تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان، پیامبران زیادى را براى هدایت بشر مبعوث فرمود. پیامبران براى راهنمایى بشر تلاش مى‏كردند و با صبر و بردبارى مردم را به یگانه‏پرستى و انجام كارهاى شایسته دعوت مى‏نمودند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 84 الی 94

مزد نمى‏خواهند

خداوند مهربان، پیامبران زیادى را براى هدایت بشر مبعوث فرمود. پیامبران براى راهنمایى بشر تلاش مى‏كردند و با صبر و بردبارى مردم را به یگانه‏پرستى و انجام كارهاى شایسته دعوت مى‏نمودند. آنان مى‏گفتند كه در مقابل رسالتشان مزدى از مردم انتظار ندارند و فقط مى‏خواهند راه و رسم زندگى سعادتمندانه را به ایشان بیاموزند. بسیارى از پیامبران از نسل حضرت ابراهیم(ع) بوده‏اند. خداوند رحمان مى‏فرماید:

و به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم. همه را هدایت كردیم و نوح را پیش از این هدایت كردیم و از نسل او داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسى و هارون را؛ و این‏گونه به نیكوكاران پاداش مى‏دهیم. و زكریا و یحیى و عیسى و الیاس همه از شایستگان بودند؛ و اسماعیل و یَسَع و یونس و لوط و همه را بر جهانیان برترى دادیم. و بعضى از پدرانشان و فرزندانشان و برادرانشان و آنان را برگزیدیم و به راه راست هدایت كردیم. آن، هدایت خداست. هر یك از بندگانش را بخواهد به آن هدایت مى‏كند و اگر مشرك شده بودند، آن‏چه انجام داده بودند باطل مى‏شد. آنان كسانى بودند كه كتاب و حكمت و نبوت به ایشان داده بودیم. پس اگر اینان به آن كافر شدند، به یقین گروهى را بر آن مى‏گماریم كه به آن كافر نشوند. آنان كسانى بودند كه خدا هدایتشان كرده بود. پس، از هدایتِ آنان پیروى كن؛ بگو: من در برابر آن، مزدى از شما نمى‏خواهم. این جز پندى براى جهانیان نیست.

آیات 84 الى 90

خدا را نشناختند

تعدادى از یهودیان نزد پیامبر(ص) رفتند و پرسیدند: «آیا به راستى خداوند كتابى بر تو نازل كرده است؟» پیامبر(ص) فرمودند: «بله.» آنان گفتند: «خداوند هیچ كتابى از آسمان نازل نكرده است.» خداوند مهربان به آنان چنین پاسخ مى‏دهد:

و خدا را آن‏گونه كه باید نشناختند هنگامى كه گفتند: خدا بر بشر چیزى نازل نكرده است. بگو: چه كسى كتابى را كه موسى براى روشنایى و هدایت مردم آورد، نازل كرد؟ و آن را به صورت صفحات پراكنده‏اى در آورده‏اید. آن را آشكار مى‏كنید و بسیارى را پنهان مى‏كنید؛ و چیزهایى را كه نه شما و نه پدرانتان نمى‏دانستید، به شما آموخت؟ بگو: خدا. آن‏گاه آنان را رها كن تا در سخنان باطل خود سرگرم شوند. و این كتابى است كه ما آن را با بركت بسیار نازل كردیم، تصدیق كننده‌ی كتاب‏هاى پیشین است و براى این كه اهل مكه و هر كه اطراف آن است را بیم دهى و كسانى كه به آخرت ایمان دارند به آن ایمان مى‏آورند و آنان مراقب نمازهاى خود هستند.

آیات 91 و 92

چه كسى ستمكارتر از اوست

شخصى به نام «عبدالله بن سعد» اسلام آورد و از كاتبان وحى شد. یعنى، هر گاه قرآن نازل مى‏شد، او از كسانى بود كه آیات را مى‏نوشت. اما چون خیانت كرد پیغمبر اكرم(ص) او را از پیش خود راند. او ادعا كرد كه مى‏تواند آیاتى مانند قرآن بیاورد. خداوند مهربان تمام كسانى را كه این گونه ادعاهاى بى‏اساس و دروغ دارند، ظالم مى‏خواند؛ زیرا هم به خود و هم به دیگران ستم مى‏كنند:

و كیست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ ببندد؟ یا بگوید به من وحى شده و چیزى به او وحى نشده باشد؛ و كسى كه بگوید به زودى مانند آن‏چه خدا نازل كرده است نازل مى‏كنم؛ و اگر ستمكاران را در سكراتِ مرگ ببینى و فرشتگان دست‏هاى خود را باز كرده: جان‏هایتان را خارج كنید.

امروز به سبب آن‏چه بر خدا ناحق مى‏گفتید و در برابر آیاتش تكبر مى‏كردید به عذاب خواركننده‏اى كیفر مى‏شوید.

آیه 93

شفیعان كجایند

مشركان مى‏پنداشتند بت‏ها در روز قیامت آنان را شفاعت خواهند كرد و از آتش دوزخ نجاتشان مى‏دهند. امروز هم بسیارى از مردم گمان مى‏كنند در روز قیامت شفیعانى خواهند داشت. برخى از یهودیان، حضرت موسى(ع) و سایر پیامبرانِ بنى‏اسرائیل را شفیعان خود مى‏دانند.

بعضى از مسیحیان معتقدند حضرت عیسى(ع) شفیع آنان است و در روز قیامت گناهان امت خود را به عهده مى‏گیرد. بعضى از مسلمانان نیز دوستى با پیامبر اكرم(ص) و امامان را بهانه‌ی گناهان و اشتباهات خود قرار مى‏دهند. اما در جهان آخرت به آنان گفته مى‏شود:

و به یقین، تنها به سوى ما آمده‏اید؛ همان طور كه نخستین بار شما را آفریدیم. و آن‏چه را به شما بخشیده بودیم، پشت سر گذاشتید و شفیعانتان را كه مى‏پنداشتید آنان در میان شما شریكان ما هستند، همراه شما نمى‏بینیم. به یقین، پیوندتان قطع شد و آن‏چه مى‏پنداشتید، از دستتان رفت.

آیه 94

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی انعام

سوره‌ی انعام  - آیات 74 الی ٨٣

سوره‌ی انعام  - آیات ٦٣ الی ٧٣

سوره‌ی انعام - آیات ٥٢ الی ٦٢

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.