تبیان، دستیار زندگی
پتانسیومتر یک مقاومت سه پایانه با یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم برای تقسیم ولتاژ است. اگر تنها دو ترمینال استفاده شود (یک سمت و جاروب کن) به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستات عمل می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پتانسیومتر

پتانسیومتر

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام پتانسیومتر آشنا نماییم.

پتانسیومتر یک مقاومت سه پایانه با یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم برای تقسیم ولتاژ است. اگر تنها دو ترمینال استفاده شود (یک سمت و جاروب کن) به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستات عمل می‌کند.

پتانسیومترها معمولا برای کنترل دستگاه‌های الکتریکی مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی استفاده می‌شود. پتانسیومتر هم چون یک مقاومت متغیر عمل می کند.

پتانسیومترها به طور مستقیم برای کنترل قدرت قابل توجه (بیش از یک وات) به ندرت استفاده می‌شوند، توان تلف شده در پتانسیومتر با توان در بار کنترل شده مقایسه می‌شود.

در عوض از آن ها برای تنظیم سطح سیگنال آنالوگ (مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی)، به عنوان کنترل ورودی مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود. برای مثال دیمر (تیره کننده) نورلامپ از پتانسیومتر، برای کنترل سوییچینگ ترایاک استفاده می‌کند.

پتانسیومتر

انواع پتانسیومترها:

1-  پتانسیومترهای ریز (کوچک)

این پتانسومترها با استفاده شیئی ریز مثل پیچ گوشتی تنظیم می‌شوند که برای مکان‌هایی که نیاز به تغییر آن نیست (صرفا جهت کالیبر کردن) به کار می‌رود.

2-  پتانسیومترها ولومی این پتانسومترها با دست تنظیم می‌شوند (عکس بالا) جهت استفاده در سیستم‌های صوتی و ...

 3-  پتانسیومترهای دوبل این پتانسیومترها 6 پایه دارند که شامل 2پتانسیومتر چسبیده به هم هستند که با تغییر پیچ متحرک، مقدار هر دو عوض می‌شود و در بعضی مدارهای آمپلی فایری کاربرد کارند.

4- پتانسیومترها 5 پایه‌ای در این پتانسیومترها، پین وسط پین تنظیم است، دو پین کنار وسط، یک پتانسیومتر مثلا 3 کیلو اهمی است و دو تای کناری یک پتانسیومتر مثلا 5 کیلواهم است؛ که در سیستم هاس صوتی کاربرد دارد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

باران نگار

شیب سنج

مبدل گشتاور پیچشی

شتاب سنج ها