تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «خانه سازی» و « انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره تحکیم روابط خانوادگی

معرفی کتابهای «خانه سازی» و « انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
خانه سازی» و « انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام

«خانه‌سازی»(بایسته‌های ساختن خانواده)

کتاب «خانه‌سازی» (بایسته‌های ساختن خانواده) تألیف ابوالفضل اقبالی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ رسید.

امروز نیاز بسیاری از زوجین جوان توانمندسازی در عرصه تعامل با یکدیگر و ارتقای آگاهی آنان در زمینه مناسبات زناشویی و خانوادگی است. اینکه حقوق متقابل و تکالیف آنها در برابر یکدیگر چیست و چگونه به بهترین نحو وظایف خود را در قبال یکدیگر انجام دهند و یا اینکه چگونه فضای اخلاقی و عاطفی مناسبی را بر روابط خود حاکم کنند.

کتاب «خانه‌ سازی» از «مقدمه و دو فصل: اسلام و خانواده و الگوی خانواده متعادل» تشکیل شده است. در فصل اول مطالبی در رابطه با مباحث «اهمیت خانواده در اسلام، آرامش جسمی و روانی افراد، ارضای نیازهای جنسی، تداوم و بقای نسل انسانی، کارکرد تربیتی و جامعه‌پذیری، کارکرد اقتصادی و تفاوت‌ها و وجوه مثبت و منفی» می‌خوانیم.

در رابطه با کارکرد تربیتی و جامعه‌پذیری در این کتاب آمده است: «خانواده نخستین مکان برای یادگیری آغازین دانش‌ها است. نخستین دانش‌ها مانند سنگ‌نوشته‌هایی هستند که همواره پایدارند. دختر و پسر پس از ازدواج، نخستین اختلاف سلیقه‌های جدی را در روابط زناشویی تجربه می‌کنند. در همین مواقع، تحمل و مدارا و بردباری را نیز می‌آموزند و در صورت مدیریت درست عواطف خویش، از همین مسیر کامل‌تر می‌شوند.»

نویسنده در فصل دوم به عناوین «روابط میان زوجین، تقوا و رعایت حدود الهی در روابط خانوادگی، محبت و عشق‌ورزی، گذشت و چشم‌پوشی از خطاها، حسن معاشرت، سازگاری و مدارا، یگانگی، بدگمانی نداشتن، عذرخواهی هنگام ارتکاب اشتباه، تفاهم و رفتار منطقی، تفاهم چگونه به دست می‌آید، همکاری و همیاری، نظافت و آراستگی، رازداری و پرده‌پوشی، وفاداری، مدیریت بحران، وظایف زن در قبال شوهر، وظایف شوهر در قبال همسر، روابط میان والدین و فرزندان، رابطه پدر با فرزندان، رابطه پدر با فرزند دختر، رابطه مادر با فرزند، رابطه فرزندان با والدین، روابط میان فرزندان در خانواده و روابط میان خویشاوندان» پرداخته است.

یکی از عوامل استحکام زندگی زناشویی حسن معاشرت است که نویسنده در این زمینه نگاشته است: «زن وظیفه دارد با شوهرش به نیکی معاشرت کند و نیز حق دارد از شوهر خویش معاشرت نیکو بخواهد، چنان‌ که مرد نیز حق دارد از همسر خویش تکریم و معاشرت نیکو طلب کرده و هم موظف است با همسرش به نیکی و مهربانی رفتار کند.»

کتاب «خانه‌سازی» (بایسته‌های ساختن خانواده) در 120 صفحه، دو رنگ، قطع پالتویی، صفحه آرایی جذاب، شمارگان 13هزار جلد و قیمت 5هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

« انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام»

انتشارات طوبای محبت، کتابی « انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام» با رویکرد سبک زندگی قرآن و اهل بیت علیهم السلام منتشر کرد.

کتاب انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام در 480 صفحه توسط استاد و محقق ارجمند سید جلال اشرف حسینی به زبان عربی تالیف که توسط آقای حسین خسروی ترجمه و از سوی انتشارات طوبای محبت، روانه بازار کتاب گردید.

به یقین الگوبرداری از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بهترین روش تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی و برطرف کردن مشکلات است. سیره رفتاری و گفتاری اهلبیت علیهم السلام همواره یک الگوی زنده و جاویدی است که در طول تاریخ پیشوای همه بشریت، به ویژه مسلمانان بوده و اکنون نیز به عنوان یک اسوه حسنه و سرمشق ماندگار، در تمام ابعاد زندگی اعم از اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی راهنما و هدایت‌گر جامعه بوده و فراتر از محدودیت‌های زمان و مکان می‌درخشد، دستورات اسلام در مورد زندگی فردی و اجتماعی در عرصه های مختلف ازدواج، شرایط انتخاب همسر، زندگی زناشویی، تربیت فرزندان و حضور در اجتماع، حاوی نکات ارزشمند و متناسب با فطرت انسان ها است که بیانگر توجه جدی اسلام به این امر است.

کتاب حاضر یعنی: « انتظار خواستگاری؛ سبک زندگی از نگاه قرآن و عترت علیهم السلام» از جمله کتاب هایی است که مولف محترم داستان زندگی خود را در دوران گوناگون جوانی، ازدواج، تا تربیت فرزند و حضور در اجتماع و .. را براساس تاسی از قرآن و اهلبیت علیهم السلام با ذکر مستندات قرآنی و روایی، به زیبایی تألیف نموده است که امید می رود جوانان عزیز با مطالعه این کتاب، راهکاری های زندگی سالم در پرتو آموزه های دینی را بتوانند به دست آورند.


منبع:
فارس

 برای داشتن روابط سالم چه کنیم؟

زوج های جوان بخوانند و بدانند

 چگونه با فرزند خود گفتگو کنیم؟

 آنچه جوانان نباید بخوانند