تبیان، دستیار زندگی
کشتی گیران ایرا بعد از پیروزی انقلاب، روبدادهای ورزشی، تحت تاثیر مسایل داخلی و جنگ قرار گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کشتی گیران


قضیه از این قرار بود كه فرد مورد نظر به عكس امام كه روی سینه مهدیون بود ،اعتراض كرد و با خشم به خیال این كه می تواند عكس را بكند ،به طرف او حمله ور شد. مهدیون روی دست عراقی زد و بامشتی محكم او را نقش زمین كرد.


کشتی گیران ایران

كشتی گیران ایران بعد از پیروزی انقلاب ،رویدادهای ورزشی، تحت تأثیر مسایل داخلی و جنگ قرار گرفت . تیم های ورزشی ایران معمولاً در مسابقات آسیایی و جهانی شركت نداشتند. اما در سال 1360 تیم ملی كشتی آزاد جوانان كشورمان برای شركت در نخستین دوره مسابقه های قهرمانی جوانان آسیا در روزهای 21 و 22 آبان ماه راهی هند شد. در این مسابقه ها كه برای اولین بار در سطح جوانان در آسیا برگزار می شد ،جوانان 16 تا 18 ساله شركت داشتند. كشتی گیران 9 تیم از پاكستان ، اندونزی ، مغولستان و فلسطین با هم مبارزه كردند. در مجموع ، 60 كشتی گیر به این مسابقه ها اعزام شده بودند. تیم های ایران ، ژاپن ، هند و عراق در تمام  وزن ها كشتی گیر داشتند.

در آن سال ، تیم ملی كشتی جوانان كشورمان در حالی عازم این مسابقه ها شد كه رزمندگان ما در جنوب و غرب كشور ،با نیروهای عراقی می جنگیدند. در این مسابقه ها تیم كشتی عراق هم با ده نفر شركت كرده بود . در دوره های دوم و سوم مسابقات ، چند كشتی گیر عراقی حریف كشتی گیران كشور ما شدند. كشتی گیران ایرانی برای اعتراض به تجاوز ارتش عراق به خاك ایران ،روی تشك حاضر نشدند و به دلیل باختی كه برایشان منظور شد ، در جدول مسابقات موقعیت بدی پیدا كردند. با این همه ، در پایان مسابقات ،تیم ملی كشتی جوانان ایران، با سه مدال طلا، سه مدال نقره و دو مدال برنز،در اولین دوره رقابت های كشتی جوانان كه بعد از پیروزی انقلاب در آسیا برگزار شده بود ، به مقام قهرمانی رسید.

کشتی گیران

اقتدار كشتی گیران كشورمان در آسیا

در پی اعزام تیم ملی كشتی جوانان ایران برای شركت در مسابقه های قهرمانی آسیا در هند، تیم ملی كشتی آزاد بزرگسال كشور نیز در دومین دوره مسابقه های قهرمانی آسیا در لاهور پاكستان شركت كرد و فاتح این دوره از مسابقه ها شد. « محمد حسن محبی » یكی از كشتی گیران موفق این دوره از مسابقه ها، در فینال مقابل « اوسامو آسانو » از ژاپن قرار گرفت كه با ضربه فنی به پیروزی رسید و مدال طلا را به گردن خود آویخت . در این مسابقه ها، كشتی گیران دلاور ایران از مقام قهرمانی خود دفاع كردند. تیم ایران در اولین دوره این مسابقه ها كه آبان ماه 58 در هند برگزار شده بود. با پشت سر گذاشتن تیم های ژاپن ،هند ،كره جنوبی ،چین، پاكستان و سری لانكا به مقام قهرمانی رسیده بود.

از نگاه یك خبر نگار

سفر كشتی گیران ایرانی كه به منظور شركت در دومین دوره رقابت های كشتی آزاد قهرمانی آسیا به لاهور پاكستان رفتند ، هشت روز به طول انجامید. هرچند این سفر كوتاه بود، ولی كوتاهی آن مانع از بروز حوادث بسیار جالب نشد. ماجرا از زمانی شروع شد كه علیرضا سلیمانی « فرودگاه دبی » چشمش به عكس بزرگ « صدام » در داخل یك ویترین می افتد. سلیمانی عصبانی می شود و با مشت به ویترین می زند و شیشه را می شكند و عكس صدام را پاره می كند و به جای عكس صدام ،عكس رهبر انقلاب را در بالای ویترین و چند جای دیگر نصب می كند و همراه سایر كشتی گیران از در فرودگاه خارج می شود. از این لحظه بود كه مأموران انتظامی دبی ،بدون آن كه كسی متوجه شود ، كشتی گیران ایرانی را تعقیب كردند. در داخل شهر و در یكی از بازارها ، كشتی گیران مشغول خرید بودند كه بین سید جبار مهدیون و فردی كه ظاهراً گفته می شد عراقی است ،درگیری به وجود آمد . همین در گیری باعث شد كه ورزشكاران و هیأت همراه ،نزدیك به سه ساعت در بازداشت پلیس باشند.

قضیه از این قرار بود كه فرد مورد نظر به عكس امام كه روی سینه مهدیون بود ،اعتراض كرد و با خشم به خیال این كه می تواند عكس را بكند ،به طرف او حمله ور شد. مهدیون روی دست عراقی زد و بامشتی محكم او را نقش زمین كرد. فرد عراقی از زمین برخاست و خود را به اولین باجه تلفن رساند تا پلیس را در جریان قرار دهد ؛اما پلیس ها كه در صحنه حاضر بودند ،بلا فاصله دور مهدیون را گرفتند و او و علیرضا رزقی همراه وی را بازداشت كردند.بقیه كشتی گیران كه در گوشه و كنار سرگرم كار خود بودند ،متوجه وضع شدند و به بازداشت مهدیون و رزقی اعتراض كردند. وقتی پلیس نسبت به این كار سماجت به خرج داد، « محمود معزی پو ر » (سرپرست تیم ملی ) گفت : اگر قرار است یكی از اعضای این هیأت بازداشت شود ،شما باید همگی را بازداشت كنید. پلیس به ناچار با چند ماشین كشتی گیران را به قرارگاه سازمان اطلاعات و امنیت دبی برد. در داخل بازداشتگاه ،پس از تفتیش بدنی و شناسایی هویت كشتی گیران ، آنان را در یك اتاق حبس كردند . در اتاق دیگر ، سرپرست تیم و سرپرست رزقی كه سرپرستی گروه داوران را به عهده داشت ،پاسخگویی مقامات پلیس بودند .در این فاصله ، كشتی گیران فرصت را غنیمت شمردند، و به اتفاق، نماز جماعت بر پا كردند. سرانجام پس از گفت و گوی زیادِ سرپرستان ایرانی با مقامات پلیس و اعتراض به غیر قانونی بودنِ بازداشت ورزشكاران ،هیأت ایرانی به فرودگاه باز گردانده شد. در پایان این مسابقه ها، ایران با كسب 8 مدال طلا ، 1 مدال نقره و 1 مدال برنز قهرمان شد. این پیروزی ها تأثیر بسیار خوبی در روحیه مردم كشورمان داشت.

کشتی گیران


 

 

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: تاریخ انقلاب - آسمان پر ستاره

آسمان پر ستاره - قسمت ششم

آسمان پر ستاره - قسمت پنجم

آسمان پر ستاره - قسمت چهارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.