تبیان، دستیار زندگی
بیوپلاستیک های دسته ای از پلاستیک ها هستند که یا همه یا بخشی از وزن آن ها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن های گیاهی، نشاسته و یا سلولز یا مشتقات باکتریایی تولید شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت بیوپلاستیک از پوست پیاز
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
سلام، نرگس قاسمی هستم به همراه طراوت دهملایی از مدرسه فرزانگان (10) در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: بیوپلاستیک چیست؟
بیوپلاستیک ها دسته ای از پلاستیک ها هستند که یا همه یا بخشی از وزن آن ها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن های گیاهی، نشاسته و یا سلولز یا مشتقات باکتریایی تولید شده است.
همواره می توان ردپای عبور انسانی را که با بی مبالاتی یک بطری پلاستیکی به ظاهر ساده را در مسیر خود انداخته، مشاهده کرد. زباله ای که بیش از صدها سال در جنگل ها یا سواحل دریاها می ماند. از این رو دانشمندان برای نجات زمین از این بحران، تحقیقات گسترده ای را به منظور استفاده از طبیعت برای نجات طبیعت انجام داده و تلاش کرده اند با ساخت پلاستیک های گیاهی پنجره جدیدی را رو به دنیای علم به منظور پاکسازی زمین باز کنند.


تبیان: ایده ساخت بیوپلاستیک چگونه شکل گرفت؟
ایده ساخت بیوپلاستیک ها با پلاستیک هایی که به مرور زمان فاسد شده و به چرخه طبیعت برمی گردند به دنبال افزایش بحران پراکنده شدن پلاستیک ها حتی در ارتفاعات بلند کوهستانی یا پهنه وسیع دریاها، شکل گرفت.


تبیان: چرا از پیاز استفاده شده است؟
به گفته متخصصان، پوست قهوه ای و خشک و لایه های بیرونی پیاز سرشار از فیبر خوراکی و فلاوونوئیدها بوده و لایه های خارجی پیاز که آن ها را دور می ریزید حاوی ترکیبات سولفوری هستند.
وانیزابنیتز از متخصصان دپارتمان شیمی کشاورزی در دانشگاه خود مختار مادرید در اسپانیا با انجام مجموعه ای از آزمایشات جدید و با همکاری گروهی از کارشناسان انگلیسی دانشگاه کرانفیلد تمام اجزای پیاز را به دقت بررسی کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی آرتریوسیت، این آزمایشات نشان داد پوست قهوه ای و خارجی پیاز سرشار از فیبر خوراکی و ترکیبات فنولیک شامل کوئرستین و سایر فلاوونوئیدها است که خواص درمانی و پزشکی دارند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(10) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: آزمایشات انجام شده در این پروژه چیست؟
تهیه فیبر از پوست پیاز
مواد مورد نیاز: پوست پیاز،آب مقطر، چراغ بونزن، سه پایه، توری نسوز
روش کار: ابتدا 3.4 گرم پوست پیاز را توزین کرده و داخل بشر می ریزیم، سپس 200 میلی لیتر آب مقطر را به آن اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه حرارت می دهیم. سپس به مدت دو هفته ظرف محتوی نمونه را به حال خود رها می کنیم. پس از گذشت دو هفته محلول حاصل را از صافی می گذرانیم. آن چه بر روی صافی می ماند فیبر و محلول حاصل محلول حاوی فیبر است.

تولید بیوپلاستیک
مواد مورد نیاز: فیبر استخراج شده، اسید کلریدریک، گلیسیرین، کتیرا، آب مقطر، بشر، سه پایه فلزی، توری نسوز، چراغ بونزن، استوانه مدرج، شیشه ساعت، ترازوی دیجیتال، اسپاتول
روش کار: مقدار 40 گرم فیبر را با 50 میلی لیتر اسید کلریدریک و 20 میلی لیتر گلیسیرین و 40 گرم کتیرا و 10 قطره آب مقطر مخلوط می کنیم. به مدت 40 دقیقه بر روی حرارت قرار می دهیم تا واکنش کامل شود. سپس بر روی دو طلق مقداری گلیسیرین را آغشته می کنیم. مخلوط حاصل را بر روی یک طلق پهن می کنیم و با قرار دادن طلق دیگر بر روی آن در واقع عملیات قالب گیری را انجام می دهیم.


تبیان: نتیجه حاصل از این پروژه چیست؟
با توجه به این که آزمایشات به طور کامل به پایان نرسیده اند، نمی توان در مورد خواص فیزیکی و شیمیایی آن آزمایش و نتیجه گیری کرد. اما در آینده ای نه چندان دور آزمایش هایی که مربوط به خواص فیزیکی و شیمیایی ماده است را انجام می دهیم و چگونگی خواص آن را اندازه گیری می کنیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری


مطالب مرتبط:
مصاحبه با مدرسه فرزانگان(9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه رفاه در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان(4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه رفاه در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان