تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین روز از سفر به استان سمنان در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان و دانشگاهیان استان، تحول را سنتی الهی برشمردند و با تبیین مرز‌های تحول منجر به پیشرفت افزودند: مدیریت تحو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبرمعظم انقلاب: هویت ملی در مقابل هویت دینی نیست


حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دومین روز از سفر به استان سمنان در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان و دانشگاهیان استان، تحول را سنتی الهی برشمردند و با تبیین مرز‌های تحول منجر به پیشرفت افزودند: مدیریت تحولات کشور باید در دست نخبگان دانشگاهی و حوزوی باشد و در این روند، علاوه بر معیار‌های جهانی پیشرفت، معیار‌های نور و ملاک‌های ویژه نظام اسلامی مورد توجه اکید قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ویژگی‌های جامعه دانشجویی از جمله شور و شوق، استعداد وافر، آرزوی پیشرفت، امید به آینده تحرک و آمادگی برای کار و تلاش را بشارتی بزرگ خواندند و افزودند: این ویژگی‌ها باید با شناخت راه رسیدن به آرمان‌ها برنامه‌ریزی ـ دور اندیشی ـ همت و تلاش خستگی ناپذیر و گم نکردن اهداف، همراه شود تا راه رسیدن به قله‌های بلند پیشرفت و افتخار را همواره کند .

ایشان در تبیین تاثیر اراده فرد فرد انسان‌ها در تحولات جامعه، به آیات قرآنی استناد کردند و افزودند: بر اساس سنت الهی، تغییرات هر جامعه بدست افراد همان جامعه شکل می‌گیرد و اراده و رفتار فردی هر شخص نیز در ایجاد سلسله تحولات مثبت یا منفی جامعه تاثیرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامی تحول را راز ماندگاری و تعالی بشر برشمردند و با تاکید بر لزوم استقبال از تحولات و پرهیز از ایستایی و رکود خاطرنشان کردند: تحول با آنارشیسم، هرج و مرج و ساختارشکنی کاملا متفاوت است، همچنانکه رکود نیز، با ثبات اجتماعی، معنای متفاوت دارد و آن‌چه باید هدف قرار گیرد جامعه‌ای با ثبات اما غیر راکد و برخوردار از تحولات صحیح و سریع است.

ایشان در تبیین راه‌های ایجاد تحول صحیح و منجر به پیشرفت، ضرورت‌هایی نظیر حفظ ریشه‌ها و اصالت‌ها، پرهیز از شالوده شکنی، ارج‌گذاری و مراقبت از هویت ملی ـ امید به آینده، پویایی و نشاط ـ نقد و انتقاد پذیری ـ ترویج روح رقابتی، برنامه‌ریزی و انتخاب خط مشی صحیح را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: در نقطه مقابل این ضرورت‌ها، مسائلی نظیر هرج و مرج رفتاری و سیاسی – پوچ‌گرایی، حرکات تخریبی و " فراموش کردن هویت ملی و بنیانهای اساسی جامعه" قرار دارد که نه تنها موجب تحول نمی‌شود، بلکه پسرفت وعقب‌ماندگی را بدنبال می‌آورد.

ایشان در همین زمینه و در تبیین مفهوم هویت ملی خاطرنشان کردند: هویت ملی در مقابل هویت دینی نیست بلکه مجموعه باورها، خواست‌ها و رفتارهای یک ملت است و طبیعی است که اعتقادات و باورهای یک ملت مومن و موحد نیز جزو عناصر تشکیل دهنده هویت ملی او قرار می‌گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث اجتناب‌ناپذیر بودن تحولات در جوامع بشری، کنترل تحولات جهانی به دست صهیونیسم وسرمایه‌داری جهانی را خطری جدی خواندند و افزودند: باندهای بین‌المللی زر و زور که برای تسلط بر منافع ملت‌ها، سازمان نظامی ناتو تشکیل داده بودند اکنون برای نابودی هویت ملی جوامع بشری و تحقق بیشتر اهداف‌شان در پی تشکیل ناتوی فرهنگی هستند تا با استفاده از امکانات زنجیره‌یی، متنوع و بسیار گسترده رسانه‌ای، سررشته تحولات سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملت‌ها را به دست بگیرند که باید هوشیارانه، این مساله را زیر نظر داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به لزوم جهت‌گیری صحیح تحولات، بحث جدید «مدیریت تحولات در کشور» را مطرح کردند و افزودند: با توقف در گذشته و نفی نوآوری نمی‌توان به جایی رسید همچنان‌که با هرج و مرج " فرهنگی – سیاسی – اقتصادی و عقیدتی" نیز، پیشرفتی حاصل نمی‌شود، بنابراین تنها راه صحیح، باز گذاشتن راه « نوآوری، آزاد فکری و آزاداندیشی» و مدیرت این راه تحول آفرین است.

ایشان «نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مجموعه‌های فعال دانشجویی» را متصدی مدیریت تحول در کشور اعلام کردند و افزودند: مسوولان نیز دراین زمینه وظایفی دارند اما مدیریت تحولات و هدایت فعالیت‌هایی که به ترمیم، تکمیل و پیشرفت می‌انجامد باید در دست نخبگان حوزه و دانشگاه باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، پیشرفت را هدف هر تحول صحیح خواندند و با اشاره به تعاریف، نسخه‌ها و معیارهای مختلف و گاه انحرافی که در این زمینه وجود دارد، افزودند: برای درک نسخه حقیقی پیشرفت، باید به بحث‌های تئوریک معطوف به واقعیات پرداخت و سپس با تعیین الگوی پیشرفت، برنامه‌ریزی ــ اولویت بندی سرمایه گذاری و حرکت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در تبیین معیارهای پیشرفت به شاخص‌های جهانی مانند فراصنعتی شدن ــ خودکفایی در نیازهای اساسی ــ افزایش بهره‌وری ــ‌ ارتقاء سطح سواد ــ‌ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان ــ‌ افزایش امید به زندگی ــ و رشد ارتباطات اشاره کردند و افزودند: این شاخص‌های مورد قبول، هنگامی در روند تحول و پیشرفت حقیقی، موثر واقع می‌شوند که بر اساس عناصر اصلی هویت ملی و آرمان‌های اساسی، مورد توجه و عمل قرار گیرند.

ایشان خاطرنشان کردند: در غیر این صورت افزایش شاخص‌ها و معیارهای رایج پیشرفت هم چون برخی کشورهای به ظاهر پیشرفته غربی عملا به بی‌عدالتی داخلی ــ زورگویی به دیگر ملت‌ها، ساخت و به کارگیری سلاح‌های مخرب نظیر بمب اتم، ترویج فساد اخلاقی ــ نابودی عواطف و پیونده‌های «خانوادگی و اجتماعی » منجر می‌شود که ملت ایران، پیشرفتی را که بر چنین پایه‌هایی استوار باشد نمی‌خواهد و نمی‌پذیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تشریح پایه‌های صحیح تحول و پیشرفت تصریح کردند: در نگاه ویژه نظام اسلامی تحول و پیشرفت حقیقی باید علاوه بر معیارهای جهانی بر ملاک‌هایی مانند افزایش ثروت ملی ــ عدالت طلبی ــ اقتدار علمی ــ رشد «اخلاق ، معنویت و عواطف انسانی » ــ عزت ملی ــ مبارزه با فقر و فساد و بیکاری و تبعیض » ــ مقابله با جهل و بی‌قانونی ــ ارتقاء علمی مدیریت‌ها ــ انضباط اجتماعی ــ افزایش احساس مسوولیت اجتماعی و استقلال فرهنگی متکی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی نخبگان دانشگاهی و حوزوی را به تحقیق درباره مشکلات اجتمعی، بیان راه حل‌های مشخص این مشکلات و عملیاتی کردن این راه حل‌ها فرا خواندند و خاطرنشان کردند: این گونه تحقیقات، راه تحول منجر به پیشرفت راه هموار خواهد ساخت.

ایشان هم‌چنین درخواست‌ها و مسائل مطرح شده از زبان استادان و دانشجویان از جمله ایجاد مرکز مدیریت تحقیقات را علمی و حرفه‌ای ارزیابی کردند و دستگاه‌های ذی‌ربط را به تلاش بیشتر برای حل این مسائل فراخواندند.

در آغاز این دیدار دکتر علی خیرالدین رییس دانشگاه سمنان به نمایندگی از روسای دانشگاه‌های استان .

ـ دکتر نیما امجدی دانشیار دانشگاه سمنان و پژوهشگر نمونه ـ دکتر مرجان بهرامی دانشجوی برگزیده دوره دستیاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان ـ آقای آریافر، دانشجوی دکترای مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود، پژوهشگر نمونه ـ خانم مریم صفری، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی؛ از دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار ـ و آقای مصطفی قربانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی آلی دانشگاه دامغان و دبیر شورای هماهنگی کانون‌های دانشگاه، و مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه، دیدگاه‌های دانشگاهیان و دانشجویان استان سمنان را درباره مسائل مختلف بیان کردند.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در سخنان استادان و دانشجویان دانشگاه‌های استان سمنان به این شرح است: ـ استان سمنان پیش از پیروزی انقلاب حتی یک دانشگاه نداشته است اما اکنون دارای 29 دانشگاه است.

ـ شمار دانشجویان استان از حدود هزار نفر در سال 57 به 59 هزار نفر در سال جاری رسیده است.

ـ استان سمنان با معیار «نسبت دانشجو به کل جمعیت استان» رتبه اول را در کشور دارد به گونه‌ای که از هر 10 نفر یک نفر در این استان دانشجوست.

ـ لزوم ایجاد شهرک‌های کارآفرینی و شهرک‌های دانشگاهی .

ـ اعلام آمادگی و ابراز توانایی استادان و دانشجویان برای تامین کلیه نیازهای علمی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت .

ـ لزوم توجه بیشتر به دانشگاه‌های شهرستان‌ها و افزایش امکانات آن‌ها .

ـ آمادگی دانشجویان و دانشگاهیان برای تسریع در تهیه نقشه جامع علمی کشور .

ـ افزایش امکانات، تسهیلات و مشوق‌های پژوهشی و علمی و مدیریت کلان مجموعه تلاش‌های تحقیقاتی .

ـ حل مشکل افزایش نامناسب شهریه برخی دانشگاه‌ها .

ـ ایجاد بانک علمی نخبگان .

ـ اصلاح نظام آموزش عالی .

ـ تاکید بر زنده بودن آرمان عدالت خواهی و آزادی خواهی در جامعه دانشجویی و دانشگاهی .

ـ توجه بیشتر به علوم پایه .


لینک مطالب مرتبط:

رابطه با امریکا؛ آری یا نه!(2)

سرگرم کردن جوانان به چیزهایی که ...

بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند

عجب چیزهایی در نامه اعمال ماست!

رابطه با امریکا؛ آری یا نه!(1)

بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند

چه‌طور گناه، انسان را زمین‌گیر می‌کند؟

گزارش تصویری محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری

دست جوان ، کارآمدتر از دست دیگران

فرمانده کل قوا:هر تهدید و یا تجاوزى ، براى متجاوز به شدت گران خواهد بود

رهبرمعظم انقلاب:اتهام بی توجهی اسلام به عقلانیت، مانند انكار كردن نور خورشید است