تبیان، دستیار زندگی
كافران و مشركانى كه ایمان نمى‏آوردند، از پیامبر اكرم(ص) معجزات گوناگونى درخواست مى‏كردند؛ مثلاً مى‏گفتند: «كوه صفا را به طلا تبدیل كن یا كارى كن كه ما خدا را ببینیم.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام _ آیات 111 الی 117

بهانه‏جویان

كافران و مشركانى كه ایمان نمى‏آوردند، از پیامبر اكرم(ص) معجزات گوناگونى درخواست مى‏كردند؛ مثلاً مى‏گفتند: «كوه صفا را به طلا تبدیل كن یا كارى كن كه ما خدا را ببینیم.» آنان نمى‏خواستند ایمان بیاورند، بلكه تلاش مى‏كردند با درخواست‏هاى عجیب خود، مومنان را در ایمانشان سست كنند، و ادعا كنند كه اگر پیامبر(ص) راست مى‏گفت، به خواسته‏هاى آنان عمل مى‏كرد. این بهانه‏جویان، معجزات پیامبر اكرم(ص) را سحر و جادو مى‏دانستند و آیات قرآن را نیز از سوى خدا نمى‏دانستند و مى‏گفتند: «آیات قرآن، شعر و افسانه است.» البته، این مخالفت‏ها و سرسختى‏ها فقط مربوط به زمان حضرت محمد(ص) نبود، بلكه در تمام دوران‏ها، مردمى هستند كه به دلیل دنیادوستى، با حقیقت مخالفت مى‏كنند. خداوند مهربان در مورد این افراد چنین مى‏فرماید:

 

و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان مى‏فرستادیم و مردگان با آنان سخن مى‏گفتند و همه چیز را دسته دسته در برابرشان جمع مى‏كردیم، ایمان نمى‏آوردند؛ مگر این كه خدا بخواهد؛ ولى بیش‏ترشان نمى‏دانند و این چنین، براى هر پیامبرى دشمنى از شیطان‏هاى انسان و جن قرار دادیم. آنان با یكدیگر، مخفیانه، سخنان آراسته فریبنده‏اى مى‏گفتند و اگر پروردگارت مى‏خواست، این كار را نمى‏كردند؛ پس آنان را با آن‏چه به دروغ مى‏گویند رها كن، براى این كه دل‏هاى كسانى كه به آخرت ایمان نمى‏آورند، به آن مایل شود و آن را بپسندد، و براى این كه آن‏چه را باید به دست آورند، به دست بیاورند.

آیات 111 الى 113

تغییرپذیر نیست

خداوند یگانه، مردم را به وسیله پیامبران و كتاب‏هاى آسمانى هدایت كرد. و چون اسلام آخرین دین الهى است، قرآن را به عنوان كامل‏ترین دستور و برنامه‌ی زندگى، در اختیار مسلمانان قرار داد و خود نگهبانى از آن را به عهده گرفت، طورى كه هیچ كس قادر نیست در آن تغییر و تبدیل ایجاد كند. در قرآن كریم مى‏خوانیم:

پس آیا داورى غیر از خدا بخواهم؟ در حالى كه اوست كه این كتاب را به تفصیل، به سوى شما نازل كرده و كسانى كه كتاب به ایشان داده‏ایم، مى‏دانند كه آن، به حق، از سوى پروردگارت نازل شده، پس هرگز از تردید كنندگان نباش؛ و كلام پروردگارت، به راستى و عدالت تمام شد. هیچ تغییر دهنده‏اى براى كلمات او نیست؛ و او شنواى داناست.

آیات 114 و 115

مردم از حدس و گمان پیروى مى‏كنند

دانش انسان بسیار كم و محدود است و بیش‏تر بر پایه‌ی حدس و گمان است. بنابراین، انسان‏ها نمى‏توانند راهنمایان واقعى زندگى بشر باشند.

بهترین راه هدایت و سعادت را پروردگار مى‏داند، زیرا همه چیز را خودش آفریده و بر تمام مخلوقات آگاهى دارد. او پیامبران را براى هدایت مردم برگزیده و فرموده است:

و اگر از بیش‏تر كسانى كه روى زمین هستند، پیروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند. آنان جز از گمان پیروى نمى‏كنند و جز به حدس و تخمین نمى‏پردازند. به راستى پروردگارت داناتر است كه چه كسى از راه او گمراه است، و او به هدایت یافتگان داناتر است.

آیات 116 و 117

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هشتم - آیات 111 الی 117 سوره‌ی انعام

سوره ی انعام - آیات 109 و 110

سوره ی انعام  -  آیات 103 الی ١٠٨

سوره ی انعام - آیات 95 الی 102  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.