تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز اگر به انجام پروژه هایی با موضوع هنر های نمایشی، سینما، تئاتر و تاریخ آن علاقمندید، اگر دیدن خانه ی بزرگان سینمای ایران و آشنایی با سبک زندگی آنها برایتان جذاب است، حتماً از خانه موزه استاد عزت الله انتظامی که به تازگی افتتاح گردیده...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

دانش پژوهان عزیز اگر به انجام پروژه هایی با موضوع هنر های نمایشی، سینما، تئاتر و تاریخ آن علاقمندید، اگر دیدن خانه ی بزرگان سینمای ایران و آشنایی با سبک زندگی آنها برایتان جذاب است، حتماً از خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی که به تازگی افتتاح گردیده، دیدن نمایید.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

اینجا خانه ی عزت سینمای ایران "استاد عزت الله انتظامی" بازیگر فیلم های خاطره انگیز "گاو" و "هزاردستان" است. در سال 1389 در پی جابه جایی استاد انتظامی از خانه قدیمی خود؛ با پیشنهاد خود ایشان و با همکاری شهرداری تهران، منزل مسکونی آقای بازیگر، که یکی از پیشکسوتان عرصه هنر این سرزمین اند به مکانی فرهنگی تبدیل شد. خانه موزه استاد انتظامی از اردیبهشت ماه 1393 به بهره برداری رسیده است.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی
خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

ارزش این مکان تنها به عنوان خانه استاد انتظامی نیست، بلکه به گفته خود ایشان، منزلشان طی سال ها محل رفت و آمد و نشست و برخاست و جلسات بزرگانی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی و چهره های ماندگار دیگر هنرهای نمایشی ایران بوده و باعث شکل گیری جرقه های اولیه بسیاری از فیلم ها و مجموعه های ماندگار کشور شده است. بنابراین نیاز آن دیده شد تا این مکان ماندگار شود.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی  خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

این مجموعه که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اداره می شود، با مساحتی معادل 451 مترمربع و زیربنای 538 مترمربع دارای بخش های زیر می باشد:

داخل منزل:

فضای داخل منزل استاد که اکنون تبدیل به خانه موزه استاد انتظامی شده است. فضای موزه دارای قسمت های مختلف شهر فرنگ، تماشاخانه، اتاق آینه ی جادویی، گالری (که اکنون نمایشگاه عکس "نقش نقره ای" بهترین عکس های تئاتر های اجرا شده در سال 92 در آن برپاست) و مرکز اسناد می باشد که در مرکز اسناد یک بانک اطلاعاتی در مورد تئاتر در تمام زمینه ها شامل پیش پرده خوانی و نمایش های آیینی سنتی به علاوه فیلم و عکس تمام تئاتر های اجرا شده از سال 57 تا معاصر می باشد، پذیرای دانشجویان و علاقه مندان تئاتر و نمایش می باشد.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی   خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی
خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی
خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی  خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

کافی شاپ "آقای بازیگر": 

بر روی پشت بام خانه استاد، کافی شاپی دلنواز به نام کافی شاپ "آقای بازیگر" برپاست که توسط نوه استاد انتظامی مدیریت می شود.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی   خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

سالن نمایش:

با گنجایش 100 نفر که دارای  قابلیت اجرای تئاتر؛ پخش فیلم و برگزاری سمینار و جلسات اداری می باشد. که تا دی ماه امسال (1393 ) در آن " جشنواره نمایش بین المللی تئاتر عروسکی "مبارک" و دو اجرا "ریچارد سوم" به کارگردانی آیدا آب پرور و نمایش "عروسی" به کارگردانی وحید اخوان که در حال اجرا می باشد را به روی صحنه برده است و هم چنین به مناسبت زادروز داریوش مهرجویی جلسه نقد و بررسی فیلم " گاو " در 17 آذر 93 برگزار گردید.

خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی

ساعت بازدید از این موزه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 9 الی 18می باشد.

جهت بازدید و هماهنگی با شماره تلفن های: 22390320 و 22393238 تماس حاصل نمایید.

خانه موزه استاد انتظامی به آدرس: قیطریه، بلوار اندرزگو(شرق به غرب) روبروی بلوار کاوه، کوچه احمدی پلاک 28 می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی