تبیان، دستیار زندگی

واسطه‌گری بازنشستگی ندارد!

در این مصاحبه  در خدمت یکی از دوستان فرهنگی که بازنشسته آموزش و پرورش می باشند هستیم؛ برایمان جالب بود که برخلاف خیلی از اشخاصی که بعد از بازنشستگی به امورات شخصی خویش می پردازند ایشان همچنان دغدغه فعالیت در امور تربیتی و ایجاد فضای سالم جامعه برای جوانان را داشته و در این راستا از هیچ تلاشی مضایقه نمی کنند؛ در این راستا از شما دوستان دعوت به عمل می آوریم تا ما را تا پایان مصاحبه همراهی نمایید؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

سرکار خانم آذر محمد نصیری
مصاحبه از بخش همسان گزینی تبیان
با سلام بر شما سرکار خانم محمدنصیری
لطفا خودتان را  برای دوستان ما معرفی نمایید تا بیشتر با شما آشنا شوند؛
اینجانب آذر  محمدنصیری متولد 1341 متاهل  و صاحب سه فرزند هستم؛ مدرک تحصیلی ام  علوم تربیتی  می باشد و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش می باشم.
 
چه عاملی باعث شده است که شما در دوران بازنشستگی نیز به فعالیت فرهنگی بپردازید؟
بنده به دلیل آشنایی و اشتغال و تجربه ای که در سال های متمادی داشته ام و همچنین به علت  احساس نیازی که جامعه امروز ما به فعالیت های فرهنگی دارد همچنان به فعالیت فرهنگی می پردازم.

علت استقبال شما از طرح همسان گزینی تبیان چه بوده است؟
اول به علت وجود نیاز جوانان و جامعه به مشارکت مردمی در این‌ زمینه، دوم وظیفه دینی و وجدانی ما اقتضا میکند؛ از نظر بنده  هرکس توانایی دارد در این زمینه وارد شود و جوانان مناسب را به یکدیگر معرفی نماید.
 
چه مدت است که مشغول امر وساطت در ازدواج هستید و استقبال افراد در سطح جامعه از واسطین ازدواج چگونه است؟
بنده  از سال های جوانی،‌ به این امر می پردازم و الحمدلله تا امروز موفق بوده ام؛ استقبال افراد جامعه نیز از واسطین ازدواج بسیار خوب است. ولی موانعی نیز وجود دارد که امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب هر چه سریعتر این موانع برطرف شود.

افراد در زمان معرفی چه توقعاتی از شما دارند؟
افراد در زمان معرفی توقع دارند که شخص واسط فورا چند مورد خوب برای آنها داشته باشد. و چون خواسته‌های بسیاری دارند، کار را مشکل می‌کند و ما نمی توانیم جوابگوی خواسته‌هایشان باشیم ضمن اینکه امکان معرفی در کمترین زمان و نزدیک به خواسته‌ها و شرایط افراد ممکن نیست. 

شما چه مسائلی را در زمان معرفی اشخاص به خانواده ها لحاظ می کنید؟
در هنگام معرفی سعی می‌کنیم افرادی که مناسب یکدیگر به لحاظ کفویت و هم سانی هستند به یکدیگر معرفی نماییم؛ و در این راستا به خواسته‌های طرفین توجه می نماییم. اما متاسفانه گاهی اوقات هم خواسته‌های نامعقولی وجود دارد.

معمولا چه خانواده ها و چه تیپ اشخاصی به شما مراجعه می‌کنند؟
از همه تیپ خانواده هایی مراجعه داریم ولی معمولا اشخاص متدین و کسانی که ازدواج سنتی را برگزیده اند بیشتر به ما مراجعه می‌کنند. علاقمندیم بدانیم شما علاوه بر ازدواج جوانان به چه فعالیت‌های فرهنگی دیگری می‌پردازید؟ اینجانب به  تبلیغ امور دینی و فرهنگی  نیز در مساجد و مراکز فرهنگی مشغول می باشم.

از نظر شما چه عواملی باعث رکود آمار ازدواج جوانان و افزایش آمار طلاق شده است؟
توقعات نا به جای خانواده ها و خود جوانان. البته اکثر اوقات مادران (خصوصا مادر آقا پسرها) حتی اگر پسرشان  مورد معرفی شده را پسندیده باشد، باز هم مخالفت ورزیده و باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شوند.یکی از عوامل مهم طلاق و عدم گرایش بسیاری از جوانان به ازدواج رفتارهای غلط عروس خانم ها و آقا دامادها بوده است که باعث شده اند جوانان قید ازدواج را بزنند. رواج فساد و بد حجابی در جامعه هم باعث شده مردان خصوصا مردانی که تدین کمتری دارند به ازدواج و پذیرش مسئولیت زندگی مشترک رغبت کمتری نشان دهند؛ چرا که می توانند به راحتی نیازهای خود را بدون ازدواج و زیر بار مسئولیت رفتن، تامین کنند. بنابراین از بانوان خواهشمندم به هم جنسان خودشان خیانت نکنند.

خانواده ها در زمان خواستگاری و جلسات معارفه چه نکاتی را شایسته است رعایت کنند؟
 متاسفانه آداب و رسوم صحیح خواستگاری رفتن و یا پذیرفتن را خیلی از خانواده ها بلد نیستند. می بایست خانواده ها در جلسه خواستگاری در درجه اول به یکدیگر احترام بگذارند.  می بایست به جوانان یاد بدهند که مسائل اساسی و مهم خود را در جلسه اول پرسیده و درباره پاسخ طرف مقابل تصمیم بگیرند.می بایست آموزش داده شود که معیارهای منطقی و عقلانی و دینی برای انتخاب را در اولویت قرار دهند‌.مثلا اگر خانواده پسر، دختر را نپسندیدند فردای جلسه خواستگاری با یک تماس تلفنی و عذر خواهی این مسئله را اطلاع دهند نه اینکه خانواده دختر را بی خبر بگذارند‌. این امر گلایه ای است که اکثر خانواده های دختر خانم ها دارند.

یکی از تجربیات شیرین و ارزشمندتان در سال های متمادی که به امور فرهنگی پرداخته اید را لطفا عنوان بفرمایید؟
مواردی که با معرفی ما به ازدواجی موفق ختم می شود بهترین خاطره هر واسطه ازدواج  از جمله بنده هست. خصوصا اینکه با گذشت چند سال آنها را همراه فرزندانشان ببینیم خیلی لذت بخش است.

افراد در زمان معرفی توقع دارند که شخص واسط فورا چند مورد خوب برای آنها داشته باشد. و چون خواسته‌های بسیاری دارند، کار را مشکل می‌کند و ما نمی توانیم جوابگوی خواسته‌هایشان باشیم ضمن اینکه امکان معرفی در کمترین زمان و نزدیک به خواسته‌ها و شرایط افراد ممکن نیست.



شبکه تخصصی  واسطین ازدواج  تبیان چگونه می تواند پاسخگوی هرچه بیشتر جوانان و خانواده های متقاضی ازدواج باشد؟
افزودن تعداد واسطین فعال می توانیم پاسخگوی هر چه بیشتر جوانان و خانواده باشیم. وقتی تعداد واسطین بیشتر باشد این طرح در سطح جامعه بیشتر معرفی می شود. و نیز با به کارگیری واسطین جوان با توانمندیهای مناسب رایانه ای و... می توان به پیشرفت طرح کمک کرد. واسطین عزیز نیز باید فعالیت خود را بیشتر کرده و پاسخگوی موارد معرفی شده باشند.

و در نهایت به نظر شما چگونه این طرح می تواند جای خود را در میان خانواده ها و در بین قشر وسیع تری از مردم باز کند؟
از طریق معرفی در مساجد، پایگاههای بسیج، سراهای محله، معرفی در برنامه هایی مثل گلبرگ از طریق صدا و سیما و نیز برنامه های رادیویی مثل رادیو معارف و... می توان این طرح را هر چه بیشتر معرفی کرد.
 
در نهایت از اینکه وقت خود را به بخش همسان گزینی تبیان اختصاص دادید بسیار متشکریم و برای شما آرزوی موفقیت داریم.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان

مطالب مرتبط: