تبیان، دستیار زندگی
- برای این كه متوجه شوید كه شیر خالص است یا ناخالص ، از روش زیر كمك بگیرید : مقداری از شیر داغ را در ظرفی بریزید و بگذارید تا سرد شود و سرشیر ببندد . وقتی سرشیر گرفت ، آن را از روی شیر بردارید . اگر شیر به سرشیر چسبید ، شیر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشخیص شیر خالص از شیر ناخالص

- برای این كه متوجه شوید كه شیر خالص است یا ناخالص ، از روش زیر كمك بگیرید :

مقداری از شیر داغ را در ظرفی بریزید و بگذارید تا سرد شود و سرشیر ببندد . وقتی سرشیر گرفت ، آن را از روی شیر بردارید . اگر شیر به سرشیر چسبید ، شیر ، خالص است . ولی اگر شیر به راحتی از سرشیر جدا شد با آب مخلوط شده است .

نشانه شیر خوب

شیر طبیعی دارای طعم و شیرینی خاصی است ، شیرهای ترش و یا شور ، طبیعی و سالم نیستند. شیر خوب از لحاظ رنگ ، سفید مایل به زرد است .

رفع بوی سوختگی از شیر

اگر شیر شما سوخت و بوی سوختگی به خود گرفت ، ظرف شیر را داخل آب سرد بگذارید و به اندازه یك هشتم قاشق چای خوری نمك به آن اضافه كنید .

جلوگیری از سررفتن شیر

شیرهای غیر پاستوریزه را حتماً 20 تا 30 دقیقه بجوشانید .

1 – برای اینكه شیر شما سر نرود می توانید از شیرجوش های مخصوص استفاده كنید . اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید، دور تا دور ظرف (البته قسمت های بالای آن را) با كمی روغن یا كره چرب كنید . این كار مانع از سر رفتن شیر می شود .

2 – می توانید سنگ كوچكی به اندازه گردو را تمیز با آب و مایع ظرفشویی بشویید و بعد داخل ظرف شیر بیندازید این كار  مانع از سر رفتن شیر می شود .

4 – اگر شعله اجاق كم باشد و شیر به آرامی و با حرارت ملایم بجوشد ، احتمال سر رفتن آن بسیار كم است .

5 – در پوش های توری یا مشبك نیز از سر رفتن شیر جلوگیری می كند . از این روش برای گرفتن سرشیر هم می توانید استفاده كنید .