تبیان، دستیار زندگی
اما در همین حال نیز نیروهای رزمنده ایرانی با رشادت به مبارزه و دفاع ادامه می دادند. نیروهای چریکی یا نا منظم، در گروه های کوچک و با سلاح های سبک به نیروهای متجاوز عراقی و پایگاه های آنان حمله می کردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ های نا منظم


عراقی ها بیش از 4000 نفر ازنیروهای خود ( 3500 كشته و حدود 500 اسیر) و تعداد زیادی از تجهیزات جنگی شان را از دست دادند و ناچار به عقب نشینی از مناطقی از خاك ایران شدند.


جنگ های نامنظم

اما در همین حال نیز نیروهای رزمنده ایرانی با رشادت به مبارزه و دفاع ادامه می دادند. نیروهای چریكی یا نا منظم ،در گروه های كوچك و با سلاح های سبك به نیروهای متجاوز عراقی و پایگاه های آنان حمله می كردند و تلفاتی وارد می آوردند. در طول 9 ماه اول سال 60 ، یازده عملیات نسبتاً محدود در جبهه های جنگ انجام شد كه هدف اصلی تمام آن ها ،انهدام تجهیزات زرهی ارتش عراق و وارد آوردن تلفات انسانی بود. این عملیات ، از یك سو نیروهای ایرانی را در كوره جنگ آبدیده و پخته می كرد ،و از سوی دیگر ،با ایجاد رعب و و حشت در دل نیروهای عراقی ،عملاً  آن ها را زمین گیر كرده بود و سربازان دشمن به تدریج روحی خود را می باختند. عملیات كلاسیك و چریكی محدود كه در محورهای مختلف انجام می گرفت، زمینه ساز حمله های گسترده و بزرگ بود. این مرحله از جنگ ، با عملیات ثامن الائمه آغاز شد كه شكستِ محاصره آبادان را به دنبال داشت.دشمن پس از اشغال خرمشهر ، رویای ورود به آبادان را در سر می پروراند و تا نزدیكی این شهر نیز پیشروی كرده بود و راه های ارتباطی آن را در تسلط خود داشت. عملیات ثامن الائمه ، در ساعت یك بامداد پنجم مهر ماه و با رمز « نصر من الله و فتح قریب » ،در شمال آبادان آغاز شد و دو روز به طول انجامید. در این عملیات ، جاده های ماهشهر  آبادان و اهواز  آبادان و 150 كیلومتر مربع از خاك خوزستان از دشمن باز پس گرفته شد. تعدادی از یگان های دشمن و تجهیزات آن ها منهدم شدند. تعداد كشته شدگانِ عراقی به 2000 نفر و تعداد اسرای عراقی به 1800 نفر می رسید. غنایم عملیات نیز عبارت بود از : 160 دستگاه تانك و نفربر ، 150 دستگاه خودرو ، 30 دستگاه بولدوزر، 5 قبضه توپ 152 میلی متری ، 2 قبضه كاتیوشا و مقدار زیادی سلاح سبك و سنگین.

عملیات طریق القدس

عملیات طریق القدس

سرانجام، در هشتم آذرماه ، بزرگ ترین و موثرترین عملیات سال  طریق القدس با هدف آزاد سازی شهر مرزی بستان و تسلط بر تنگه چزابه انجام گرفت ؛ عملیاتی كه 14 روز به طول انجامید و آزاد سازی 800 كیلومتر مربع از خاك كشورمان را در پی داشت. عملیات طریق القدس كه با رمز یا حسین (ع) آغاز شد، نشان داد كه نیروهای ایرانی توان طراحی و اجرای حملات گسترده را دارند. عراقی ها بیش از 4000 نفر ازنیروهای خود ( 3500 كشته و حدود 500 اسیر) و تعداد زیادی از تجهیزات جنگی شان را از دست دادند و ناچار به عقب نشینی از مناطقی از خاك ایران شدند. غنایم عملیات عبارت بود از: 100 دستگاه تانك ، 150 دستگاه بولدوزر و ماشین آلات مهندسی، 250 دستگاه خودرو، 70 دستگاه نفربر، 19 قبضه توپ 152 میلی متری، 70 قبضه ضد هوایی ، 2 قبضه كاتیوشا و مقدار زیادی سلاح سبك و مهمات. پس از عملیات طریق القدس ، نبردهای پراكنده و نا منظم همچنان ادامه یافت تا زمینه ساز حملات گسترده تر و موثرتر در آینده ای نزدیك باشد.

تمبر، اسکناس، سکه

سال 60 در یک نگاه

15 فرودین

به فرمان امام خمینی، برای رفع اختلافات مسوولین كشور ، هیأت سه نفره ای متشكل از نمایندگان امام، رییس جمهور، و قوای مقننه و قضاییه تشخیص داد ، اما بنی صدر از قبول رأی ، سرباز زد.

20 خرداد

امام خمینی بنی صدر را از فرماندهی كل قوا بر كنار كرد.

31 خرداد

در پی عزل بنی صدر از فرماندهی كل قوا ،مجلس با 177 رأی مثبت ، 12 رأی ممتنع و یك رأی مخالف ، عدم كفایت سیاسی بنی صدر را تصویب كرد.

31 خرداد

دكتر مصطفی چمران كه برای بررسی وضع جبهه ها به « دهلاویه » رفته بود ،بر اثر اصابت تركش خمپاره به شهادت رسید.

1 تیر

با توجه به رأی مجلس درباره عدم كفایت بنی صدر ،امام خمینی او را از مقام ریاست جمهوری بركنار كردند.

6 تیر

حجت الاسلام خامنه ای ،در مسجد ابوذر تهران و در هنگام سخنرانی مورد سوء قصد قرار گرفت.

 7 تیر

بر اثر انفجار بمب در مقر حزب جمهوری اسلامی ایران ،آیت الله دكتر بهشتی و 72 تن از مسوولان فرهنگی و سیاسی كشور به شهادت رسیدند.

2 مرداد

محمد علی رجایی با حدود 13 میلیون رأی به عنوان دومین رییس جمهور ایران انتخاب شد.

8 مرداد

بنی صدر - رییس جمهور مخلوع - مسعود رجوی - سركرده سازمان منافقین با هواپیمایی كه خلبان مخصوص شاه مخلوع بر عهده داشت، از كشور فرار كردند و وارد پاریس شدند.

13 مرداد

دكتر محمد جوادباهنر، از سوی رییس جمهوربه عنوانن خست وزیر معرفی شد و با اكثریت آراء از مجلس رای اعتماد گرفت.

٨ شهریور

یكی از عوامل نفوذی سازمان منافقین ، با جاسازی بمبی در یك كیف ، رییس جمهور و نخست وزیر را به شهادت رساند.

20 شهریور

آیت الله سید اسد الله مدنی ، چهارمین شهید محراب ،در محل اقامه نماز جماعت به وسیله یكی از عوامل سازمان منافقین به شهادت رسید.

3 مهر

سومین رییس جمهور ایران سید علی خامنه ای با حدود 16 سال میلیون رأی برگزیده شد.

22 آبان

تیم ملی كشتی جوانان ایران ،با سه مدال طلا ،سه مدال نقره و دو مدال برنز قهرمان مسابقات آسیایی شد. تیم ملی كشتی بزرگسالان ایران نیز در دومین دوره مسابقات آسیایی ، قهرمان شد.

8 آذر

اولین عملیات گسترده رزمندگان در جبهه های جنگ ،با نام طریق القدس انجام گرفت و به آزاد سازی شهر بستان ،تسلط بر تنگة چزابه و پاكسازی 800 كیلومتر مربع از خاك كشور انجامید. بر نیروهای عراقی نیز تلفات و خسارات سنگینی وارد آمد.

20 آذر

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب ،سومین شهید محراب ،هنگام عزیمت به محل اقامه نماز جمعه ،به دست یكی از اعضای سازمان منافقین ،به شهادت رسید.

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: تاریخ انقلاب - آسمان پر ستاره

آسمان پر ستاره - قسمت  هشتم

آسمان پر ستاره - قسمت هفتم

آسمان پر ستاره - قسمت ششم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.