تبیان، دستیار زندگی
به اطراف خود نگاه كنید! نظم شگفت‏انگیز طبیعت را مطالعه كنید. چه كسى دانه‏هاى گیاهان و هسته‏ها را در دل خاك مى‏شكافد و از آن‏ها گیاه و درخت مى‏رویاند و از دانه‏ها و میوه‏هایشان به مردم روزى مى‏دهد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 95 الی 102

زنده از مرده

به اطراف خود نگاه كنید! نظم شگفت‏انگیز طبیعت را مطالعه كنید. چه كسى دانه‏هاى گیاهان و هسته‏ها را در دل خاك مى‏شكافد و از آن‏ها گیاه و درخت مى‏رویاند و از دانه‏ها و میوه‏هایشان به مردم روزى مى‏دهد؟ چگونه زمین و ماه و خورشید با حسابى معین در مدار خود حركت مى‏كنند و شب و روز و ماه و سال را پدید مى‏آورند؟ چگونه خورشید به موجودات روى زمین انرژى مى‏بخشد؟ ماه و ستارگان و سیّارات، انرژى و نور خود را از كجا به دست مى‏آورند؟

پاسخ را در قرآن بخوانیم:

به راستى خداوند شكافنده‌ی دانه و هسته است. زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون مى‏آورد. این است خداى شما؛ پس كجا روى‏گردان مى‏شوید؟ شكافنده‌ی صبح است و شب را آرام‏بخش و خورشید و ماه را براى حساب كردن قرار داده است. این اندازه‏گیرى عزیز داناست. و اوست كه برایتان ستارگان را قرار داد تا در تاریكى‏هاى خشكى و دریا به وسیله آن‏ها، راه خود را پیدا كنید. به یقین، آیات را براى مردمى كه مى‏دانند، به روشنى بیان كرده ایم.

آیات 95 الى 97

نسل آدم

نسل بشر فرزندان آدم(ع) هستند. بعضى مستقرند، یعنى به دنیا آمده‏اند و در جهان قرار گرفته‏اند. بعضى نیز مستودع، یعنى ودیعه و امانت هستند و بعداً به دنیا خواهد آمد. خالق یكتا مى‏فرماید:

و او كسى است كه شما را از یك تن آفرید. پس براى شما قرارگاه و محل امانت است. به یقین آیات را براى مردمى كه درمى‏یابند به روشنى بیان كرده‏ایم.

آیه 98

گیاهان نشانه‌ی خداوند

وقتى دانه‏اى در دل خاك قرار مى‏گیرد، از آب و خاك و خورشید تغذیه مى‏كند و انرژى مى‏گیرد تا رشد كند. ابتدا جوانه‏اى سبز، و سپس ساقه و ریشه و سایر قسمت‏هاى گیاه مى‏روید. خداوند مهربان براى رفع نیازهاى بشر، گیاهان بسیار گوناگونى آفریده است و مى‏فرماید:

و او كسى است كه از آسمان، آبى فرو فرستاد؛ پس با آن، هر گونه گیاه را رویاندیم و از آن، جوانه سبزى خارج ساختیم كه از آن، دانه‏هاى روى هم چیده بیرون مى‏آوریم و از شكوفه‌ی درخت خرما، خوشه‏هاى آویخته و باغ‏هایى از انگور و زیتون و انار، كه همانند و غیر همانند هستند. هنگامى كه میوه مى‏دهد به میوه آن و رسیدنش نگاه كنید. به راستى در آن‏ها براى مردمى كه ایمان مى‏آورند نشانه‏هاست.

آیه 99

خداوند یگانه است

در طول تاریخ، همواره افرادى بوده‏اند كه براى خداوند یگانه شریك قرار داده‏اند. آنان گاه موجوداتى ناشناخته، مثل جن و پرى، گاه خورشید و ماه، و زمانى بت‏هاى بى‏جان را پرستش كرده‏اند. بعضى، فرشتگان یا پیامبران را فرزندانِ خدا خوانده‏اند. یكتاى بى‏همتا فرموده است:

و براى الله شریكانى از جن قرار دادند در حالى كه آن‏ها را او آفریده است، و بدون علم، براى او پسران و دخترانى ساختند. او پاك است و از آن‏چه وصف مى‏كنند برتر است. پدید آورنده‌ی آسمان‏ها و زمین است. چگونه فرزندى داشته باشد! و براى او همسرى نیست و همه چیز را آفرید و او به همه چیز داناست. این است الله، پروردگارتان كه هیچ خدایى جز او نیست. آفریننده‌ی همه چیز است، پس او را بپرستید و او بر هر چیز وكیل است.

آیات 100 الى 102

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی انعام

سوره‌ی انعام  - آیات 84 الی ٩٤

سوره‌ی انعام - آیات ٧٤ الی ٨٣

سوره‌ی انعام - آیات ٦٣ الی ٧٣

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.