تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما و استفاده میلیون ها خانوار در سراسر كشور از كولرهای آبی، پیرامون سرویس و نگهداری و استفاده بهینه از این دستگاه نكاتی را یادآور می شویم : در وهله اول توجه داشته باشید اتصالات الكتریكی برق كول...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های نگهداری و تعمیر كولرهای آبی


با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما و استفاده میلیون ها خانوار در سراسر كشور از كولرهای آبی، پیرامون سرویس و نگهداری و استفاده بهینه از این دستگاه نكاتی را یادآور می شویم :

در وهله اول توجه داشته باشید اتصالات الكتریكی برق كولرهای آبی توسط افراد متخصص و آگاه به این رشته، كنترل و بازدید شوند و هرگز انجام اینگونه كارها را به افراد عادی و كم تجربه محول نكنید كه خطرات جبران ناپذیری  را در پی خواهد داشت.

- پوشال های كولر در كاركرد آنها نقش بسیار مهمی دارند. هر سال پوشال مرغوب و با كیفیت را با توجه به اندازه كولر از طریق نمایندگی های كارخانه سازنده یا مراكز عتبرفروش قطعات كولر م تهیه و آنها را تعویض نمایید.

- قبل از نصب پوشال ها ، كركره های كولر را از رسوبات و گرد و غبار با برس سیمی تمیز كنید.

- هر سال قبل از روشن كردن كولر الكتروموتور آن را بازدید كنید ؛ پیشنهاد می شود هر دو سال یك بار الكتروموتور آن را برای بازدید قطعات مختلف نزد تعمیركار الكتروموتور ببرید. این كار باعث می شود، تا در اوج فصل گرما از سوختن الكتروموتور جلوگیری به عمل آید.

- در كولرهای آبی، آب توسط پمپ به پوشال ها می رسد پس  باید پمپ عاری از هرگونه ناخالصی همچون تكه های پوشال و رسوبات باشد . پمپ كولر را از تشتك آن خارج كرده و رسوبات روی شفت و بدنه را كاملاً تمیز كرده وحركت آزادانه شفت را بر روی پمپ كنترل نمایید.

- چرخ بادبزن كولر را هر سال با آب ولرم شستشو دهید  تا گرد و غبار و رسوبات روی پره های آن تمیز گردد. توجه داشته باشید در صورتی كه رسوبات روی پره های چرخ بادبزن زیاد شود از كارایی كولر كاسته شده و در نهایت باعث سوختن الكتروموتور آن خواهد شد.

- حركت آزادانه شفت چرخ بادبزن در داخل یاتاقان های كولر را كنترل كرده و از محل تعبیه شده روی یاتاقان ها ،آنها را روغنكاری كنید.

- جهت انتقال نیروی الكتروموتور به چرخ بادبزن از تسمه استفاده شده است، برای بازدید یا تعویض تسمه كولر ابتدا با آچار رینگی یا تخت مناسب ،  مهره های پایه الكتروموتور را شل كرده با فشار دست الكتروموتور یا پایه را كمی به سمت دهانه خروجی كولر هدایت كنید  سپس به آرامی تسمه را از روی پولی و فلكه خارج كنید . برای جا انداختن ، مجدداً تسمه مناسب را بین شیارهای پولی و فلكه قرار داده،  با نیروی دست الكتروموتور با پایه را به سمت مخالف دهانه خروجی كولر هدایت نمایید و مجدداً با آچار مهره های پایه الكتروموتور را محكم كنید.

- رسوبات و گرد و غبار داخل تشك كولر را با دقت تمیز كرده و آن را برای بهره برداری آماده كنید.

- شیر فلكه آب ورودی به كولر را باز نموده و اتصالات لوله كشی آن را از محل شیر فلكه تا شناور كنترل كنیدتا نشتی نداشته باشند. در صورت نیاز اتصالات فرسوده را تعویض و نو كنید.

- شناور یا فلوتر كولر را بازدید نموده و در صورت نیاز آن را تعویض كنید. توجه داشته باشید شیر شناور را به گونه ای تنظیم نمایید كه هنگامی كه سطح آب تشتك به ارتفاع ۵/۱ سانتیمتر به زیر سر ریز رسید، جریان آب به تشتك را قطع كند.

موارد ایمنی

- قبل از شروع كار سرویس تابستانی كولر آبی در صورتی كه كولر فیوز اختصاصی دارد آن را باز كرده و نزد خود نگه دارید و اگر كولر فیوز اختصاصی ندارد ،  فیوز اصلی كنتور برق ساختمان را از مدار خارج كنید و اطمینان حاصل كنید هنگام كار با كولر جریان برق روی آن قطع می باشد.

- اگر با سیستم برق كولر آشنایی ندارید از یك متخصص كمك بخواهید.

- پس از اتمام كار و روشن كردن كولر با شنیدن هر گونه صدای غیرعادی سریعاً كلید كولر را خاموش كنید.

- با دست خیس و مرطوب ، كلید كولر را جهت روشن یاخاموش كردن لمس نكنید.

با تشكر از آقای محمد وجدانی كه مطلب فوق را برای ما ارسال كرده اند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.