تبیان، دستیار زندگی
آشپزخانه اُپن، منجر به پخش ذرات ناشی از دود سوختن گاز در فضای منزل و در نهایت منجر به اختلال تنفس و بروز آسم و آلرژی می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزخانه باز، بیمارتان می کند


آشپزخانه اُپن، منجر به پخش ذرات ناشی از دود سوختن گاز در فضای منزل و در ‌‌نهایت منجر به اختلال تنفس و بروز آسم و آلرژی می‌شود.

آشپزخانه

دکتر صبا عرشی، متخصص کودکان و فوق تخصص آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی با توجه به نقش عوامل تشدید کننده آلرژی کودکان در منزل بیان کرد:

«رطوبت بر مقدار آلرژن‌ها (عوامل حساسیت زا) بسیار موثر است و آشپزخانه اُپن یا باز به دلیل افزایش رطوبت منزل یکی از عوامل مهم تشدیدکننده آلرژی در کودکان است.

در این شرایط و به ویژه در خانه های آپارتمانی، رشد سوسک و مایت ها (هیره) افزایش می‌یابد که نه تنها آلودگی را از چاه ها وارد منزل می‌کنند، بلکه ذرات بدن آن‌ها پودر شده و در هوای خانه جریان می‌یابد که در نتیجه ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می‌دهد.

آشپزخانه باز، منجر به پخش ذرات ناشی از دود سوختن گاز در فضای منزل و در ‌‌نهایت منجر به اختلال تنفس و بروز آسم و آلرژی می‌شود.

پوشش کف منزل در افراد مبتلا به آلرژی تا حد امکان باید قابل شستشو باشد. حوله و رختخواب به صورت مداوم با آب 60 درجه شسته شوند و جلوی نور آفتاب خشک شوند.

در صورت افزایش رطوبت منزل، رشد قارچ ها و حشرات ذره بینی نیز افزایش می‌یابد. این حشرات از رطوبت منزل آبگیری و از پوست افراد تغذیه می‌کند. بنابراین تا حد امکان باید از افزایش رطوبت داخل منزل کاسته شود.»

استنشاق بخارهای غذا به ویژه هنگام داغ شدن روغن و سرخ کردن مواد غذایی در درازمدت به مجاری تنفسی شما آسیب می زند

دکتر محمدعلی زحل ، فوق‌تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین نیز در این باره می گوید:

« آلودگی هوا فقط محدود به خیابان‌ها نیست، بلکه آلودگی هوای داخل خانه نیز می‌تواند خطرناک باشد.

متاسفانه تغییر در معماری سنتی ما و برداشتن دیوارهای آشپزخانه‌ها باعث شده هوای ناشی از پخت‌وپز و سرخ‌کردن مواد غذایی و گاز حاصل از سوختن گاز شهری یا NO2 به راحتی در سایر قسمت های داخل خانه منتشر ‌شود و افراد این گازها را استنشاق ‌کنند.

انتشار رطوبت آشپزخانه در سراسر خانه نیز یک نوع آلودگی هوا محسوب می‌شود، زیرا رطوبت زیاد باعث رشد انواع مایت‌ها و موجودات ذره‌بینی می‌شود که به شدت حساسیت‌زا هستند و باعث افزایش مشکلات تنفسی می‌شوند.»

هود یا هواکش آشپزخانه را روشن کنید

پخت و پز با اجاق گاز، منبع عمده آلودگی هوای داخل منزل است. سوختن گاز حین آشپزی باعث تولید دی اكسید نیتروژن می شود.

به علاوه دود و بخارات آزادشده ضمن پخت و پز به خصوص در سرخ كردن های طولانی مدت غذا، این آلودگی را تشدید می كند و برای کودکان یا سالمندان در خانه مشكل تنفسی به وجود می آورد.

بنابراین نسبت به تهویه هوای آشپزخانه خود حساس باشید و موقع آشپزی، پنجره آشپزخانه را باز بگذارید و یا هواکش و هود را روشن کنید تا بخارهای غذا از خانه خارج شوند.

استنشاق بخارهای غذا به ویژه هنگام داغ شدن روغن و سرخ کردن مواد غذایی در درازمدت به مجاری تنفسی شما آسیب می زند.

تحقیقات نشان می دهد، کسانی که به شغل آشپزی در محیط های بسته و بدون تهویه مشغول بوده اند، بعد از گذشت چند سال دچار تنگی نفس های شبه آسم شده اند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سینانیوز - سارا امیری

سلامتیران

ایسنا

سازمان نظام پرستاری

مطالب مرتبط:

 چگونه خانه‌تان را سالم نگه دارید؟

توصیه های ضد آسم در خانه

عوامل تشدیدکننده بیماری انسداد مزمن ریوی

آشپزی با پوست ما چه می‌کند؟

موقع آشپزی، ورزش کنید!

12 آلوده‌کننده هوای داخل خانه

هوای داخل خانه هم آلوده می‌شود

هوای داخل منزل چطور آلوده می‌شود؟

5 راهی که دکوراسیون خانه بیمارتان می‌کند

12 راه کاهش مایت گردوغبار خانه  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.