تبیان، دستیار زندگی
خوردن گوشت حیواناتى كه هنگام ذبح، نام خدا بر آنان برده نشود، حرام است. هم چنین گوشت خوك و گوشت حیوانى كه مرده باشد، حرام است؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 118 الی 124

از حد نگذرید

خوردن گوشت حیواناتى كه هنگام ذبح، نام خدا بر آنان برده نشود، حرام است. هم چنین گوشت خوك و گوشت حیوانى كه مرده باشد، حرام است؛ مگر این كه انسان در شرایط خاصى باشد، یا به چیز دیگرى دسترسى نداشته باشد و مجبور باشد براى زنده ماندن از این گوشت‏ها بخورد. البته در این صورت باید فقط به اندازه‌ی رفع نیاز خود بخورد و زیاده‏روى نكند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

پس اگر به آیات او ایمان دارید، از آن‏چه نام خدا بر آن برده شده بخورید؛ و شما را چه شده است كه از آن‏چه نام خدا بر آن برده شده نمى‏خورید؟ و به یقین آن‏چه بر شما حرام شده، برایتان به روشنی بیان شد به جز آن چه به آن ناچار شوید، و به راستى بسیارى بدون علم با هوس‏هاى خود گمراه مى‏كنند. به درستى كه پروردگارت به تجاوزگران، داناتر است؛ و گناه آشكار و پنهان را رها كنید. به راستى آنان كه گناه مى‏كنند، به زودى براى آن‏چه انجام داده‏اند، كیفر مى‏شوند.

آیات 118 الى 120

نخورید، حرام است

مشركان در مورد خوردن گوشت حیوانات مرده، با مسلمانان مجادله مى‏كردند. آنان براى این كه مسلمانان ساده‏دل را فریب دهند، مى‏گفتند: »چگونه گوشت حیواناتى كه خودمان مى‏كشیم، حلال است، اما گوشت حیواناتى كه خدا مى‏كشد حرام است.« آن‏ها نمى‏دانستند حیوانى كه مى‏میرد، معمولاً بیمار است و گوشتش میكروب آن بیمارى را دارد. حیوانى كه مرده، چون سرش را نبریده‏اند، خونِ كثیف لابه‏لاى گوشتش مى‏ماند و فاسد مى‏شود و گوشت را آلوده مى‏كند. خوردن گوشت حیوانى كه با شرایط خاص ذبح نمى‏شود، مشكلات جسمى و روحى در انسان ایجاد مى‏كند، و خداوند مهربان مسلمانان را از این كار نهى مى‏فرماید:

و از آن‏چه نام خدا بر آن برده نشده نخورید و البته آن نافرمانى است، و به راستى شیاطین به دوستان خود الهام مى‏كنند كه با شما مجادله كنند، و اگر از آنان اطاعت كنید، به یقین مشرك خواهید بود.

آیه‌ی 121

در تاریكى باقى مى‏مانند

وقتى پیامبر اكرم(ص)، پیامبرى خود را اعلام كرد و مردم را به خداپرستى دعوت نمود، عده‏اى به او ایمان آوردند و براى پشتیبانى از ایشان و دین اسلام شجاعت و رشادت زیادى از خود نشان دادند، با تمام قدرت با دشمنان جنگیدند و مسلمانان را یارى كردند. اما بعضى از آنان، با این كه با پیامبر(ص) نسبت نزدیك داشتند و او را خوب مى‏شناختند و یقین داشتند كه هرگز دروغ نمى‏گوید، به او ایمان نیاوردند. این افراد از قدرت و ثروت خود علیه اسلام سوءِ استفاده كردند و در تاریكى كفر و گمراهى باقى ماندند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

آیا كسى كه مرده بود، پس او را زنده كردیم و براى او نورى قرار دادیم كه با آن در میان مردم راه برود، مانند كسى است كه انگار در تاریكى‏هایى‏ است كه از آن خارج شدنى نیست؟ این چنین براى كافران آن‏چه انجام مى‏دهند، آراسته شده است. و این چنین در هر شهرى گناهكاران بزرگش را قرار مى‏دهیم تا در آن نیرنگ كنند، و نیرنگ نمى‏زنند جز به خودشان و نمى‏فهمند.

آیات 122 و 123

چه كسى شایسته‏تر است؟

بعضى از كافران و مشركان از روى حسادت و بعضى نیز براى تمسخر، ادعا مى‏كردند كه مگر ما چه چیز از پیامبر كم داریم؟! ما به خداوند ایمان نمى‏آوریم، مگر آن‏چه به پیامبران خدا داده شده، به ما هم داده شود. یكى از بزرگان معروف بت‏پرستان، به نام ولید بن مغیره به پیامبر(ص) مى‏گفت: «اگر پیامبرى راست باشد، من براى این مقام شایسته‏ترم، زیرا هم از تو بزرگ‏ترم و هم ثروتم بیش‏تر است.» خداوند به این ادعاهاى پوچ پاسخ مى‏دهد:

و هنگامى كه نشانه‏اى برایشان بیاید، مى‏گویند هرگز ایمان نمى‏آوریم، مگر آن كه مانند آن‏چه به پیامبران خدا داده شده، به ما هم داده شود. خداوند بهتر مى‏داند كه رسالتش را كجا قرار دهد. به زودى كسانى كه گناه كردند، به سبب آن كه نیرنگ مى‏كردند، درپیشگاه خدا، خوارى و عذاب شدید خواهند دید.

آیه‌ی 124

فرزانه زنبقی
نشر لک لک

منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هشتم - آیات 111 الی 117 سوره‌ی انعام

سوره‌ی انعام - آیات 111 الی 117

سوره‌ی انعام - آیات 109 و 110

سوره‌ی انعام - آیات 103 الی 108

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.