تبیان، دستیار زندگی
ما باید هنگام توبه مایوس نباشیم . خدا دوست دارد ما توبه بکنیم و توبه را می پذیرد . در این تردید نکنید . در این تردید کنید که خدا حالا چقدر شما را دوست دارد ؟ این وسوسه ها کار شیطان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با گناهان بزرگ، خدا توبه ما را قبول می کند؟

توبه کردن

می خواهم توبه کنم اما گناهانم بسیار زیاد است و بزرگ و نشده است که عمل فحشا و زشتی را ترک کنم مگر آنگه در آن غوطه ور شده و آن را انجام داده ام و نه حتی گناهی را که به خیالت رسیده باشد مگر آنکه بیش از اندازه آن را مرتکب شده ام، نمی دانم آیا ممکن است خداوند آنچه را که در آن سالیان طولانی انجام داده ام ببخشاید یا نه؟!


خیلی اوقات یک سری مسائل ذهن ما را به خود مشغول می کند و فکر هم می کنیم که این مشکل تنها برای ما است که پیش آمده و در این صورت است که غصه مان بیشتر می شود ... یکی از این ها سنگینی کوله بار زندگی هایمان از گناه است ...

باید گفت این تنها مشکل شما دوست عزیز یا من جوان به تنهایی نیست بلکه مشکل بسیاری از کسانی است که این سنگینی را احساس می کنند و می خواهند توبه کنند.

یادمان باشد ما مسلمانان مرجع و منبع اصلی مان در فهم و اجرای احکام و شناخت حلال و حرام و حل مشکلات و برخورد با آنها، کتاب الله و سنت رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم – و در حالتی ابتدا به این دو ریسمان الهی رجوع می کنیم.

لذا هنگامی که به قرآن کریم نگاهی می اندازیم می بینیم سرتاسر قرآن کریم، سخن از رحمت و بخشش الهی است و در سه آیه نیز با قاطعیت تمام تصریح نموده است که به غیر از شرک و یأس از رحمت الهی، همه گناهان هر کس را که بخواهد، یک جا می ‌بخشد.
«إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَكَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن یَشَاءُ وَمَن یُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا» (النساء، 48)
بى‏تردید خداوند این (گناه) را كه براى او شریك قرار داده شود نمى ‏آمرزد و غیر از آن (یا گناهان فرو تر از آن) را براى هر كس كه بخواهد مى ‏آمرزد و هر كه به خدا شرك ورزد حقّا كه گناهى بزرگ را افترا بسته است.
«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (الزّمر، 53) ؛ بگو: اى بندگان من كه در جنایت به خویش (به واسطه گناه) از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بى ‏تردید خداوند همه گناهان را مى‏ آمرزد، زیرا اوست آمرزنده و مهربان.

امام سجاد (علیه السلام) در دعای ابوحمزه می فرماید: «خدایا آن گاه كه به گناهانم می نگرم آه از نهادم بر می آید و جزع و فزع می كنم و آن گاه كه به كرم تو می نگرم طمع می كنم»

و هم چنین در سوره النّجم، آیه 32، تصریح نموده است که خداوند متعال آمرزنده‌ی گناهان اتفاقی یا صغیره‌ی کسانی است که سعی می ‌کنند از گناهان کبیره و فحشا خودداری کنند.

شاید بتوان گفت این آیات روشن ترین و دقیق ترین جوابی باشند که می توان به سوالات مطرح شده و تردیدهای ایجاد شده در ذهن خیلی از ما آدم ها که آیا اگر من از گناهانم توبه کنم، خدا آنها را با اینکه خیلی بزرگ و زیاد هستند می بخشد، داد.

مهم این است که من تصمیم بگیرم که توبه واقعی بکنم ...

امام سجاد (علیه السلام) در دعای ابوحمزه می فرماید : «خدایا آن گاه كه به گناهانم می نگرم آه از نهادم بر می آید و جزع و فزع می كنم و آن گاه كه به كرم تو می نگرم طمع می كنم».

بازآ بازآ هر آن که هستی باز آ                                                    گر بدکار و گبر و بت پرستی باز آ
                    این درگه ما درگه نومیدی نیست                                                صد بار اگر توبه شکستی باز آ

توبه کردن

توبه و تصمیم جدی انسان به ترک گناه حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الهی را به روی انسان می گشاید.

نکته بسیار مهم در این راه، استعانت از لطف و عنایتی است که خداوند نسبت به توبه کنندگان دارد؛ زیرا توبه واقعی همه مبغوضیت های گناه و عقوبات اخروی و آثار منفی آن را در پیشگاه خداوند از بین می برد، همان طوری که خداوند فرموده است: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»[ زمر،53]

جابر بن عبدالله انصاری نقل می ‌کند: زنى نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول اللَّه زنى که فرزند خود را کشته، آیا فرصت توبه دارد؟

اگر بندگان گناهکار من می ‌دانستند که چقدر مشتاق بازگشت آنها هستم، در پوست خود نمی ‌گنجیدند

پیامبر فرمود: اگر او توبه کند و پشیمان شود و خدا بداند که دیگر آن گناه را انجام نمی ‌دهد، خدا حتماً توبه او را قبول می ‌کند و از او در می‌ گذرد. به درستى که درِ توبه به اندازه فاصله میان مشرق و مغرب باز است و یقیناً توبه کننده از گناه، مانند کسی است که هیچ گناهی مرتکب نشده است.» (مستدرک ‏الوسائل ج 12 ص 131 باب 87)


حدیث قدسی:

اگر بندگان گناهکار من می ‌دانستند که چقدر مشتاق بازگشت آنها هستم، در پوست خود نمی ‌گنجیدند. (به تعبیر دیگر: از این شوق می ‌مُردند)
آنچه از این آیه و دیگر آیات و روایات استفاده می شود این است که اگر انسان از گناهانش پشیمان شود و توبه کند، خداوند توبه او را می پذیرد و تمام گناهانش را می بخشد. گویا هیچ گناهی مرتکب نشده است. [کافی، ج 2، ص 435، وسائل الشیعة، ج 16، ص 74]

طبق این بیان بدیهی است که تمام عبادات و کارهای خوب گذشته و آینده او را می پذیرد. پس در هیچ شرایطی از رحمت خداوند مأیوس نباشید؛ زیرا هر چه گناه شما بزرگ تر باشد باز رحمت الهی واسع تر است.

فرآوری: زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

حوزه

اسلام کوئیست

کتاب "می خواهم توبه کنم اما!" : نوشته محمد صالح المنجّد، ترجمه: ابراهیم احراری خلف

پرسمان

مطالب مرتبط:

حالا غیبت می کنیم بعدشم توبه!

آن وقت که دلها می میرند

تحلیل توبه از نظر روانى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.