تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای: «آیا این راش است؟»، «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما» و کتاب «تندرستی و مهارت های سالم زیستن با طب سنتی».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی

معرفی کتابهای: «آیا این راش است؟»، «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما» و کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
آیا این راش است؟»، «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما

«آیا این راش است؟»

کتاب «آیا این راش است؟» نوشته الوین سیلور استاین، ویرجینیا سیلور استاین و لورا سیلور استاین با ترجمه فریبا قربانی از مجموعه «سلامت من» است که از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب برای کودکان گروه سنی «ج» منتشر شده است.

این مجموعه کتاب‌ها به ما کمک می کند تا در مورد مشکلات کوچک مربوط به سلامت انسان که همه ما معمولا با آنها روبه‌رو می‌شویم، بیشتر بیاموزیم. در طول این زمان، ما یاد خواهیم گرفت چگونه همه قسمت‌های بدن با یکدیگر همکاری می‌کنند تا حافظ سلامتی ما باشند.

«راش» اصطلاحی است که بیانگر ایجاد حساسیت، تاول و یا بیماری‌های مختلف بر پوست است و معمولا هر کسی در طول زندگی‌اش به آن مبتلا می‌شود. راش‌ها نوعی علامت هستند و به ما هشدار می‌دهند که بدنمان در معرض خطر قرار دارد. مطالعه کتاب «آیا این راش است؟» اطلاعات مفید و سودمندی را در مورد این پدیده در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

پوست بزرگترین اندام یا بخش بدن است و به اندازه قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و مغز اهمیت دارد. پوست همچنین وظایف بسیار مهمی برعهده دارد که از جمله آنها می‌توان به محفاظت از بدن در برابر ورود مواد شیمیایی خطرناک و میکروب‌ها و نیز حفظ مایعات و یکنواخت نگه داشتن دمای بدن اشاره کرد. از این‌رو مراقبت از پوست با استفاده از روش‌های گوناگون و مفید ضروری است.

نشانه‌های درد، پوست ما، راش‌ها چه هستند، تماس نزدیک، راش‌های ناشی از حساسیت، بیماری‌های خارش‌دار از مباحثی است که در این کتاب بیان شده است. همچنین لغت نامه ای هم ضمیمه کتاب است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دلایل زیادی باعث ایجاد راش می‌شوند؛ چیزهایی که لمس می‌کنید، می‌خورید یا حتی تنفس می‌کنید. برخی بیماری‌ها نظیر تب مخملک یا بیماری لایم می‌توانند باعث ایجاد راش شوند. اجرام بسیار کوچکی مثل باکتری‌ها و یا مایت‌ها نیز می‌توانند راش ایجاد کنند...»

«حساسیت‌ها»، «مسمومیت‌ها»، «سرماخوردگی»، «آبله‌مرغان»، «تناسب اندام» و «شپش‌ها» برخی از عنوان‌های سایر کتاب‌های این مجموعه است.

انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب کتاب «آیا این راش است؟» را در قالب 48 صفحه مصور رنگی با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 75 هزارریال منتشر کرده است.

«دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما»

ویراست سوم «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما» به قلم مشترک دکتر سعید شهراز و دکتر طاهره غازیانی، با مقدمه دکتر سیدحمید خوئی و دکتر خیراله غلامی، در 900 صفحه به همت انتشارات تیمورزاده به چاپ رسیده است.

این کتاب، دستنامه فشرده و کاربردی است که دربرگیرنده مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اطلاعات داروهای موجود در بازار ایران است.

در این اثر پزشکی سعی شده اطلاعات هرچند مختصر ولی کاربردی در ارتباط با مصرف در حاملگی، گروه دارویی، مقادیر مصرف برحسب اندیکاسیون، تداخلات مهم، موارد منع مصرف و احتیاط و عوارض جانبی در اختیار خواننده قرار گیرد.

محتوای ارائه شده در بخش نخست کتاب با عنوان «داروهای ژنریک» به‌طور مشترک به همت دکتر حسام‌الدین حسینجانی، دکتر صبا غفاری، دکتر آزاده مقدس، دکتر سارا عطائی و دکتر مهدیه آبیار قمصری گردآوری شده است. دومین بخش که به «داروهای گیاهی» اختصاص دارد نیز از سوی دکتر مهسا فضل‌اللهی جمع‌آوری شده است.

از نقاط قوت این اثر، ارائه راهنمای استفاده از کتاب است؛ به عنوان نمونه در این بخش از کتاب آمده است: «اگر به توضیحات یک داروی خاص که نام ژنریک آن‌را می‌دانید نیاز دارید، می‌توانید بدون مراجعه به نمایه (ایندکس) از فهرست الفبایی ابتدای کتاب استفاده کنید... نمایه (ایندکس) شامل فهرست الفبایی کلیه اسامی ژنریک و تجاری است. با استفاده از نمایه، توضیحات مربوط به یک داروی خاص را که در قسمت‌های مختلف دستنامه ذکر شده است، خواهید یافت... بدون استفاده از فهرست یا نمایه هم می‌توانید به بالای صفحات کتاب مراجعه کنید.»

کارورزان، دستیاران، پزشکان متخصص و فوق تخصص،‌پرستاران و سایر کادر پزشکی مخاطبان اصلی کتاب «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما» هستند.

سومین ویراست از چاپ نخست «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران؛ ایران فارما» با شمارگان پنج هزار نسخه در 900 صفحه، به بهای 27 هزار و 500 تومان با همکاری انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب روانه بازار کتاب شده است.

تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی

«تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی»

کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی» به قلم عادل حقیقی از سوی انتشارات چوگان روانه بازار نشر شده است. در این کتاب، علاوه بر آموزش مهارت‌های زندگی سالم، فهرستی از گیاهان دارویی ایران هم ارائه شده است.

کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی» با نگرشی جدید نسبت به مباحث علم طب سنتی و گیاهان داروئی و با شرحی مفصل و با مرور و مقایسه با متون معتبر قدیمی طبی به همراه جداول و تصاویر فراوان، به همراه معرفی گیاهان داروئی شاخص در طب سنتی ایران و آلبوم عكس رنگی این گیاهان تالیف شده است.

در این کتاب همچنین گزیده‌ای از سوالات آزمو‌ن‌های طب سنتی در كشور به همراه پاسخنامه برای علاقه‌مندان و دانشجویان طب و رشته‌های مرتبط ارائه شده است.

مهم‌ترین مباحث و سرفصل‌های کتاب شامل مبانی طب سنتی ایران، مزاج‌های چهارگانه، معرفی طبایع و مزاج‌های چهارگانه، اقلیم‌شناسی در طب سنتی ایرانی، تقسیم‌بندی احوال و انواع بیماری در طب سنتی، نشانه‌شناسی در طب سنتی ایرانی، تقسیم‌بندی انواع روش‌های درمانی در طب سنتی، احكام و درجات داروها و غذاهای مفرد، كیفیت معرفت درجات ادویه و مراتب آن‌ها، مزاج و اقسام امزجه و درجات آن‌ها در طب سنتی ایرانی، مفردات غذایی و گیاهی در طب سنتی ایرانی، اصطلاحات و لغت‌شناسی در طب سنتی ایرانی، كلید شناسایی مزاج و خواص میوه‌ها، سبزی‌هل در طب سنتی ایرانی، مروری بر گیاهان دارویی شاخص در طب سنتی ایرانی، نمونه سوالات آزمون‌های طب سنتی، پرسشنامه مزاج و شرح حال و آلبوم عكس گیاهان داروئی در طب سنتی ایران است.

مخاطبان این كتاب طیف وسیعی از پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، دامپزشكان، پیراپزشكان، دانشجویان رشته‌های پزشكی و پیراپزشكی، رزیدنت‌های طب سنتی، علاقه‌مندان به گیاهان دارویی و خواص دارویی، آموزشگاه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی سازمان فنی و حرفه‌ای كشور و تمامی علاقه‌مندان به علوم و مباحث طب سنتی هستند.

نخستین چاپ کتاب «تندرستی و مهارت‌های سالم زیستن با طب سنتی» با شمارگان 300 نسخه در 566 صفحه، به بهای 36 هزار تومان از سوی انتشارات چوگان به بازار نشر عرضه شده است.


منبع:
ایبنا

از رژیم غذایی لاغری کاری ساخته نیست!

در راه سلامتی

چگونه با سرطان کنار بیاییم؟

60 بشقاب سلامتی