تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به انسان نعمت‏هاى فراوانى بخشید. یكى از نعمت‏هاى پروردگار، رویش گیاهان مختلف بر زمین است كه هر كدام از نظر طعم و مزه، خاصیت و اندازه، با دیگرى متفاوت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 141 الی 147

اسراف‏كاران را دوست ندارد

خداوند مهربان به انسان نعمت‏هاى فراوانى بخشید. یكى از نعمت‏هاى پروردگار، رویش گیاهان مختلف بر زمین است كه هر كدام از نظر طعم و مزه، خاصیت و اندازه، با دیگرى متفاوت است. خداوند به انسان توانایى داد تا گیاهان را بر روى زمین پرورش دهد، و فرمان داد تا نسبت به آن‏چه به دست مى‏آورد، بخشنده باشد. خودش استفاده كند و به دیگران هم بدهد و در استفاده و بخشیدن اسراف نكند. نه دیگران را محروم كند و نه آن‏قدر ببخشد كه براى خود و خانواده‏اش چیزى باقى نماند. استفاده از نعمت‏هاى خدا و بخشش آن، مربوط به عده‌ی خاصى نیست و تمام مردم مى‏توانند بخشى از حاصل كارشان را به نیازمندان و محرومان ببخشند.

خداوند مهربان در قرآن می فرماید:

و اوست كه باغ‏هاى درختى و غیر درختى و درختان خرما و كشتزار را با محصولات گوناگون و زیتون و انار، همانند و ناهمانند پدید آورد. هنگامى كه میوه داد از میوه‌ی آن بخورید و حق آن را، روز چیدنش بدهید و اسراف نكنید. به راستى كه او اسراف كنندگان را دوست ندارد.

آیه‌ی 141

حرام نیست

مشركان، استفاده از گوشت و دیگر اعضاى بعضى از حیوانات را بر خود یا همسرانشان حرام كرده بودند و معتقد بودند كه خداوند آن‏ها را حرام كرده است. پروردگار مهربان در این‏باره مى‏فرماید:

و از چهارپایان بزرگ و كوچك، از آن‏چه خدا روزیتان قرار داده است، بخورید و از گام‏هاى شیطان پیروى نكنید؛ به راستى او دشمن آشكار شماست. هشت جفت، از میش دو تا و از بز دو تا، بگو: آیا نرها را حرام كرده یا ماده‏ها را، یا آن‏چه در رحم‏هاى ماده‌ی آن‏هاست؟ اگر راستگو هستید، از روى علم به من خبر دهید؛ و از شتر دو تا و از گاو دو تا. بگو: آیا نرها را حرام كرده یا ماده‏ها را، یا آن‏چه در رحم‏هاى ماده‏هاى آن‏هاست؟ آیا وقتى خداوند شما را به این سفارش كرد، حاضر بودید؟ پس كیست ستمكارتر از كسى كه به خدا دروغ ببندد، تا از روى نادانى مردم را گمراه كند؟ به راستى كه خدا مردم ستمكار را هدایت نمى‏كند. بگو: در آن‏چه به من وحى شده چیزى نیافته‏ام كه خوردن آن براى خورنده‏اى حرام باشد به جز مردار یا خون ریخته یا گوشت خوك، كه پلید است؛ یا آن‏چه از روى نافرمانى، نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس كسى كه بدون سركشى و زیاده‏خواهى ناچار شود، به راستى پروردگارت آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 142 الى 145

یهودیان سركش بودند

یهودیان مردمى نافرمان و سركش بودند و پیامبران خدا را باور نداشتند و با آنان دشمنى مى‏كردند. خداوند آنان را مجازات كرد و خوردن بعضى حلال‏ها را بر آنان حرام كرد؛ از جمله گوشت شتر و چربى گاو و گوسفند برایشان حرام بود. خداوند مهربان به پیامبر اكرم(ص) فرمود: «اگر پیامبرى تو را هم دروغ خواندند، بگو: رحمت پروردگارتان بسیار وسیع است.» در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 

و بر یهودیان هر ناخن‏دارى را حرام كردیم و از گاو و گوسفند پیه‏شان را بر آنان حرام كردیم، به جز آن‏چه بر پشت آنان یا بر روده‏ها باشد یا آن‏چه با استخوان مخلوط شده باشد. این را براى سركشى‏شان به آنان كیفر دادیم و البته ما راستگوییم. پس اگر تو را دروغ خواندند، پس بگو: پروردگارتان، رحمت گسترده دارد و عذاب او از گروه گناهكاران بازگردانده نخواهد شد.

آیات 146 و 147

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هشتم - آیات 111 الی 117 سوره‌ی انعام

سوره انعام - آیات 136 الی 140

سئره ی انعام - آیات 125 الی ١٣٥

سوره ی انعام آیات ١١٨ الی ١٢٤


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.