تبیان، دستیار زندگی
بسیار دیده می شود که دستگاه کنترل ماشین کنترل از راه دور دست پدر محترم است و با اشک و گریه کودک هم دلش به رحم نمی آید که بگذارد فرزندش هم بازی کند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بابا بده منم بازی کنم دیگه...


بسیار دیده می شود که دستگاه کنترل ماشین کنترل از راه دور دست پدر محترم است و با اشک و گریه کودک هم دلش به رحم نمی آید که بگذارد فرزندش هم بازی کند! پس لطفا برای خودتان اسباب بازی نخرید!

ماشین کنترلی

هر سن و سالی، وسایل و ابزار های مناسب را می طلبد. مثلا برای بچه ها اسباب بازی عامل رشد و آموزش آنهاست، کمی که سن شان بالاتر رود، کامپیوتر و تلفن همراه و چیزهای دیگر.

همانطور که زندگی برای ما بزرگتر ها بدون داشتن اینترنت و کامپیوتر و شبکه های اجتماعی، قابل تصور نیست، برای کودکان هم زندگی بدون اسباب بازی ممکن نیست.

اسباب بازی به هر نوع وسیله ای برای بازی کودکان گفته می شود که در نگاه اول او را سرگرم می کند ولی در واقع وسیله ای برای رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و آموزش آنها و شاید تعیین آینده اوست.

همه ی والدین، برای فرزندانشان اسباب بازی تهیه می کنند، اما این که یک اسباب بازی خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد، موضوعی است که در این گفتار آن را بیان می کنیم.

اولین ویژگی مهم

وقتی به مغازه اسباب بازی فروشی می روید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند، تعداد بیشمار عروسک و انواع و اقسام حیوانات و ماشین های کنترلی و آدم آهنی می باشد.

سعی کنید ذوق زده نشوید و برای کودکتان هزینه اضافی نکنید، ابتدا از آقای فروشنده بخواهید که وسیله ای مناسب سن فرزندتان، به شما معرفی کند، یک کودک دو ساله با ماشین کنترلی خوشحال نمی شود، فقط چند لحظه آن را نگاه می کند و سپس به سراغ وسیله ای دیگر می رود، البته ناگفته نماند که بسیاری از والدین، ابتدا برای خود اسباب بازی می خرند و بعد به نیت کودکشان.

بسیار دیده می شود که دستگاه کنترل ماشین کنترل از راه دور دست پدر محترم است و با اشک و گریه کودک هم دلش به رحم نمی آید که بگذارد فرزندش هم بازی کند! پس لطفا برای خودتان اسباب بازی نخرید، مناسب سن فرزندتان، وسیله ی بازی و آموزش او را تهیه کنید.

مثال دیگر آن است که بعضی والدین ، برای فرزندشان پازل و لگو خریداری می کنند که بسیار اسباب بازی خوب و مثبتی است، اما بچه ی دو ساله و پازل هزار تکه؟ توجه داشته باشید اگر برای فرزندتان ، اسباب بازی بزرگتر از سنش خریداری کنید، مسلما او نمی تواند که آن را درست کند و دچار کمبود اعتماد به نفس می شود و این ذهنیت در او ایجاد می شود که پازل سخت است و من نمی توانم آن را درست کنم، بعد ممکن است در برابر هر وسیله ای که کمی پیچیده است، دچار سردرگمی شود.

یک راه حل مفید برای این که کودکتان با یک اسباب بازی مدت زیادتری سرگرم شود، این است که آنها را از دسترسش خارج کنید و بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، دوباره آن را بیاورید، مثلا آنها را درون کیسه ریخته و بعد از دو هفته کیسه را به او دهید، خواهید دید که با همین یک کیسه حسابی سرگرم خواهد شد

یک ترفند

بچه های امروز بسیار باهوشند و معمولا با یک اسباب بازی بیش از چند روز سر نمی کنند، بعد آن را به کناری انداخته و به سراغ دیگری می روند، البته به قول کارشناسان، خدا را شکر کنید که فرزندتان باهوش است، اگر کم هوش بود و یا از سندرم دان رنج می برد، تا مدت ها با یک اسباب بازی سرگرم می شد!

یک راه حل مفید برای این که کودکتان با یک اسباب بازی مدت زیادتری سرگرم شود، این است که آنها را از دسترسش خارج کنید و بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، دوباره آن را بیاورید، مثلا آنها را درون کیسه ریخته و بعد از دو هفته کیسه را به او دهید، خواهید دید که با همین یک کیسه حسابی سرگرم خواهد شد.

انتخاب راه آینده کودک

شما با انتخاب یک سرگرمی نامناسب، در حال آموزش یک رفتار نامناسب به فرزندتان هستید، البته فکر می کنم به تجربه دریافته اید که مثلا تهیه ی سی دی ها ی خشن و جنگی ، چه تاثیری روی فرزندتان دارد،به عنوان مثال خاطره ی زیر را بخوانید:

"می خواستم برای دختر داییم که مقیم یه کشور دیگر است، یه هدیه بخرم و چه هدیه ای بهتر از یه عروسک برای یه دختر کوچولو

وقتی با داییم موضوع رو مطرح کردم گفت : ممنون از این که می خوای زحمت بکشی ، ولی لطفا عروسک مو مشکی بخر!

با تعجب پرسیدم: چرا مو مشکی؟

گفت: چون دختر بچه از عروسکش الگو پذیری می کنه و اگه عروسکش موهاش رنگ دیگه ای باشه، اونهم دوست داره که رنگ موهاش مثل رنگ عروسکش باشه ، پس خواهشا عروسک مو مشکی بخر که تو ذهن دخترم تضاد ایجاد نشه!!!

نمی دونم چرا یه هو یاد آمار بالای رنگ کردن موی خانم های کشورم افتادم که هنوز ، حتی هیجده سالشون نشده، می خوان موهاشون رو رنگ کنن."

واقعا شاید دختران ایرانی امروز که در آرایش و پیرایش، گوی سبقت را از بازیگران و هنرپیشه های هالیوود ربوده اند، تحت تاثیر آموزش عروسک های باربی و مو بلوند بوده و متاسفانه چه دیرهنگام راز این تخریب کننده های فرهنگ برای ما فاش شد.

زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

من به کمکت نیاز دارم

رویای واقعی یک فرزند خوب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.