تبیان، دستیار زندگی
می خواهیم شما را با یک وسیله بسیار مهم در زمینه های مختلف بخصوص علم جغرافیا و همین طور هوا فضا آشنا کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خلبانان هواپیما ها، از کجا ارتفاع هواپیما را می دانند؟ چه وسیله ای به کمک آن ها می آید؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلتی متر یا ارتفاع سنج

آلتی متر یا ارتفاع سنج

می خواهیم شما را با یک وسیله بسیار مهم در زمینه های مختلف به خصوص علم جغرافیا و همین طور هوا فضا آشنا کنیم.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خلبانان هواپیما ها، از کجا ارتفاع هواپیما را می دانند؟ چه وسیله ای به کمک آن ها می آید؟


یا کوهنوردان از کجا ارتفاع قله ای که فتح کرده اند را متوجه می شوند؟
همیشه نمی توان ارتفاع را با وسایل اندازه گیری طول، مثل متر  اندازه گرفت. پس چه باید کرد؟ اندازه گیری ارتفاع در برخی مواقع بسیار مهم و حیاتی است. از جمله در پرواز ها برای جلوگیری از برخورد با موانع و ایجاد صدمات جبران ناپذیر بعدی آن.

آلتی متر وسیله‌ای است که برای اندازه گیری ارتفاع یک شی نسبت به یک سطح معین به کار می‌رود. اندازه گیری ارتفاع آلتی متری نامیده می‌شود که در تضاد با واژه باتیمتری، که به معنای اندازه گیری عمق زیر آب است، مطرح می‌شود.

آلتی متر یا ارتفاع سنج

آلتی متر فشار (که آلتی متر بارومتریک نیز نامیده می‌شود)، نوعی از فشارسنج است که در بیشتر هواپیما ها به کار برده می‌شود  در ساختمان این نوع از آلتی متر، از یک بارومتر آنروئید که فشار اتمسفریک، از یک نقطه ی ثابت خارج از هواپیما را اندازه می‌گیرد، استفاده شده است.

نحوه ی کار بر این اصل استوار است که فشار هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد.

دستگاه ارتفاع سنج به گونه ‌ای کالیبره می‌شود که فشار را مستقیما به صورت ارتفاع از سطح متوسط دریا نشان می ‌دهد و در تطابق با یک مدل ریاضی است که توسط ISA ( اتمسفر استاندارد بین‌المللی ) تعریف شده ‌است.

آلتی متر یا ارتفاع سنج

برخی از کاربرد های آلتی متر:

کوهنوردان و چترباز ها در ارتفاعات زیاد از آلتی متر های بارومتریک مچی استفاده می‌کنند.

هم چنین در زیردریایی ‌های دیزلی آلتی متر نصب می‌ شود، تا خلا ناشی از بسته شدن هواکش ‌ها در هنگام کار دیزل ‌ها که باعث مکش هوای زیر دریایی می‌ شوند را نشان دهد.


و یک کاربرد مهم:

آلتی متر ها در فضا.

آلتی متر یا ارتفاع سنج

آلتی متر های رادار مورد استفاده در فضا، ابزار های فوق العاده‌ ای برای نقشه برداری از توپوگرافی سطح اقیانوس‌ ها، تپه ‌ها و کف دریا ها هستند. این ابزار یک پالس مایکروویو را به سطح اقیانوس می‌ فرستد و مدت زمان رفت و برگشت پالس را اندازه گیری می ‌کند.

یک رادیومتر مایکروویو هرگونه تاخیر را که ممکن است در اثر بخار آب در اتمسفر ایجاد شده باشد، تصحیح می‌ کند. اصلاحات دیگری نیز برای رفع اثر الکترون ‌ها در یونوسفر و توده ی هوای خشک در اتمسفر صورت می‌ پذیرد.

تلفیق این اطلاعات به همراه مکان دقیق فضا پیما این امکان را فراهم می‌ آورد که بتوان ارتفاع سطح دریا را با دقت چند سانتی متر (در حدود یک اینچ) مشخص نمود.

هم چنین قدرت و شکل سیگنال دریافت شده اطلاعاتی را در زمینه سرعت باد و ارتفاع امواج اقیانوس در اختیار ما قرار می‌ دهد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی