضعیت قاعدگی تان به حالت اول بر می گردد.


اگر توقف قاعدگی بیش از سه ماه به طول بیانجامد، به پزشک زنان مراجعه کنید، چون امکان دارد دچار آمنوره (قطع دائمی قاعدگی) شده باشید.

کمبود خواب نیز می تواند روی سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد. در واقع زمانی که ساعت درونی بدن تان به هم می ریزد، هورمون های تولیدمثل نیز دچار اختلال می شوند و روی تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر می گذارند

اضافه وزن دارید
یکی از نتایج اضافه وزن، ترشح زیاد و بیش از اندازه هورمون استروژن است. این مسئله نیز باعث بروز بی نظمی و مشکلات قاعدگی می شود که اغلب بیش از یک هفته طول می کشد.


البته این مشکل همچنین می تواند باعث افزایش خطر آندومتریوز و حتی سرطان آندومتر یا سرطان دیواره داخلی رحم شود.


اگر اضافه وزن دارید و قاعدگی تان نامنظم است و از خونریزی شدید رنج می برید، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. احتمالا پزشک قرص های ضدبارداری تجویز می کند تا ضخامت آندومتر و خطر بروز سرطان کاهش پیدا کند.

داروهای هورمونی مصرف می کنید
تمام داروهای هورمونی مانند قرص های تنظیم کننده غده تیروئید، داروهای استروئید و یا آنتی سایکوتیک (ضدروان پریشی که باعث آزاد شدن دوپامین می شوند) با ایجاد اختلالاتی در گیرنده های هورمونی، در سیکل قاعدگی تاثیر منفی می گذارند.


اگر پریودتان دو یا سه روز عقب می افتد، جای نگرانی نیست. اما اگر بی نظمی تان یک هفته یا بیشتر طول می کشد، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

ساعت داخلی بدن

به اندازه ی کافی نمی خوابید
کمبود خواب نیز می تواند روی سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد. در واقع زمانی که ساعت درونی بدن تان به هم می ریزد، هورمون های تولیدمثل نیز دچار اختلال می شوند و روی تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر می گذارند.


علاوه بر این به هم خوردن ساعت منظم خواب باعث بروز بی نظمی در ترشح ملاتونین می شود. ملاتونین یا هورمون خواب روی تولیدمثل تاثیر می گذارد.


بهتر است به ساعت بیولوژیکی (داخلی) بدنتان احترام بگذارید و سعی کنید شب ها، خواب منظم و کافی داشته باشید.

دائما در حال سفر هستید
افرادی که به طور مرتب از این قاره به قاره ای دیگر سفر می کنند و با اختلاف ساعت مواجه می شوند، دچار اختلالاتی در ترشح ملاتونین می شوند. متاسفانه این نوسانات برای سلامتی خوب نیست.


اگر هر از گاهی چنین سفرهایی داشته باشید، مشکلی پیش نمی آید. اما اگر دائما در حال سفر باشید، ممکن است در معرض قطع قاعدگی قرار بگیرید. در این صورت حتما با پزشک متخصص زنان صحبت کنید تا بیشتر به شما کمک کند.

فاطمه مهدی پور
بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:
قطع قاعدگی ناشی از ورزش
توقف غیرطبیعی قاعدگی در زنان
قطع قاعدگی به هزار و یک علت
4 سوال درباره قاعدگی از پزشک زنان
18 دلیل لکه‌بینی بین قاعدگی‌ها
اولین عادت ماهانه در دختران نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.