تبیان، دستیار زندگی
اگر آرایشگر مى داند كه كار او در جهت حرام بهره بردارى مى شود، جایز نیست چنین آرایشى را انجام دهد. (آیة الله خامنه ای دام ظله)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احکام برخی مشاغل

آرایشگاه و سلامتی
اگر آرایشگر مى‌داند كه كار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جایز نیست چنین آرایشى را انجام دهد. (آیة الله خامنه ای دام ظله)


سوال: آیا بنگاه‌داری یا آژانس معاملات مسکن و واسطه‌گری در کار خرید و فروش مسکن و زمین کراهت دارد؟

1. بنگاه‌داری به عنوان یک شغل خدماتی؛ مانند آژانس‌ اتومبیل و دیگر آژانس‌ها نه تنها ایرادی ندارد، بلکه شغلی لازم است که چرخه زندگی مردم بدون وجود آنها دچار اختلال خواهد شد.

آنچه در ارتباط با شغل معاملات ملکی باید بدان توجه داشت؛ این است که دروغ در هر شرایطی حرام است، مگر در جایی که مصلحت مهمی در میان باشد،[1] بر این اساس، اگر انسان به سود کمتر قانع باشد و قانون مربوط به معاملات ملکی را رعایت کند، می‌تواند بدون توسل به دروغ نیز به شغل بنگاه‌داری بپردازد.

2. کراهت فروش زمین که در روایات به آن اشاره شده، توصیه‌ای ارشادی است و به این حقیقت اشاره دارد که در سرمایه‌گذاری‌ها هیچ چیز جای زمین را نمی‌گیرد؛ زیرا که زمین به عنوان منبع کشاورزی و نیز جهت ساخت‌و‌سازها سرمایه اقتصادی پایداری در تمام زمان‌ها بوده و خواهد بود.

معاویة بن عمّار از امام صادق(علیه السلام) نقل می‌کند: هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) به مدینه وارد شد، به اشاره با پاى خود خطّى کشید و حدود مدینه را تعیین فرمود، بعد دعا کرد: «اللَّهُمَّ مَنْ بَاعَ رُقْعَةً مِنْ أَرْضٍ فَلَا تُبَارِکْ فِیهِ»؛ خدایا هر کس قطعه‌‌‏اى از زمین بفروشد مبارکش مباد.

همچنین امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: در تورات آمده است هر کس آب و زمین خویش را بفروشد و به جاى آن زمین و آبى نخرد همه قیمت آن نابود خواهد شد.

زراره می‌گوید: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هیچ چیز بر انسان سخت‌تر از پول نقدى که پس از خود باقى گذارد نیست. وی می‌گوید: پرسیدم پس چه کند؟ امام فرمود: باغ یا بوستان یا خانه بخرد.[2]

گفتنی است با توجه به آنچه در این روایات آمده، اگر زمینی فروخته شده و به جای آن زمینی دیگر خریداری شود، اصل کراهت فروش زمین نیز از بین خواهد رفت و بر این اساس، بنگاه‌داری و یا کمک به همین نقل و انتقالات به خودی خود ایرادی نخواهد داشت.

سوال: اگر زنی به پزشك مردی مراجعه كند و پزشك برای تشخیص بیماری او نیازمند باشد قسمت هایی از بدن بیمار را نگاه كند یا دست بزند آیا این عمل جایز است؟

جواب: در صورتی كه معاینه ضرورت داشته باشد و پزشك متخصص زن هم نباشد اشكال ندارد لكن باید به مقدار ضرورت اكتفا شود مثلاً اگر با معاینه از روی لباس تشخیص درد ممكن است بدن لمس نشود و نیز اگر با دستكش ممكن است از دستكش استفاده شود و اگر نگاه به بدن لازم نباشد نباید نگاه كند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, چاپ وزیری, س1298 و 1303)

سوال: هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟

با مراعات کامل حجاب اسلامی اشکال ندارد، مگر در مورد بخصوصی که مفسده ای بر آن مترتب باشد. آیة الله خامنه ای(دام ظلّه)

سوال: آیا خانمى که شغل آرایشگرى دارد، مى‌تواند خانم‌هایى را آرایش کند که مى‌داند به نامحرم نشان مى‌دهند؟ و همچنین کاشت ناخن توسط او جایز است؟ (با توجه به اینکه با انجام آن، سبب مى‌شود که مدتى وضو و غسل شخص به صورت جبیره شود.)

ج) اگر آرایشگر مى‌داند كه كار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جایز نیست چنین آرایشى را انجام دهد، حكم كاشتن ناخن كه احیاناً موجب وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، در بالا گذشت. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: من راننده تاکسى هستم. آیا مى‌توانم مسافرانى را كه مست هستند، سوار كنم؟

ج) در قرارداد اجاره و تعیین اجرت باید طرفین قرارداد عاقل، بالغ و ملتفت باشند و شخص مست که مشاعرش کار نمى‌کند، صلاحیّت پرداخت اجرت به شما را ندارد. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: با توجه به مراجعه زنان به برخى پزشکان مرد و آثار مترتب بر آن، آیا بر زنانى که استعداد یادگیرى علوم پزشکى مربوط به زنان را دارند، واجب است که این علوم را یاد بگیرند؟

ج)‏ یادگیرى درحد رفع نیازهاى ضرورى، واجب كفائى است. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: آیا دریافت حق طبابت و یا عمل جراحى، قبل از انجام آن کارها، جایز است؟

ج)‏ اگر بر اساس توافق طرفین و مطابق مقرّرات نظام پزشكى باشد اشکال ندارد. (آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: اگر كسى كافى نت داشته باشد و بداند كه برخى مشتریان براى چت (گفتگو ) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایت هاى غیراخلاقى به كافى نت مى آیند، در این وضعیت تكلیف او به عنوان صاحب كافى نت چیست و كسب درآمد از این راه ( با شرایط ذكر شده) چه حكمى دارد؟

ج) با علم به اینكه مشترى از ابزارى كه در اختیار او قرار داده مى شود استفاده حرام م ى کند، جایز نیست و كسب درآمد از این طریق نیز اشكال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى کند، اشكال ندارد.

پی نوشت:

[1]. موارد جواز دروغ گفتن، 2194. [2]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 17، ص 69

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

استفتائات، موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء

قم پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

کالبد شکافی زن توسط مرد نامحرم

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

حکم چند معامله را بدانید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.