تبیان، دستیار زندگی
سال ۱۹۷۱ میلادی، جنبشی تحت عنوان پروژه ی گوتنبرگ با هدف تبدیل کتاب های کاغذی به کتاب های الکترونیکی پایه گذاری شد. اکنون با تلاش داوطلبان این جنبش، هزاران کتاب که پیش از این در کتابخانه های خصوصی قرار داشتند در بافت رقومی در دسترس همگان قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخوانی در فضای مجازی


سال 1971 میلادی، جنبشی تحت عنوان پروژه ی گوتنبرگ با هدف تبدیل کتاب‌های کاغذی به کتاب‌های الکترونیکی پایه‌ گذاری شد. اکنون با تلاش داوطلبان این جنبش، هزاران کتاب که پیش از این در کتابخانه‌ های خصوصی قرار داشتند در بافت رقومی در دسترس همگان قرار دارند.

کتابخوانی در فضای مجازی

همزمان با سرعت رو به رشد دنیای دیجیتال به ویژه در بخش مجازی (اینترنت)، جهانی بزرگ در اختیار علاقه مندان برای دستیابی به نوآوری های متعدد قرار گرفته است که مطابق انتظار در این بین بار دیگر هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، صف اول استفاده بهینه از بسترهای فضاهای دیجیتال را به خود اختصاص داده اند.

عده ی بسیاری تاریخ ورود کتاب های صوتی به بدنه فعالیت های مدرن فرهنگی در عصر دیجیتال را مربوط به سال 2005 میلادی می دانند اما برای نخستین بار در سال 2007 میلادی آماری مستند از حضور این دست از کتاب ها در فضای مجازی منتشر شد و نگاه کارشناسانه به این صنعت نوپا باعث شد تا توجه جهانیان به کتاب های صوتی از بخش اروپا و آمریکای شمالی به سراسر جهان تسری یابد. برای اثبات این مدعا کافی است به اختلاف فاحش آمار کتاب های صوتی در سال 2007 میلادی تا سال 2014 نگاهی داشته باشیم تا متوجه رشد و فراگیری سرسام آور این شاخه از فعالیت های فرهنگی در فضای دیجیتالی شویم.

در حالی که در سال 2007 میلادی تنها سه هزار 73 کتاب صوتی در فضای مجازی منتشر شده بود این آمار در سال 2012 میلادی به رقم 12 هزار عنوان رسید. نکته جالب این آمار رشد دو برابری آن طی سال های 2013 و 2014 میلادی بود تا جایی که در سال 2013 صنعت تولید کتاب های صوتی و بازتاب آنها در فضای دیجیتال به 20 هزار عنوان و در سال 2014 به رقم حیرت آور 35 هزار عنوان کتاب صوتی رسید.

با توجه به آمار و گزارشی که در سایت Audible به عنوان بزرگترین ناشر حوزه کتاب های صوتی در جهان بازتاب داده شده است تا پایان سال 2014میلادی گنجینه کتاب های صوتی موجود در فضای دیجیتال ارزشی بالغ بر 2.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است که بی هیچ شک و تردیدی چنین سودی در بازار اینترنیت محصولات فرهنگی آن هم در بازه زمانی هفت ساله رتبه نخست را به خود اختصاص خواهد داد.

در حالی که بسیاری از کاربران فضای دیجیتال به ویژه علاقه مندان به کتاب های دیجیتال و کتاب های صوتی دیجیتال فکر می کنند که بزرگترین بازار این کتاب ها را باید در آمریکا و انگلستان جستجو کرد اما آمار منتشر شده موسسه بین المللی (Allensbach) حکایت از آن دارد که آلمان و مخاطبان آلمانی، داغ ترین بازار این دست از محصولات دیجیتالی حوزه فرهنگی را به خود اختصاص داده اند

به دلیل سودآوری و رونق کتاب های دیجیتالی و کتاب های صوتی دیجیتالی بوده که تنها طی چهار سال اخیر شاهد حجم بالای حضور ناشران نامدار در بخش کتاب های دیجیتالی در جهان هستیم و با ادامه این روند در سال 2015 میلادی بدون شک شاهد انقلاب عظیمی در بازار کتاب های صوتی دیجیتال در جهان خواهیم بود. همچنین باردیگر در تایید این ادعا می توان به مقاله روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که در سنجش رشد بازار کتاب های دیجیتال در شش ماهه نخست سال 2014 در قیاس با مدت مشابه شال قبل آن (2013 میلادی) از نرخ رشد 26 درصدی و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 2014 از رشد 28 درصدی خبر داده بود و دقیقا ادامه این روند کارشناسان را بر آن داشته تا برای بازار کتاب های صوتی در سال 2015 تصور انقلابی عظیم در زمینه فراگیری و فروش را داشته باشند.

در حالی که بسیاری از کاربران فضای دیجیتال به ویژه علاقه مندان به کتاب های دیجیتال و کتاب های صوتی دیجیتال فکر می کنند که بزرگترین بازار این کتاب ها را باید در آمریکا و انگلستان جستجو کرد اما آمار منتشر شده موسسه بین المللی (Allensbach) حکایت از آن دارد که آلمان و مخاطبان آلمانی، داغ ترین بازار این دست از محصولات دیجیتالی حوزه فرهنگی را به خود اختصاص داده اند.

کتابخوانی در فضای مجازی

بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب های دیجیتال و صوتی بر این اعتقاد هستند که بیشترین سهم در جلب توجه مخاطبان به کتاب های صوتی و معرفی آثار خوش خوان در این زمینه را برخلاف تصور عموم که بر عهده تبلیغات دیجیتالی می دانند؛ کتابخانه ها برعهده داشتند. کارشناسان با تاکید بر این مساله که کتابخانه های بزرگ و شناخته شده جهان در تعامل با کمپانی های بین المللی و بزرگ تولید کتاب های صوتی جهان چون (Cloud Library)، (3M)، (Baker & Taylor)، (Hoopla) و (Overdive) با تجهیز سیستم های خود به آخرین فن آوری های نسخه کتاب های صوتی و به روز رسانی لیست کتاب های خود برای انبوه مخاطبان شان نقش پررنگی در ترویج کتاب های صوتی میان علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی داشتند.

سال 2015 سال بسیار پررونق برای کتاب های صوتی دانسته شده و بدون شک با استقبالی که در سال 2014 میلادی صورت گرفت و همچنین رشد اقتصادی مطلوب بسیاری از کشورها طی سال گذشته بعد از چند سال رکود و بحران، بدون شک شاهد انفجار و انقلابی در امر تقاضا از سوی مشتریان کتاب های صوتی در جهان خواهیم بود.

بنا بر آنچه که گفته شد، می توان به سادگی به این نتیجه رسید که سال 2015 میلادی سال انفجار بازار تقاضای کتاب های صوتی در جهان خواهد بود و موفقیت این الگو در عرصه بین المللی می تواند سرلوحه کار فعالان حوزه کتاب های صوتی در کشورمان نیز قرار بگیرد و آرام آرام با استناد به این موفیقت ها علاوه بر تولید آثار استاندارد، شرایط عرضه آنها را در بازار بین المللی در سال 2015 میلادی فراهم کنند.

با وجود همه این مزیت‌ها و علاقه ای که نسبت به اینترنت در همه زمینه ها به وجود آمده، هنوز هستند کسانی که با سرسختی تنها کتاب‌های چاپی را به رسمیت می‌شناسند و تمام مفهوم کتاب برایشان در بوی چسب و کاغذ خلاصه می‌شود. حالا باید دید با وجود این همه تحول در زمینه ابزارهای کتابخوان که می‌کوشند تا جای ممکن ابزارشان را به کتاب واقعی شبیه و امکانات ویژه ای برای آن فراهم کنند، کدام پیروز می‌شوند؛ کتابخوان‌های کاغذی یا نسل جدید کتابخوان‌ها؟

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : رسانه ایران / دانشجو آنلاین

مطالب مرتبط:

موریانه جدید کتابی!