تبیان، دستیار زندگی
این روزها که دیگر عمل بینی و گونه و سوراخ های گوش و بینی و لب و بوتاکس و... در بین ایرانیان عادی شده است اکنون با نزدیک شدن به سال جدید مد جدید و اما عجیب تر از آنچه فکرش را هم بکنید رواج یافته است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از گوش الاغی تا فک سگی!

این روزها که دیگر عمل بینی و گونه و سوراخ های گوش و بینی و لب و بوتاکس و... در بین  ایرانیان عادی شده است  اکنون با نزدیک شدن به سال جدید مد جدید و اما عجیب تر از آنچه فکرش را هم بکنید رواج یافته است

هدی سادات پاک نهاد - بخش اجتماعی تبیان
گوش الاغی و فک سگی

این روزها که دیگر عمل بینی و گونه و سوراخ های گوش و بینی و لب و بوتاکس و... در بین  ایرانیان عادی شده است  اکنون با نزدیک شدن به سال جدید مد جدید و اما عجیب تر از آنچه فکرش را هم بکنید رواج یافته است . تا دیروز جوانان ما ایجاد چند سوراخ در گوش و گاه استفاده از 20 گوشواره یا بیشتر را مدی به روز و جذاب برای نشان دادن خود میدانستند اما گویا این مد هم جوابگوی خودنمایی و جلوه دادنشان نبوده و به تغییر شکل گوش هایشان رو آورده اند آن هم به شکل الاغی!
شنیدن این خبر مانند یک جک یا لطیفه و یا حتی شایعه ای است که باور کردنش کمی سخت است اما جک یا لطیفه و یا حتی شایعه هم میتواند به واقعیت بپیوندد،واقعیتی تلخ و تاسف بار که  برای باور کردن این واقعیت کافیست سری به خیابان های جردن،نیاوران،تجریش،فرمانیه،شهرک غرب،سعادت آباد وقیطریه بزنید تا ببینید از هر 5 نفر جوانی که از کنارت رد میشوند 3 نفر از آنها  چسبی بر گوش هایشان زده اند و گوش هایشان را به شکل مثلثی،الاغی،شیطانی و یا جنی کرده اند.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم  که متاسفانه بدن به بخشی از هویت شخص بدل شده است.شاید یکی از دلایل آن روابط اجتماعی افراد در شبکه های اجتماعی است  که افراد در گذاشتن عکس های شخصی خود به رقابت می پردازند و حاضرند خود را بکشند و  زیر تیغ هر گونه عمل جراحی قرار گیرند  تا در دید دیگران زیبا به نظر برسند و خود را مورد تایید دیگران قرار دهند

این روزها وقتی به خیابان میرویم  احساس میکنید که بیشتر افراد نقاب هایی بر صورت دارند تا شناسایی نشوند!آنقدر تغییرات روی خود انجام داده اند که به کل هویت اصلی خود را از دست داده اند و با عکس شناسنامه شان متفاوت هستند.گویا این افراد از هیچ راهی برای تغییر دادن خودشان دریغ نکرده اند از لوازم آرایش های مختلف گرفته تا انواع عمل های زیبایی!جالب اینکه این جراحی ها و تغییر چهره ها مختص زنان نیست بلکه بین مردان هم رواج پیدا کرده است.

ایران رکورددار عمل های زیبایی

ایران جزو یکی از کشورهایی است که  بالاترین میزان عمل جراحی در آن انجام میشود . علاوه بر رواج جراحی های زیبایی در ایران حالا  جراحی گوش مدی تازه ظهور است که در بین جوانان شیوع پیدا نکرده است اما بخشی از جامعه  که هر روز به دنبال مدهای روز دنیا هستند را به خود مشغول کرده است.

مقصر کیست؟

شکی نیست که یکسری افراد هستند که تمام هم وغم  و فرصت خود را صرف مد و زیبایی خود میکنند و زیبایی ظاهری را به زیبایی باطنی ترجیح میدهند. اینگونه افراد به اینکه این مدها خوب است یا بد ؟!زشت است یا زیبا ؟!مطابق فرهنگ جامعه اسلامی است یا خیر ؟!کاری ندارند و بر اساس میل و سلیقه خود و البته مد روز عمل میکنند اما سوال من این است که پزشکان ما چرا عقل خود را دست اینگونه افراد قرار می دهند و دست به عمل جراحی هایی میزنند که مغایر جامعه اسلامی است؟!آیا آنها به دنبال عمل های پر در آمد هستند یا میخواهند با اینگونه عمل های عجیب برای خود اسم و رسمی پیدا کنند؟!آیا این پزشکان میخواهند عمل های گوناگون زیبایی را به جامعه القا کنند یا تعداد متقاضیان زیاد باعث میشود پزشکان دست به اینگونه عمل ها بزنند؟!
درست است که در زمینه عمل های  گوناگون از عمل جراحی بینی گرفته تا عمل گوش ممکن است متقاضیان زیادی وجود داشته باشد اما این دلیل قانع کننده ای برای اقدام پزشکان نیست چرا که خیلی از کارها متقاضیان زیادی دارد و اگر با این دلیل بخواهیم خود را توجیه کنیم و جلوی آنها را نگیریم ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست لذا این انتقاد از نظر من به جامعه پزشکی  بیشتر رواست تا مخاطبان چرا که  متاسفانه جامعه ما در حال حرکت به سمتی است که پیدا کردن شخصیت را در زیبایی های ظاهری می بیند و گمان میکنند که با داشتن زیبایی می توانند برای جامعه مفید باشند و دیگران روی آنها حساب باز کنند و ما نمی توانیم مقصر اصلی در رواج اینگونه مدها را عدم فرهنگسازی صدا و سیما و مدارس و دانشگاه ها وخانواده و .... بدانیم بلکه پزشکان در این زمینه نقش موثری را ایفا میکنند.

ما در جامعه ای زندگی می کنیم  که متاسفانه بدن به بخشی از هویت شخص بدل شده است.شاید یکی از دلایل آن روابط اجتماعی افراد در شبکه های اجتماعی است  که افراد در گذاشتن عکس های شخصی خود به رقابت می پردازند و حاضرند خود را بکشند و  زیر تیغ هر گونه عمل جراحی قرار گیرند  تا در دید دیگران زیبا به نظر برسند و خود را مورد تایید دیگران قرار دهند.

تا دیروز جوانان ما ایجاد چند سوراخ در گوش و گاه استفاده از 20 گوشواره یا بیشتر را مدی به روز و جذاب برای نشان دادن خود میدانستند اما گویا این مد هم جوابگوی خودنمایی و جلوه دادنشان نبوده و به تغییر شکل گوش هایشان رو آورده اند آن هم به شکل الاغی!

تا به امروز شاهد مدهای عجیب و غریب زیادی بوده ایم از کاشت ناخن ،عمل بینی،بوتاکس،نگین چشم،سوراخ های گوش و حالا هم عمل زیبایی گوش از نوع الاغی! و ممکن است در آینده شاهد چیزهای عجیب دیگری  باشیم . گاهی درک و فهم و شعور ادمیت به قدری می تواند پایین بیاید که از حیوان هم پست تر شود.
نمونه هایی از این گونه انسان های پست در جهان زیاد به چشم میخورد که در جدیدترین این نمونه ها یك جوان برزیلی است که  به دلیل شدت علاقه اش به سگ، هزاران دلار هزینه كرده و چندین عمل جراحی بر روی صورت خود انجام داده تا شبیه سگ شود و یا کندن دندان های وسط در آفریقای جنوبی که به هر قیمتی این کار را انجام می دهند تا بیشتر به چشم بیایند و خود را شبیه گانگسترها نشان می دهند .درست است که این مدها ربطی به ایران ندارد اما وقتی در جامعه ما گوش مثلثی  مد میشود و جوانان ما داشتن گوش هایی شبیه الاغ را  نشانه شخصیت خود میدانند!و درک و فهم و شعور خود را زیر سوال میبرند هیچ بعید نیست که تا چند سال آینده فک سگی و دندان آفریقایی هم مد شود و تنها راه جلوگیری با این مدها که می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد جامعه پزشکی است تا دست به اینگونه عمل های جراحی نزنند .هرچند که شاید این عمل های زیبایی در آمدهای زیادی داشته باشد اما آیا هدف از علم پزشکی صرفا کسب در آمد زیاد است؟!

زیبایی در ذات است نه در ظاهر و وقتی برخی افراد نمی خواهند این واقعیت را باور کنند و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی  از آسیب های بوتاکس و عمل های زیبایی و... هیچ کاری از پیش نمیرود و روند مدها همچنان ادامه پیدا میکند لازم است که جامعه پزشکی در این زمینه وارد شود و این عمل های زیبایی را انجام ندهند مگر در صورت ضرورت.