تبیان، دستیار زندگی
برای آنکه وقتی به خانه مشترک می روید، دچار مشکل نشوید، بهتر است یک سند چشم انداز برای خودتان تهیه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتن گربه در حجله عقدکردگی


برای آنکه وقتی به خانه مشترک می روید، دچار مشکل نشوید، بهتر است یک سند چشم انداز برای خودتان تهیه کنید.

سفره عقد

می گویند: گربه را باید دم حجله کشت! و باز هم می گویند: خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود، دیوار کج! این حرف ها را چقدر قبول دارید؟ ممکن است بار جمله اول کمی منفی تر باشد اما اگر در دوران عقد کردگی و نامزدی به سر می برید، هر دوی این جماه ها به یک نتیجه خواهد رسید و آن: لزوم دقت در رفتارها و ارتباطات تان باهمسرتان در ابتدای راه زندگی است. این روزها همانقدر که زیبا و خاطره انگیز است، سرنوشت ساز و حیاتی هم خواهد بود.

فراموش نکنید که شما قرار است به زودی باهم به زیر یک سقف بروید، فرقی هم نمی کند چهل متر یا چهارصد متر، باید بتوانید در زیر این سقف باهم زندگی کنید. در حال حاضر که هنوز مسئولیت زندگی مشترک به گردن تان نیست، زمان خوبی است تا خشت خشت رابطه تان را اصولی بچینید تا این دیواراز همان ابتدا صاف و زیبا بالا برود. دوران عقد زمان کشتن گربه در حجله است اما منظور از گربه، شریک زندگی نیست، منظور اختلافات و مشکلاتی است که می تواند بین همه افراد ایجاد شودو باید همین ابتدا برای از بین بردن آنها اقدام کرد.

هر دوی شما گرفتار خرید و مقدمات کارهای عروسی تان هستید، در فرهنگ ما اگر بخواهیم یک ازدواج کامل و بدون حرف و نقد مردم داشته باشیم، باید هر دو خانواده تا آخرین نفس برای تدارکات آن بجنگند و کار ساده ای نیست. اما مراقب باشید که در این بازار رفتن ها و خرید کردن ها، نکته اصلی را فراموش نکنید و آن شناخت همسرتان و برنامه ریزی برای ساخت رابطه بین خودتان است.

در دوران عقد اصولا حرف ها واقعی تر می شود و دو نفر بجای خیال پردازی های عاشقانه، کمی واقعیت یکدیگر را می بینند، شما هم باید سعی کنید، شخصیت اصلی همسرتان ر ابدون شاخ و برگ های پیش داوری و یا احساسی شدن، بررسی کنید.

شناخت همسرتان به این منظور نیست که اگر مشکلی بود، بی خیال ازدواج با او شوید و قید زندگی مشترک را بزنید ( البته گاهی برخی مشکلات اگر همان ابتدا مشخص شوند، بهتر است به ازدواج نیانجامد مثل اختلالات روانی) بلکه می خواهیم بایک سند چشم انداز در کنار قباله ازدواج، شما را راهی خانه بخت کنیم.

در دوران عقد اصولا حرف ها واقعی تر می شود و دو نفر بجای خیال پردازی های عاشقانه، کمی واقعیت یکدیگر را می بینند، شما هم باید سعی کنید، شخصیت اصلی همسرتان ر ابدون شاخ و برگ های پیش داوری و یا احساسی شدن، بررسی کنید

برای تهیه سند چشم انداز شما باید به برخی مسائل دقت کنید مانند:

منِ درون گرا و توی برون گرا

همسر شما درون گراست یا برون گرا؟ خود شما چطور؟ آیا تیپ شخصی تان با هم هماهنگی دارد؟ نیازی نیست هر دو مثل هم باشید تا بتوانید کنار هم زندگی کنید بلکه مهم این است که بتوانید با هم هماهنگ باشید و تفاوت در نحوه بروز احساسات را بشناسید و بپذیرید. شما از یک همسر درون گرا نمی توانید توقع داشت باشید که مدام احساساتش را بروز دهد و از یک همسر برون گرا هم نمی توانید توقع آرامش و سکوت در بیشتر مواقع را عملی کنید.

عهد نامه ترکمانچای خانوادگی

در این روزها باید با هم به یک توافقنامه برسید که ارتباط تان با خانواده های تان چگونه و چقدر باشد. مثلا ممکن است شوهر شما بخاطر شرایط خانواده اش، احساس کند که باید یک روز درمیان به تنهایی سری به مادرش بزند و اگر خریدی دارد برای او انجام دهد. یا خانم شما بخاطر کسالت پدرش باد به آنها رسیدگی بیشتری بکند. حد وحدود این سر زدن ها و رفت و آمد ها را مشخص کنید.البته میزان و شدتش با توجه به شرایط زمانی قابل تغییر است اما یک قرار داد کلی داشته باشید. برخی دوست دارند که آخر هفته ها را منزل پدری شان بمانند. اگر همسرتان یا خود شما چنین علاقه ای دارید، بهتر است از همین ابتدا با هم مطرح کنید. خیلی مهم است که این قرار داد ترکمانچای نباشد!

یعنی اگر یک شب جمعه را منزل مادر خودتان هستید، هفته بعد را منزل مادر همسرتان باشید. اگر یکسال در زمان تحویل سال منزل خودتان هستید، سال بعد منزل خانواده همسرتان باشید.در هر صورت هر دوی شما در دوران عقد در این مورد باهم گفتگو کنید.بدون سو گیری، بدون پیش داوری!

اقتصاد در زندگی تازه پا

یکی از موضوعاتی که باید در سند چشم اندازتان به آن اشاره کنید، بودجه زندگی مشترکتان است. ممکن است همین ابتدای راه، اقساط زیادی هم داشته باشید که باید برای پرداخت آنها باید برنامه ریزی کنید. پس دخل تان را خیلی واضح بیان کنید تا برای خرج تان برنامه مدونی داشته باشید.

شاید رعایت این نکته مخصوصا برای خانم ها سخت باشد زیرا تا بحال مسئولیت «رساندن پول تا آخر ماه» را نداشته اند. این نکته ایست که باید باهم از همین ابتدا برایش برنامه ریزی کنید تا اختلافات مالی گریبان گیر زندگی نو پای تان نشود.

برای تهیه سند چشم انداز در دوران عقد، داده های زیادی را نیاز دارید که باید با دقت آنها را فراهم کنید.این داده ها خیلی مهم تر از سرویس کریستالی است که می خواهید در ویترین بچینید.....

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

متین سیفی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

چگونه از اختلافات دوران نامزدی جلوگیری کنیم؟

فراز و فرودهای دوران عقد

دوران عقد و تلاش برای شناخت بیشتر و کاملتر

فیلم مرتبط:

مسائلی که در ازدواج باید رعایت کرد (قسمت اول)

مسائلی که در ازدواج باید رعایت کرد (قسمت دوم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.